Startade och dog - ingen gnista på tändstift
-
- 10 bar
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 08 aug 2016, 16:33
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Jönköping
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
[quote="LeRobert...
Helt OT:
När jag tänker efter är felbeskrivingen identisk med hur min Fiat bar sig åt innan jag gav bort den.
Hade också MonoPointinsprut ("Kalle-Anka-förgasare") och Magneti Marellisystem... [/quote]
Du vet inte hur det gick med Fiaten Blev det ordning på den?[/quote]
Bor man i lgh i närheten av ett område där man måsta ha extravakt för att bevaka verktygen i storgaraget om man lämnar dem för t ex provtur (hade även en mc då) så löstes Fiatproblemet på enklaste sätt.
Jag gav bort den..
Helt OT:
När jag tänker efter är felbeskrivingen identisk med hur min Fiat bar sig åt innan jag gav bort den.
Hade också MonoPointinsprut ("Kalle-Anka-förgasare") och Magneti Marellisystem... [/quote]
Du vet inte hur det gick med Fiaten Blev det ordning på den?[/quote]
Bor man i lgh i närheten av ett område där man måsta ha extravakt för att bevaka verktygen i storgaraget om man lämnar dem för t ex provtur (hade även en mc då) så löstes Fiatproblemet på enklaste sätt.
Jag gav bort den..
Total Citroen-newbie..
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Kanske gav upphov till frustration för den nye innehavaren...StigR skrev: Bor man i lgh i närheten av ett område där man måsta ha extravakt för att bevaka verktygen i storgaraget om man lämnar dem för t ex provtur (hade även en mc då) så löstes Fiatproblemet på enklaste sätt.
Jag gav bort den..
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- Optiroc
- 10 bar
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Kyla, mörker, snö och is och 25 mil bort. Jag ska väl ta en sista dust i juni igen... Pröva byta insprutare. Finns nån skarvkoppling i höger hjulhus tydligen som jag inte har kollat upp, vet inte om jag hittar den. Sen är det väl att byta tändspole som återstår antar jag. På måfå visserligen, kunde inte hitta nåt fel på den men jag kan ju ha mätt på fel sätt i och för sig. Såg i en annan tråd att MAP-givaren var misstänkt. Jag har i och för sig inte mätt den genom att trycksätta den, men jag tror det är långsökt att det ska hänga på den. Det kanske blir en säljesannons snart...
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
-
- LHS
- Inlägg: 17290
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Den där skarvkopplingen du nämner var KjellH´s skötebarn. Tror han skrev en hel del om den här inne. Om jag minns rätt var man tvungen att demontera skärmen för att komma åt den och den orsakade flera totalstopp. Sök och du skall finna!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Vi får väl fortsätta ömma för den där skarven då... Ja, jag är rädd för att det blir besvärligt, men jag får väl lära mig hur skärmen plockas av åtminstone
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
-
- Guru
- Inlägg: 7769
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Rätt enkelt, om jag minns rätt:
- Öppna huven och skruva bort en rad med skruvar rakt upp.
- Öppna dörren och lossa två skruvar några varv - ta ej ur dem helt - det är gaffelhål i skärmen!
- Sitter också en skruv nerinunder mot innerskärmen.
- Dra lyktan rakt framåt, plocka loss blinkersen.
Sen drar man bara skärmen framåt så den lossar från A-stolpen och när man fått ut den en bit drar man isär skarven på kabeln till sidoblinkern.
När skärmen är borta lär du inte behöva leta länge efter kabelskarven !
Mickel
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Tack för beskrivningen! Låter ju enkelt.Mickel skrev: ↑27 maj 2017, 23:59
Rätt enkelt, om jag minns rätt:
- Öppna huven och skruva bort en rad med skruvar rakt upp.
- Öppna dörren och lossa två skruvar några varv - ta ej ur dem helt - det är gaffelhål i skärmen!
