Förklaring?

SensoDrive. Frågor och svar.
sven-olof collin
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 apr 2005, 19:39
Medlem i SCK?: Nej

Förklaring?

Inlägg av sven-olof collin »

Jag undrar om det finns någon som kan ge en förklaring till att felen med min växellåda i min C2:a försvann efter en uppdatering av programvaran. Det började med att den tog lång tid på sig att gå från 3:an till 4:an. Sedan stod växellådan och hackade efter att jag stannat motorn och slagit av tändingen. Sedan blev det än värre. Efter stopp lade den inte i ettan utan man fick ge full gas och då lade den i tvåan och började rulla. Sedan ville den inte lägga i backen och ofta vägrade bilen överhuvudtaget att starta. Ett verkstadsbesök, och den är återigen ett spjut. Vad är det som har hänt?

xtraz
40 bar
40 bar
Inlägg: 543
Blev medlem: 18 jan 2008, 17:02
Medlem i SCK?: Nej

Re: förklaring?

Inlägg av xtraz »

Det kan ju funnits en paragraph eller ett värde som växellådsdatorn inte förstår eller gillar.

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: förklaring?

Inlägg av vieil homme »

Fråga verkstaden; det borde inngå i priset.

Att fixa/släcka ett problen är enkelt. Att veta varför det uppstår är en gnutta svårare.

Vår allas, älskade och hatade Lexia (och dess likar) är dumma som gelikar............nästan Vieil Homme`s.......

!!!! Varför i he!"#¤%te har någon programmerad adaptiva lådor (o.a.) sådan att hen skall köra bil som hen? FI?

Lite mer nycktert: Lita inte på Citroëns service-intervaller på aut.lådor. Flusha innan 8k mil.
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: förklaring?

Inlägg av alfp »

Dessa lådor är inga automatlådor utan en vanlig manuell låda som försetts med en växlingsrobot
Denna flushas inte där byts all olja vid ev oljebyte.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: förklaring?

Inlägg av alfp »

Något måste ju ha gått snett i programmet eller missat info från någon komponent i systemet
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: förklaring?

Inlägg av vieil homme »

alfp skrev:Något måste ju ha gått snett i programmet eller missat info från någon komponent i systemet
...så det betyder att den är "adaptiv" endå? Flusha eller inte..............?
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Förklaring?

Inlägg av Dennis M »

Det är rätt vanligt idag att man lagar "fel" med ny programvara, allt balanserar på en knivspets för prestanda och låga emissioner samtidigt som man vill ha senaste tekniken för att hänga med i konkurrensen.

De flesta har ju en dator eller mobil som kontinuerligt uppdaterar sig automatiskt.

Skriv svar

Återgå till "C3 - SensoDrive"