Volvo B21 - förgasarinställning...
Moderator: WebmasterJohan
Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Volvo B21 - förgasarinställning...
Kunskapen är nog outgrundlig på CA så jag gör ett försök.
Har en VW husbil med Volvo B21A motor och SU förgasare.
Tomgången har varit ett smärre problem och när jag försökte ställa tomgången så lyckades jag "skruva bort" mig med följd att motorn inte startar längre...
Tidigare låg tomgångsvarvatalet på ca 600 varv men genom att skruva på skruv 1 så fick jag upp varvtalet till ca 800-900 varv.
Läste dock i Hanyes att med överströmningsventil (2) skall man ställa varvtalet med bränsleskruven 3 istället.
Hade ett varvtal på runt 1100-1200 varv och skruvade (inåt) på 3 och märkte att det var en viss fördröjning innan något hände - helt plötsligt sjönk varvtalet och motorn dog [emoji22]
Enligt Haynes skall man göra en grundinställning genom att skruva in (3) helt och hållet - därefter skruva ut den fyra fulla varv för att med (1) justera in varvtalet till 1100-1200 varv och därefter ställa rätt varvtal med (3).
Problemet nu är att jag får inte motorn att starta alls....
Jag har provat att skruva in (3) helt och därefter ut 4 varv (när motorn dog fick jag skruva in skruven 5.5 varv innan den kom till botten).
Började med att skruva (1) helt och hållet till botten - därefter ett varv "uppåt" och provstartat mellan försöken - inget händer - jag skruvade upp skruven totalt fem varv med startförsök mellan varje varv - det var inte det minsta lilla antydan till att vilja starta alls någon gång…
Har även skruvat ur tändstiften för att kolla om de var blöta men de ser bra ut förutom att de är sotiga - har även dragit runt motorn utan stift för att blåsa ur motorn.
Vid sista startförsöket skruvade jag ut (3) ett varv till så att den nu är utskruvad fem varv och har skruv (1) på tre varv uppåt men inte minsta tillstymmelse till att motorn vill tända
TIPS NÅGON????
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Har en VW husbil med Volvo B21A motor och SU förgasare.
Tomgången har varit ett smärre problem och när jag försökte ställa tomgången så lyckades jag "skruva bort" mig med följd att motorn inte startar längre...
Tidigare låg tomgångsvarvatalet på ca 600 varv men genom att skruva på skruv 1 så fick jag upp varvtalet till ca 800-900 varv.
Läste dock i Hanyes att med överströmningsventil (2) skall man ställa varvtalet med bränsleskruven 3 istället.
Hade ett varvtal på runt 1100-1200 varv och skruvade (inåt) på 3 och märkte att det var en viss fördröjning innan något hände - helt plötsligt sjönk varvtalet och motorn dog [emoji22]
Enligt Haynes skall man göra en grundinställning genom att skruva in (3) helt och hållet - därefter skruva ut den fyra fulla varv för att med (1) justera in varvtalet till 1100-1200 varv och därefter ställa rätt varvtal med (3).
Problemet nu är att jag får inte motorn att starta alls....
Jag har provat att skruva in (3) helt och därefter ut 4 varv (när motorn dog fick jag skruva in skruven 5.5 varv innan den kom till botten).
Började med att skruva (1) helt och hållet till botten - därefter ett varv "uppåt" och provstartat mellan försöken - inget händer - jag skruvade upp skruven totalt fem varv med startförsök mellan varje varv - det var inte det minsta lilla antydan till att vilja starta alls någon gång…
Har även skruvat ur tändstiften för att kolla om de var blöta men de ser bra ut förutom att de är sotiga - har även dragit runt motorn utan stift för att blåsa ur motorn.
Vid sista startförsöket skruvade jag ut (3) ett varv till så att den nu är utskruvad fem varv och har skruv (1) på tre varv uppåt men inte minsta tillstymmelse till att motorn vill tända
TIPS NÅGON????
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Och du ha självfallet kollat men..... Kommer det fram bensin? Har du bra gnista på stiften?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Motorn gick bra (dock med hög tomgång) innan jag skruvade in tomgångsskruven och motorn började gå saktare och saktare för att till sist dö...
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Vilket kan(!) vara ett sammanträffande........
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Jag håller med Göran, kolla basala grejerna först. Sen kan väl en förgasaröversyn vara på sin plats. Om det är en T3:a så vet jag att flera har haft trubbel med volvomotorerna i dom. Fast det verkar ha mer med värmeproblem att göra, ånglås och annat.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Jo - problemet är att jag skruvade på tomgångsskruven och sedan dog motorn.
Det jag är ute efter är om de finns någon som har koll på om det finns någon grundinställning som jag kan ställa in förgasaren på.
Skruv 1 påverkar gasspjället och jag tror att jag öppnat den för mycket så att det blir för låg bränsle/luft blandning eller något är det hållet.
Skruv 3 påverkar ju tomgången och det kan ju ha hänt (troligen) att jag har skruvat in den för mycket så att det inte kommer fram nog mycket bränsle.