- Sitter också en skruv nerinunder mot innerskärmen.
- Dra lyktan rakt framåt, plocka loss blinkersen.
Sen drar man bara skärmen framåt så den lossar från A-stolpen och när man fått ut den en bit drar man isär skarven på kabeln till sidoblinkern.
När skärmen är borta lär du inte behöva leta länge efter kabelskarven !
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 10 dec 2007, 20:33
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Hade en BX14RE -90 som krånglade. det visade att det var vatten i bensinen så det är nog inte samma fel som du har. Dock tog jag bort flygeln för att kolla den omtalade skarven. Det fanns ingen skarv där. Kan vara bra att kolla om den verkligen finns innan man plockar bort flygeln. var för all del ganska enkelt
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4603
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Jag plockade bort skärmen på en BX 14 TRE 1990 häromdagen och där fanns det inte heller någon skarv men väl en del kablar. Det är ytterst sällsynt att Citroen åtgärdar bristande konstruktioner men det händer.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
En liten uppdatering. Jag har testat med att låna begagnade men bevisligen fungerande vevaxelgivare och insprutare, dock utan start. Några andra handpåläggningar gjorde jag inte. Nu blir det väl till att beställa ny tändspole åtminstone hade jag tänkt, funderar på eventuellt fördelarburken också... fast nån gnista dit hade jag ju inte tidigare så det är nog onödigt...
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Jag hittade en skruv längst fram också.LeRobert skrev: ↑28 maj 2017, 00:17Tack för beskrivningen! Låter ju enkelt.Mickel skrev: ↑27 maj 2017, 23:59
Rätt enkelt, om jag minns rätt:
- Öppna huven och skruva bort en rad med skruvar rakt upp.
- Öppna dörren och lossa två skruvar några varv - ta ej ur dem helt - det är gaffelhål i skärmen!
- Sitter också en skruv nerinunder mot innerskärmen.
- Dra lyktan rakt framåt, plocka loss blinkersen.
Sen drar man bara skärmen framåt så den lossar från A-stolpen och när man fått ut den en bit drar man isär skarven på kabeln till sidoblinkern.
När skärmen är borta lär du inte behöva leta länge efter kabelskarven !
I teorin så är det enkelt. I praktiken körde jag fast på skruven i hjulhuset. Den verkar ha rostat ihop för den verkar bara snurra runt. Eller så är det lacken som håller ihop den. Hur gör jag nu?
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4603
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Är det skruven som håller innerskärmen mot skärmen i framkant? En Idiotisk konstruktion som nästan alltid vållar problem. Ibland har jag bänt plasten över skruven och brickan i ren ilska. Plasten är lite seg så det brukar kunna och bra att sätta dit en ny skruv med bricka. Men oftast har jag skurit bort skallen med vinkelslipen. Muttern är ett s.k plåtmutterstycket som är trädd över plåtkanten på skärmen. Det minsta skruven är fastrostad så vrider sig mutterstycket och plåtkanten i skärmen deformeras. Sen är det kört att få bort skruven på vanligt sätt. Man kan ju undra varför man ska ha en skruv just där när det mesta sitter med plastclips.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Så har jag tagit hand om skruven som håller innerskärmen medelst vinkelslip. Dock känner jag mig inte så manad att utan vidare riva upp den fina tejpningen som finns i denna omtalade förgrening. Ledningsbrott bör ju mätas upp tycker jag.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
- LeRobert
- 20 bar
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Älvsbyn
Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift
Denna tråd verkar faktiskt ha kommit till sitt slut. Meija lever och kommer kanske ut på vägarna snart. Jag chansade med att byta tändspole och det var lyckosamt. Jag hade mätt den gamla spolens resistans minst ett par gånger utan att hitta nåt som verkade ligga utanför toleranserna men det kanske var för klen utsignal ändå. Nu är det en Magneti Marelli-spole från Kina som får göra jobbet. Tack för stödet!
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)