Fönsterhiss V fram

Inlägg angående BX el och elektronik
HenrikO
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 apr 2012, 17:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Karlstad

Fönsterhiss V fram

Inlägg av HenrikO »

När jag tänker efter är det ju helt galet att lägga inlägget bland el, för det är absolut inget elfel. Men prylen är i alla fall elektrisk så det får ligga kvar.

Jag har nog haft bilen ca 10 år och felet fanns redan när jag köpte den men inte har det blivit reparerat. Problemet är att rutan hamnar snett vid upphissning och lämnar en liten glipa mot bakkanten (lodräta sidan mot bakdörren alltså), och det blir irriterande vägljud. Lösningen, högst temporär vill jag betona, har varit att hjälpa till den sista biten så rutan kommer rakt och det blir tätt.

Nu har jag i alla fall kommit så långt att dörrsidan demonterats och jag har kikat in och försökt bli klok på vad som går snett. Mekaniken går upp och ner obehindrat som den ska. Däremot känns det som det är glapp någonstans då ramen som rutans nederdel vilar i kan vickas en hel del. Frågan är då om det är något som lossnat eller om det helt enkelt är utslitet. Bilen har trots allt gått över 30 000 mil (BX19TRI).

Med tanke på att jag kunnat leva med det här ganska många år känns det inte helt akut men det skulle vara kul att stilla nyfikenheten. Tyvärr är det ju mer eller mindre omöjligt att se vad som händer där inne i dörren.
73 de SM4UKE
Citroën BX19TRI -87
Morgan 4/4 -73
Monark Monarped -59
NV Blixt 98cc -39

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Fönsterhiss V fram

Inlägg av LeifHj »

Nu vet inte jag hur det ser ut just på BX, men på CX var det en nitad länk i "saxkonstruktionen" som lyfte/sänkte rutan som blev sliten och glappade, alltså ingen vajer.
Det gav samma symtom som du har, så kanske är det så på BX också.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa
Inlägg: 4020
Blev medlem: 11 nov 2002, 22:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gislaved

Re: Fönsterhiss V fram

Inlägg av Kjell H »

Vanligt fel är att hissmotorn lossnat.Sitter med 3 skruvar.När du hjälpt rutan rätt,dra åt muttrarna 10mm-nyckel. :wink:
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.

HenrikO
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 apr 2012, 17:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Karlstad

Re: Fönsterhiss V fram

Inlägg av HenrikO »

Det är saxvarianten. Försökte igår att begripa hur alla sakerna kommit in i dörren utan att lyckas nämnvärt med det.
Vad jag kunde se vara allt åtdraget ordentligt. Teorin med sliten nitad länk känns rimlig.

Jag har en reservdelskatalog som PDF men dörrarna fanns tyvärr inte med, annars brukar den vara en bra hjälp.

Någon som vet om de olika dörrarna har samma hissmekanik? Eller kan det gå att borra ur den där niten och lösa det
på annat sätt? Lämplig skruv och en låsmutter kanske.
73 de SM4UKE
Citroën BX19TRI -87
Morgan 4/4 -73
Monark Monarped -59
NV Blixt 98cc -39

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5476
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Fönsterhiss V fram

Inlägg av Anders H »

Har för mig att man fick fila upp några av hålen till motorn för att få den i en annan vinkel för att lösa problemet.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Bergetklövsjö
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 aug 2015, 09:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fönsterhiss V fram

Inlägg av Bergetklövsjö »

Jag har en x-antia 98års modell där motorn till fönsterhissen har lossnat,och det är fästet som helt enkelt har gått av. tänkte ev.svetsa det men då kommer min fråga, hur får man bort fästet som motorn ska sitta i, för att kunna svetsa ihop det ? Folke N.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4603
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Fönsterhiss V fram

Inlägg av senmathal »

Om du ställer frågan i Xantia-avdelningen får du förmodligen bättre svar även om det torde finnas en och annan Xantia ägare även här.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "BX - El"