Handbromsjustering C8

Allmänna frågor om C8.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Handbromsjustering C8

Inlägg av Daniel L »

Hittade denna instruktion över handbromsjustering.

http://www.autocats.ws/manual/peugeot/8 ... ff08k8.htm
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av AcuraJan »

Har du gjort den injusteringen? Blev det skillnad? Jag har problem med helt nyrenoverade utbytesok bak handbromsen tar på gränsen till godkänt knappt att de släpper igenom på bilprovningen. Trodde det skulle bli bättre efter nya skivor och belägg i somras men ingen skillnad, de gamla var rostiga med liten anliggningsyta.

Dessutom fryser vad jag misstänker vajrarna fast direkt när det blir minusgrader och den blir obrukbar. Blir det bra med nya vajrar eller får man samma problem direkt igen? De kommer ju in i oken med en böj underifrån så vatten lätt hittar in och blir kvar.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av Daniel L »

Daniel L skrev:Jag tänker låna ett varmgarage ikväll och testa. (-30 är lite väl kallt för att ligga på ouppvärmt cementgolv)
Jag bytte den korta vajern och fyllde den med glykol innan och den sidan funkar utmärkt.
På höger sida är det sämre, där fick jag nedslag på besiktningen
den vajern är bytt för flera år sen men har inte frusit fast, så jag testar att ljustera efter instruktionen.
Det är en orginalvajerpå höger sida som har en plastöverdragen vajer inne i höljet.
Har bytt den korta för ca. 3 år sen, köpte av Benny men den kom vatten ganska fort i och kärvare ihop. Ingen plast överdragen vajer i den.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Skickat från min D5803 via Tapatalk
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av AcuraJan »

Nedslag för dålig verkan eller att den fryser fast?
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av Daniel L »

Nedslag på för dålig bromsverkan men de står inte vilken sida så det är tur att man är vaken på besiktningen så man får reda på nått.
OT.
De skrev vänster spindelled när det skulle vara höger, glömde kolla dragkroken och säkerhetsbältena för jag ifrågasatte varför de brydde sig om att jag har glödare i extraljusen, har haft så i många år utan att nån brytt sig om det, men nu var jag juh på en annan station än jag brukar för att det var en hundring billigare.
På den station jag brukar åka till så bryr de sig inte om att handbromsen fastnar på ena sidan för att den frusit, de tar bara mejseln å petar tillbaka armen med kommentar att det brukar bli så när det är kallt. :)
personligen så brukar jag undvika att dra handbroms vintertid pga. frysrisken.
På min bil sitter orginal oken på än efter ca 22000mil. får väl se om de får fortsätta sitt arbete ett tag till efter ikväll.
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av Daniel L »

Började med ett försök att enbart göra en justering men det funkade inte, kändes som den fjädrande och fick fortfarande dålig broms på höger sida.
Bytte vajer på höger sida och den nya var nog ett par cm kortare, den gamla hade nog töjt ut sig.
Justerade igen enligt instruktionerna och nu blev det utmärkt. [OK HAND SIGN]
Så AcuraJan tipset jag kan ge är väl nya vajrar så borde väl handbromsen funka bra, men då har du ju bytt allt så de vore ju konstigt om det inte skulle funka då?!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av AcuraJan »

Det sitter ju någon konstig spännare fram under spaken. Har du rört den något? Jag blev inte klok på hur den funkar, men man kanske inte behöver röra den alls...

Får ta och beställa, kostar nog inte många kronor.. Undrar om man behöver nytt hela vägen fram...
Senast redigerad av AcuraJan den 10 jan 2016, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av Daniel L »

Glömde säga att jag fyllde glykol även i denna vajer, i förhoppning om att framtida vatten i vajern inte ska frysa.
För med denna finurliga konstruktion av vajerdragning så kommer det ju in vatten förr eller senare, så är det även med vajern till motorhuvsspärren.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av Daniel L »

Rörde ingen annan spännare än den vid vågen där båda vajrarna möts.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

frownlayer
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2016, 00:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Reftele (småland)

Re: Handbromsjustering c8

Inlägg av frownlayer »

När jag i somras köpte min c8 så hängde sig min handbroms om man drog upp den. och handbromsen gick inte trycka ner i golvet, den bara fjädrade tillbaka hela tiden.

efter lite eftersökande så hittade jag att den kortaste wiren närmst handbromsen var problemet.
så efter att plockat bort, rengjort, och återsmörjt den så fungerar den prima även i minusgrader.
Jobbar som verktygsmakare. Är hobbymekaniker.

Skriv svar

Återgå till "C8 - Allmänna frågor"