Har googlat lite och hittat på ett volvoforum (där jag blivit medlem) en beskrivning på hur man justerar in öppningsläget på gasspjället med skruv 1 - tänkte prova det i morgon och se hur det går.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Det jag är ute efter är om de finns någon som har koll på om det finns någon grundinställning som jag kan ställa in förgasaren på.
Skruv 1 påverkar gasspjället och jag tror att jag öppnat den för mycket så att det blir för låg bränsle/luft blandning eller något är det hållet.
Skruv 3 påverkar ju tomgången och det kan ju ha hänt (troligen) att jag har skruvat in den för mycket så att det inte kommer fram nog mycket bränsle.
Har googlat lite och hittat på ett volvoforum (där jag blivit medlem) en beskrivning på hur man justerar in öppningsläget på gasspjället med skruv 1 - tänkte prova det i morgon och se hur det går.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1705
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
känns som du är ute och cyklar fulltständigt? Skruv nummer tre är blandningsskruven för tomgången. alltså där du justerar cohalten på tomgång. Den ska du inte röra nåt. Osäker på årsmodeller och hur det såg ut men vad jag vet så har alla tvåförti tomgångsskruv på insugningsröret. Det betyder att skruv nummer ett ska vara grundinställd och ska ej röras den heller.
Tittar du på insugningsröret framför förgasaren så ska du ha ett torn med en mässingsskruv i botten. Det är varvtalssjusteringen.
Tittar du på insugningsröret framför förgasaren så ska du ha ett torn med en mässingsskruv i botten. Det är varvtalssjusteringen.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Jo - Stefan M du har rätt såtillvida att skruv 3 är blandningsskruven för tomgång (och CO inställning) och skruv 1 är den man ställer tomgångvarvtalet med.
Hittade denna sida med mycket matnyttigt
Tog bort förgasaren - gjorde grundinställning enligt instruktionen på sidan - återmonterat förgasaren och skall provstarta i kväll för att göra tomgångsinställingen på skruv 1 endast.
Bilen måste besiktigas så då får jag se hur CO-halten är OCH är den felaktig så låter jag en verkstad pilla på förgasaren
För den som är intresserad - husbilen är en VW Karmann Gipsy (byggd på T3 chassie), motorn utbytt från orginal boxermotor till en Volvo B21A med brytarlöst tändsystem (original är det brytarstyrt) och SU HIF6 förgasare.
Husbilsbyggnad + automatväxlad + bensinmotor = bensinförbrukning ca 1.3 l/mil vid 80-90 i marschfart
Hittade denna sida med mycket matnyttigt
Tog bort förgasaren - gjorde grundinställning enligt instruktionen på sidan - återmonterat förgasaren och skall provstarta i kväll för att göra tomgångsinställingen på skruv 1 endast.
Bilen måste besiktigas så då får jag se hur CO-halten är OCH är den felaktig så låter jag en verkstad pilla på förgasaren
För den som är intresserad - husbilen är en VW Karmann Gipsy (byggd på T3 chassie), motorn utbytt från orginal boxermotor till en Volvo B21A med brytarlöst tändsystem (original är det brytarstyrt) och SU HIF6 förgasare.
Husbilsbyggnad + automatväxlad + bensinmotor = bensinförbrukning ca 1.3 l/mil vid 80-90 i marschfart
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
- TruckerFredde
- 70 bar
- Inlägg: 910
- Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Deje, Värmland
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
tror det är den där magnetventilen som krånglar för dig.
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Hurdå?TruckerFredde skrev:tror det är den där magnetventilen som krånglar för dig.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
- TruckerFredde
- 70 bar
- Inlägg: 910
- Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Deje, Värmland
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Var ett tag sen jag skruvade Volvo nu men den har med tomgången att göra om jag inte minns fel....ta loss den så ser du om den är hel, de kan gå sönder....kolla också så den reagerar när du lägger ström på den.
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Ventilen klickar när jag slår på träningen så den verkar funka
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
- TruckerFredde
- 70 bar
- Inlägg: 910
- Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Deje, Värmland
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Skruva loss den och se så inte pinnen har gått av
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 3176
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
Nu går motorn
Jösses vad jag fick skruva ner 1:an (öppnar gasspjället) innan tomgången låg runt 800 varv.
Nu återstår bara att få ordning på att motorn eftertänder när jag stänger av den men det tar jag hjälp av verkstaden att fixa
Magnetventilen ser ok ut då jag hade ut den men jag skall ta loss den igen och testa den om den verkligen funkar...
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Jösses vad jag fick skruva ner 1:an (öppnar gasspjället) innan tomgången låg runt 800 varv.
Nu återstår bara att få ordning på att motorn eftertänder när jag stänger av den men det tar jag hjälp av verkstaden att fixa
Magnetventilen ser ok ut då jag hade ut den men jag skall ta loss den igen och testa den om den verkligen funkar...
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1705
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Volvo B21 - förgasarinställning...
har du kollat om du inte har tomgångsskruv på insuget?