Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg angående BX el och elektronik
Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

Hej!

Min BX 16 TRI/TZI -90 har alltid startat lätt och snällt och så även nu senast även om hon tvekade litet. Hon gick ojämnt några sekunder och dog sedan och nu vill hon inte starta.

Jag har kollat två stift och jag har ingen gnista där. Det verkar inte komma nån spänning till tändspolen (0 volt när jag mäter i kontaktstycket. Resistansen på tändspolen är 1,2 ohm vilket jag antar ligger inom toleranserna - ska vara 0,7 ohm.

Vid kontroll av tändspole ska enligt servicemeddelande BX 16/90 dess "kontinuitet" kontrolleras men vad menas med det och hur gör man?

Varvtalsgivaren okej när jag mäter i dess kontaktdon.

Säkringarna under ratten hela, motionerat dem liksom reläerna. Även motionerat reläerna ute vid högra skärmen i motorrummet.

Motionerat kontaktstycken till tryckgivare, gasspjällspotentiometer, tomgångsventil, insprutare och kanske nåt mer jag har kommit åt.

Vad göra härnäst? Mäta direkt på datorn om den ger nån utspänning till tändspolen? Vilka stift i så fall? Tacksam för goda råd!
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

Har kollat vidare men inte hittat något uppenbart fel.
-nyladdat batteri
-byglat bränslepumpsrelä och datorrelä men den startar ändå inte
-tillräckligt bränsleflöde
-tändkablar verkar okej, ca 2-5 kohm tror jag de låg på
-tändstift okej, har gått ca 500 mil
-varvtalsgivare okej
-tändspolen verkar okej (?), ca 2 ohm på primärlindning, ska vara 0,7 ohm men det kan vara mätonoggrannhet som ger skillnaden. Sekundärlindning ca 5 kohm om jag mätt rätt och ska vara 6,5 kohm.
-översyn av kontakter, bl.a. förgrening från batteriets pluspol och multikontakten under den. Även kollat batteriets jordning.
-fördelarlock/rotor: dessa såg sämst ut, rotorn var litet "anfrätt" men den filades till liksom kontakterna i locket så jag tycker att det borde bli en gnista. Om felet ligger där tycker jag att jag borde ha haft tilltagande startsvårigheter men den har startat hur snällt som helst tidigare så därför tror jag inte på det felet.
-insprutare, resistans ca 2 ohm tror jag det var, så lindningen borde vara okej (ska vara 1,5 ohm)
-tickande ljud: när jag testade reläna uppstod ett "tickande" ljud - jag tror det var när ett relä var urtaget, kanske i kombination med att det andra byglades. Jag trodde först att det var reläet som lät men i efterhand tror jag inte det. Det var ett svagare ljud - misstänker insprutaren. Kan det tyda på ett fel med insprutaren?

Finns det någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Annars kanske jag får chansa med att byta fördelarlock och rotor.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4611
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av senmathal »

Tändmodulen om det finns en sådan? Brukar sitta på torpedväggen.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 13 sep 2016, 05:42, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

senmathal skrev:Tändmodulen om det finns en sådan?

/Mats
Finns ingen sån. Tror datorn styr tändspolen direkt.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

Jag kanske måste byta varvtalsgivaren ändå. Dess resistans är 333 resp. 334 ohm mätt med två instrument. Olika specar finns på den, nominellt 360 ohm. I felsökningsschemat 345+-5 ohm. Tydligen mer precist än jag trodde så det är väl bara till att byta antar jag. Ska i så fall också passa på att byta vattentemperatursonden som inte håller måttet heller.
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av Hedene »

Om du inte har en exklusiv kalibrerad multimeter så ligger dina värden inom felmarginalen från nominellt värde.
Kan vara alltför lätt att inte tänka på att även ett digitalt instrument har ganska stor felmarginal speciellt vid resistansmätning.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

Hedene skrev:Om du inte har en exklusiv kalibrerad multimeter så ligger dina värden inom felmarginalen från nominellt värde.
Kan vara alltför lätt att inte tänka på att även ett digitalt instrument har ganska stor felmarginal speciellt vid resistansmätning.

