Volvo B21 - förgasarinställning...

Avvikande och irrelevanta samt seriösa inlägg utan något som helst krav på vare sig innehåll eller kvalitét avseende våra bilar.

Moderator: WebmasterJohan

Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Skriv svar
Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

Kunskapen är nog outgrundlig på CA så jag gör ett försök.

Har en VW husbil med Volvo B21A motor och SU förgasare.

Tomgången har varit ett smärre problem och när jag försökte ställa tomgången så lyckades jag "skruva bort" mig med följd att motorn inte startar längre...


Tidigare låg tomgångsvarvatalet på ca 600 varv men genom att skruva på skruv 1 så fick jag upp varvtalet till ca 800-900 varv.

Läste dock i Hanyes att med överströmningsventil (2) skall man ställa varvtalet med bränsleskruven 3 istället.

Hade ett varvtal på runt 1100-1200 varv och skruvade (inåt) på 3 och märkte att det var en viss fördröjning innan något hände - helt plötsligt sjönk varvtalet och motorn dog [emoji22]

Enligt Haynes skall man göra en grundinställning genom att skruva in (3) helt och hållet - därefter skruva ut den fyra fulla varv för att med (1) justera in varvtalet till 1100-1200 varv och därefter ställa rätt varvtal med (3).

Problemet nu är att jag får inte motorn att starta alls....

Jag har provat att skruva in (3) helt och därefter ut 4 varv (när motorn dog fick jag skruva in skruven 5.5 varv innan den kom till botten).
Började med att skruva (1) helt och hållet till botten - därefter ett varv "uppåt" och provstartat mellan försöken - inget händer - jag skruvade upp skruven totalt fem varv med startförsök mellan varje varv - det var inte det minsta lilla antydan till att vilja starta alls någon gång…

Har även skruvat ur tändstiften för att kolla om de var blöta men de ser bra ut förutom att de är sotiga - har även dragit runt motorn utan stift för att blåsa ur motorn.

Vid sista startförsöket skruvade jag ut (3) ett varv till så att den nu är utskruvad fem varv och har skruv (1) på tre varv uppåt men inte minsta tillstymmelse till att motorn vill tända :(

TIPS NÅGON????BildBild

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Göran W »

Och du ha självfallet kollat men..... Kommer det fram bensin? Har du bra gnista på stiften?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

Motorn gick bra (dock med hög tomgång) innan jag skruvade in tomgångsskruven och motorn började gå saktare och saktare för att till sist dö...

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17289
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Göran W »

Vilket kan(!) vara ett sammanträffande........ :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av mattiaz »

Jag håller med Göran, kolla basala grejerna först. Sen kan väl en förgasaröversyn vara på sin plats. Om det är en T3:a så vet jag att flera har haft trubbel med volvomotorerna i dom. Fast det verkar ha mer med värmeproblem att göra, ånglås och annat.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

Jo - problemet är att jag skruvade på tomgångsskruven och sedan dog motorn.

Det jag är ute efter är om de finns någon som har koll på om det finns någon grundinställning som jag kan ställa in förgasaren på.

Skruv 1 påverkar gasspjället och jag tror att jag öppnat den för mycket så att det blir för låg bränsle/luft blandning eller något är det hållet.

Skruv 3 påverkar ju tomgången och det kan ju ha hänt (troligen) att jag har skruvat in den för mycket så att det inte kommer fram nog mycket bränsle.

Har googlat lite och hittat på ett volvoforum (där jag blivit medlem) en beskrivning på hur man justerar in öppningsläget på gasspjället med skruv 1 - tänkte prova det i morgon och se hur det går.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Stefan M »

känns som du är ute och cyklar fulltständigt? Skruv nummer tre är blandningsskruven för tomgången. alltså där du justerar cohalten på tomgång. Den ska du inte röra nåt. Osäker på årsmodeller och hur det såg ut men vad jag vet så har alla tvåförti tomgångsskruv på insugningsröret. Det betyder att skruv nummer ett ska vara grundinställd och ska ej röras den heller.
Tittar du på insugningsröret framför förgasaren så ska du ha ett torn med en mässingsskruv i botten. Det är varvtalssjusteringen.

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

Jo - Stefan M du har rätt såtillvida att skruv 3 är blandningsskruven för tomgång (och CO inställning) och skruv 1 är den man ställer tomgångvarvtalet med.

Hittade denna sida med mycket matnyttigt :)

Tog bort förgasaren - gjorde grundinställning enligt instruktionen på sidan - återmonterat förgasaren och skall provstarta i kväll för att göra tomgångsinställingen på skruv 1 endast.

Bilen måste besiktigas så då får jag se hur CO-halten är OCH är den felaktig så låter jag en verkstad pilla på förgasaren :wink:


För den som är intresserad - husbilen är en VW Karmann Gipsy (byggd på T3 chassie), motorn utbytt från orginal boxermotor till en Volvo B21A med brytarlöst tändsystem (original är det brytarstyrt) och SU HIF6 förgasare.

Husbilsbyggnad + automatväxlad + bensinmotor = bensinförbrukning ca 1.3 l/mil vid 80-90 i marschfart :mrgreen:
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
TruckerFredde
70 bar
70 bar
Inlägg: 910
Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Deje, Värmland

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av TruckerFredde »

tror det är den där magnetventilen som krånglar för dig.
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

TruckerFredde skrev:tror det är den där magnetventilen som krånglar för dig.
Hurdå?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
TruckerFredde
70 bar
70 bar
Inlägg: 910
Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Deje, Värmland

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av TruckerFredde »

Var ett tag sen jag skruvade Volvo nu men den har med tomgången att göra om jag inte minns fel....ta loss den så ser du om den är hel, de kan gå sönder....kolla också så den reagerar när du lägger ström på den.
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

Ventilen klickar när jag slår på träningen så den verkar funka

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
TruckerFredde
70 bar
70 bar
Inlägg: 910
Blev medlem: 02 jan 2011, 18:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Deje, Värmland

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av TruckerFredde »

Skruva loss den och se så inte pinnen har gått av
Nuvarande bilparken: Xantia HDi -99, C5 2.0 HDi Exclusive -05, C5 Break HDi-06, Xantia TCT Activa -96, C5 3.0 V6-01

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Ford Prefect »

Nu går motorn :-)

Jösses vad jag fick skruva ner 1:an (öppnar gasspjället) innan tomgången låg runt 800 varv.

Nu återstår bara att få ordning på att motorn eftertänder när jag stänger av den men det tar jag hjälp av verkstaden att fixa ;-)

Magnetventilen ser ok ut då jag hade ut den men jag skall ta loss den igen och testa den om den verkligen funkar...

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Volvo B21 - förgasarinställning...

Inlägg av Stefan M »

har du kollat om du inte har tomgångsskruv på insuget?

Skriv svar

Återgå till "Jakki´s Off Topic Corner"