Kan ej kommunicera via obd interfacet P0606

Allmänna frågor om C8.
Sne4
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:47
Medlem i SCK?: Nej

Kan ej kommunicera via obd interfacet P0606

Inlägg av Sne4 »

Då har jag skaffat mig en C8 från 2003. Det mesta verkar fungera elektroniskt förutom backvarningen som pep ut att den inte fungerar när jag la i backen. Jag tänkte att det kan ju var ett lagom första fel att fixa så jag får kläm på hur Lexia fungerar innan ett mer allvarligt fel dyker upp.

Tidigare ägaren sa att det varit problem att få kontakt med bildatorn, varför bilverkstaden installerat en extra strömkabel. Utan strömkabeln fick jag mycket riktigt ingen kontakt med något via OBD uttaget. Med strömkabeln inkopplad till batteriet så rapporterade scantool P0606.

När jag försökte starta upp Lexia så rapporterade den att den vare sig fick kontakt med "BSI" eller "Injection". Handhavandemässigt om det gör någon skillnad så chansade jag på RPO nummer i Lexia, jag blev inte klok på exakt vilka siffror detta skulle vara.
-Någon som kan tipsa om en bra guide där?

Har någon tips på vad det kan vara som orsakar att det inte går att få kontakt, är det något typfel som man ska titta efter? Säkringar, kontakter att rengöra osv. Skriv gärna exakt var sakerna sitter...jag har fullt schå att hitta igen var handbromsen är gömd och var hastighetsmätaren sitter än så länge :lol:

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Kan ej kommunicera via obd interfacet P0606

Inlägg av alfp »

Det finns en säkring för uttaget
RPO nr i lexia? Lexia skall hitta Chassi nr själv och sen frågar den efter DAM nr vilket finns på vänster sida Öppnar du dörren ser du en liten lapp där med däcktryck mm där finns även DAMnr (orga Nr) det brukar vara 4 siffror och 2 bokstäver Bara siffrorna som skall knappas in.
Hittar den inte Chassi nr får du knappa in det manuellt.
Kolla även kontakstycket till dit interface så inte något stift är krökt
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Sne4
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:47
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kan ej kommunicera via obd interfacet P0606

Inlägg av Sne4 »

Tackar,
Lexia hittade VIN numret, men frågade efter ett nummer till. Nu har jag hittat igen det vad edt var, tackar.
Jag ska ta och göra lite felsökning till helgen, säkring, visuell inspektion av interface kontakten och följa extrakabeln.

Finns det några fler skarvar/kontakter annars som kan vara värda att kolla?

Användarvisningsbild
Daniel L
40 bar
40 bar
Inlägg: 423
Blev medlem: 14 nov 2002, 19:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örnsköldsvik, Överå

Re: Kan ej kommunicera via obd interfacet P0606

Inlägg av Daniel L »

Kolla släpvagnskontakten, finns en liten brytare som kopplar ur backvarnaren när släpvagnskontakten är i uttaget och den kan lilla brytare kan kärva.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
mvh/Danne
Peugeot traveller 2.0 HDi -18
Citroen C4 picasso 1,8 -07
Renault 18 TS -80
Honda NT700VA Deauville - 06
Volvo T22 - 51
Har Lexia.

Sne4
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:47
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kan ej kommunicera via obd interfacet P0606

Inlägg av Sne4 »

Bra tips. Nu när jag fick igång Lexia så har jag fått fram att det var en av sensorerna som gett upp och indikerade att jag höll på att backa in i något, så det bli en nybeställning.

Dock verkar det vara lite meckat tidigare, jag har en sådan brytare som du beskriver, I lexia så var dock den funktionen med brytare i släpvagnskontakten avslagen om jag tolkade den menyn rätt. Uttaget ser nyligen bytt ut, så den kontakten är med på att göra listan nästa vända då det är dags att se vad som lyser och inte på släpvagnen när man kopplar på den :-)

Skriv svar

Återgå till "C8 - Allmänna frågor"