/Stig
Inga märkvärdigheter här tyvärr. Vad kan en typisk felnivå vara? Jag tänkte mig 1 % men det kanske var för optimistiskt?
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4611
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av senmathal »

Jag har för mig att vanliga multimetrar ska var ganska osäkra på så låga värden som det är fråga om här. De finns ju en primär och en sekundärspole, har du mätt på båda? Sedan kan det ju vara överslag på högspänningssidan pga av någon en spricka i plasten.

Går det att kolla felkoder med nyckeltricket på din modell tro? Om det går kan man få motorlampan att blinka fram eventuella felkoder. Funkar på vissa modeller men kommer inte ihåg vilka. Sök på nyckeltricket.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

senmathal skrev:Jag har för mig att vanliga multimetrar ska var ganska osäkra på så låga värden som det är fråga om här. De finns ju en primär och en sekundärspole, har du mätt på båda? Sedan kan det ju vara överslag på högspänningssidan pga av någon en spricka i plasten.

Går det att kolla felkoder med nyckeltricket på din modell tro? Om det går kan man få motorlampan att blinka fram eventuella felkoder. Funkar på vissa modeller men kommer inte ihåg vilka. Sök på nyckeltricket.

/Mats
Primärlindningens resistans är ca 2 ohm och det diffar ju en del mot vad det ska vara (0,7) men det kanske får tillskrivas mätinstrumentets onoggrannhet.

Sekundärlindningen mätte jag mellan utgående pluspol och stiften i kontaktdonet till spolen (prövade mig fram på alla 4, fick ca 5000 ohm vill jag minnas och ska ligga på 6500 ohm.

I anslutningen på tändspolen kommer stift 1 och 2 från datorn, stift 3 är 12 V, stift 4 har ingen anslutning enligt schemat för Magneti Marelli Monopoint som jag tittar på. Primärlindningen mäts mellan stift 1-4. Stift 1 verkar ska vara styrspänning 12 V. Betyder det att sekundärlindningen ska mätas mellan stift 3 och utgående pol till fördelaren?

Fördelarlocket var litet sotigt på väggarna kring polerna men jag såg ingen spricka. Torkade bort det som gick med torrt papper.

Ja, jag har läst av felkoder men det fanns inga lagrade.

Jag har kanske på gång en begagnad impulsgivare, annars är de ju inte så dyra och verkar vara mindre dyra än fördelarlock och rotor. Impulsgivaren tror jag på allt mer i och med att hon mer eller mindre tvärdog. Med reservation för att jag inte har mätt sekundärlindningen rätt så tror jag spolen ska kunna leverera viss effekt åtminstone.

Jag hade tänkt mäta att det kommer styrspänning till spolen men det klarar jag väl inte av med en enkel multimeter för det blir väl bara en kort puls från datorn till spolen? Jobb för ett oscilloskop?
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av Hedene »

Ett fel som tog mig ganska lång tid att hitta var en tändspole som fått överslag på utsidan av "halsen" och inte gav någon gnista vidare till fördelare och stift.
Ingen spricka men ett förkolnat streck på halsen. Tvättade och allt var OK.

Nu har jag inget schema på BX men jag är tveksam till att primärströmmen till tändspolen styrs direkt från datorn utan något effektsteg mellan. När strömmen bryts får man en spänningspuls på upp mot 400V på primärsidan och den vill man inte gärna ha in i datorburken. Det bör sitta en tändmodul/effekttransistor mellan dator och tändspole.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

StigR
10 bar
10 bar
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 aug 2016, 16:33
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Jönköping

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av StigR »

Hedene skrev:Om du inte har en exklusiv kalibrerad multimeter så ligger dina värden inom felmarginalen från nominellt värde.
Kan vara alltför lätt att inte tänka på att även ett digitalt instrument har ganska stor felmarginal speciellt vid resistansmätning.
/Stig
Mätteknik på nätet.. *suck*
Håller till 100% med min namne ovan.
Håll i minnet att när du mäter låga resistanser så är det resistansen på klammorna på instrumentet du mäter (med digitalinstr..)
Mätsladdarnas res och kontaktresistanser kommer att ingå..
Mätnoggr på res-området tja runt 3% på enklare instrument (+- ett antal sistasiffor 2-4 digits på enklare)

Det bör sitta en tändmodul/effekttransistor mellan dator och tändspole. Ja. Det bör det nog göra.... :!:

Inga prob med placeringen av vevaxel/varavtalsgivare? Avstånd vinkel?
Total Citroen-newbie..

