Neon gul/grön olja under bilen?
Moderator: WebmasterJohan
Kategoriregler
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
Personangrepp, obsceniteter, rasism och andra dylika saker i inlägg kommer att tas bort, och anses saken tillräckligt allvarlig kommer en skriftlig varning att skickas. Användare kan även bli avstängda, både tillfälligt och permanent, från forumet om man missköter sig vid upprepade tillfällen. Vanligt forumvett gäller. Skriv inte saker som du vet kommer att uppfattas som provocerande/onödiga/oförskämda av andra.
-
- 5 bar
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 26 jun 2009, 16:16
- Medlem i SCK?: Nej
Neon gul/grön olja under bilen?
Bilen har stått i 2 veckor och när jag kör ut den ur garaget är det en självlysande gul/grön olja på golvet under motorn. Skulle tippa på att det rör sig om 1/2 dl som runnit ut.
Allt verkar funka som det ska ändå. Även Ac:n funkar.
Vad fasen kan detta vara för vätska? Kylarglykol är det inte för den är röd verkar det som.
Allt verkar funka som det ska ändå. Även Ac:n funkar.
Vad fasen kan detta vara för vätska? Kylarglykol är det inte för den är röd verkar det som.
-
- Activa
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Hydraulolja. Det läcker nånstans.
tjipp, astro
tjipp, astro
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Det kan vara glykol
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- 5 bar
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 26 jun 2009, 16:16
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Tvivlar på glykol. Hydralolja till vad?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Kolla i expansionskärlet vilken färg du har på glykolen. Kan vara vanlig blågrön glykol också. LDS:en är mer orange.
-
- 5 bar
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 26 jun 2009, 16:16
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Glykolen i kärlet är röd/orange så glykol är det ej
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Neon gul/grön olja under bilen?
Inte i min 2013 där är den gråblå
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Doppa pekfingertoppen i den misstänkta vätskefläcken.
Gnid pekfingret mot tummen.
- Känns det halt är det olja.
- Känns det inte halt är det glykol.
Lukta också på fingret. Det är bra att lära sig känna igen lukten av bilens olika vätskor.
Gnid pekfingret mot tummen.
- Känns det halt är det olja.
- Känns det inte halt är det glykol.
Lukta också på fingret. Det är bra att lära sig känna igen lukten av bilens olika vätskor.
Mickel
-
- 5 bar
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 26 jun 2009, 16:16
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Det är inte sött utan beskt i smaken och oljigt. Helt luktfri.
Kan man se hydralolja nivå någon stans??
Kan man se hydralolja nivå någon stans??
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
VET du vad som finns i LDS-behållaren? Någon kanske har fyllt med LHM (byt fort) eller CHF (funkar bra)?
Var fanns pölen?
Var fanns pölen?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 5 bar
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 26 jun 2009, 16:16
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Rakt under motorn. Bör kanske tilläggas att det är en Ford Ranger som vi talar om.
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
En inte helt oväsentlig upplysning........ Speciellt som du skrev under C5 III. Jag flyttar tråden.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- peterlan
- Activa
- Inlägg: 4409
- Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gävle
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Hmmm, är det därför tråden ligger under C5 III då? Hade nog besparat en del huvudbry om du talat om det i första inlägget.
Har du kollat styrservooljan förresten?
Edit: Göran flyttade tråden precis när jag svarade så nu ligger den väl rätt..
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
-
- Activa
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
-
- 5 bar
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 26 jun 2009, 16:16
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Neon gul/grön olja under bilen?
Styrservon funkar. Har inte läckt något nu på 24h.
Kan det vara så att trycket sänks i servon när bilen står länge och läcka då uppstår.
Nu när motorn varit igång så har trycket igen ökat och slangen/kopplingen blivit tät igen.
Enda förklaringen jag har just nu...
Har direktlänk på telefonen till C5III så det vart bara så jag skapade ny tråd där. Tänkte inte längre...sorry.
Kan det vara så att trycket sänks i servon när bilen står länge och läcka då uppstår.
Nu när motorn varit igång så har trycket igen ökat och slangen/kopplingen blivit tät igen.
Enda förklaringen jag har just nu...
Har direktlänk på telefonen till C5III så det vart bara så jag skapade ny tråd där. Tänkte inte längre...sorry.