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

Hedene skrev:Ett fel som tog mig ganska lång tid att hitta var en tändspole som fått överslag på utsidan av "halsen" och inte gav någon gnista vidare till fördelare och stift.
Ingen spricka men ett förkolnat streck på halsen. Tvättade och allt var OK.

Nu har jag inget schema på BX men jag är tveksam till att primärströmmen till tändspolen styrs direkt från datorn utan något effektsteg mellan. När strömmen bryts får man en spänningspuls på upp mot 400V på primärsidan och den vill man inte gärna ha in i datorburken. Det bör sitta en tändmodul/effekttransistor mellan dator och tändspole.

/Stig
Kan vara värt att kolla spolen närmare som du säger men jag har dragit mig för det då den sitter så otillgängligt till :oops:

Ja, tändspolen styrs direkt av datorn på Magneti Marelli G5-S0. Jag hade dock uppfattat de två utgångarna från datorn på fel sätt. Utgång 1 är kontrollspänning för cylinder 1 och 4 och utgång 19 är kontrollspänning för cylinder 2 och 3. Det är alltså två högspänningsspolar i tändspolen.

Översikt av MM G5 och G6: http://vwts.ru/injector/magnetti/magnet ... g6_int.pdf

Här är elschema för tändsystemet i BX med MM G5-S0: http://www.bxclub.cz/clanky/technicka-d ... -monopoint. Min tändspole är dock av annan typ än den på lokaliseringsskissen och är placerad till vänster om insprutningshuset, nedanför och bakom oljepåfyllningen. Spolen på lokaliseringsskissen verkar vara kombinerad med fördelare.

Här är det skrivet en hel del om de olika tändsystemen på BX: http://citroen.tramontana.co.hu/fuel-ex ... components. Det verkar som att det är möjligt att mäta spänningen från vevaxelgivaren medan man kör startmotorn - kanske kan lyckas konstatera om den ger nån signal alls...
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Användarvisningsbild
LeRobert
20 bar
20 bar
Inlägg: 250
Blev medlem: 16 nov 2002, 19:43
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Älvsbyn

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av LeRobert »

Håll i minnet att när du mäter låga resistanser så är det resistansen på klammorna på instrumentet du mäter (med digitalinstr..)
Mätsladdarnas res och kontaktresistanser kommer att ingå..
Mätnoggr på res-området tja runt 3% på enklare instrument (+- ett antal sistasiffor 2-4 digits på enklare)
Om jag räknar bort klammors och mätsladdars resistans m.m. så kommer givaren ännu längre ifrån vad den bör vara och närmare en avskrivning. Kan kanske ändå vara inom felmarginalen som du säger...
Inga prob med placeringen av vevaxel/varavtalsgivare? Avstånd vinkel?
Hur menar du problem med placeringen? Det verkar inte vara nåt att justera åtminstone. Kanske kan tänkas att skruven har lossnat litet. Kan vara idé att plocka loss den och se hur den ser ut, efter ett ev. test att mäta utsignal från den...
Robert (BX 16 Millésime 1993, BX 16 TZI 1990 Meija, XM Turbo CT Break 1998, MB.
Ex XM Turbo CT 1993 Estelle)

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av Hedene »

Hej,

Blir inte riktigt klok på kopplingen i din bil. Har du både en dubbel tändspole och en mekanisk fördelare?
T.ex CX och många andra bilar har dubbla tändspolar med 2 tändstift kopplade till varje. Bägge stiften tänder samtidigt men det ena befinner sig i cylinderns avgastakt och gör ingen nytta eller skada s.k "waisted spark". Osannolikt att bägge spolarna går sönder samtidigt. Visserligen går motorn rejält illa på bara 2 cylindrar men stannar inte helt.

Felet bör ligga någonstans som påverkar bägge spolarna.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17295
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Startade och dog - ingen gnista på tändstift

Inlägg av Göran W »

Hmmm...... Något som inte stämmer (i mitt huvud). Initialt nämns EN tändspole. Nu sägs det vara "waist spark" vilket innebär TVÅ spolar!!!!! :shock:
Vad säger en okulär kontroll? EN eller TVÅ????? :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "BX - El"