Sensodrive vill inte lägga i backväxeln

SensoDrive. Frågor och svar.
merald
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 dec 2015, 08:40
Medlem i SCK?: Nej

Sensodrive vill inte lägga i backväxeln

Inlägg av merald »

Har ett problem där sensodriven på C3 Pluriel 2003 trilskas med att inte lägga i backen.
När du startat, lägger foten på bromsen och drar växelspaken till backläge piper den tre gånger och står fortfarande på neutral. Man envisas med att fortsätta dra växelspaken i backläge, fortfarande tre pip, ibland blinkar "snöflingan och auto" med i displayen. Man kan hålla på såhär i 1-2min och sen ger den sig och lägger i backen. Allt verkar fungera som det ska. Den växlar fint framåt 1 till 5 utan problem. Har hittat några liknande trådar här på forumet men där man missförstått och trott att det är för personen inte lägger foten på bromsen.

Har tagit bort batteriet ett tag och satt i det igen, hållt foten på bromsen när jag drar på tändningen och låter växellådan köra sitt testprogram. Allt detta går bra utan några pip eller blink.

Vad kan detta handla om? Någon som har några felsökningstips? Man vill helst undvika verkstad, väldigt kostsamt när de ska koppla in datorn och joxa.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Sensodrive vill inte lägga i backväxeln

Inlägg av Göran W »

Finns väl några kända felkällor. Bromsljuskontakt, ev släpvagnskoppling, batteriets polskor, annat kablagefel. Börja med att kolla batterispänning och laddning.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

merald
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 dec 2015, 08:40
Medlem i SCK?: Nej

Re: Sensodrive vill inte lägga i backväxeln

Inlägg av merald »

Tack för alla förslag.

Har satt i nytt batteri och laddningen är ok. Dock har jag upplevt symptom på dåligt batteri, därför jag försökte med att byta. Ska kolla polskor och kablaget mer ingående, men till synes ser allt "nytt och fräscht" ut.

Ingen släpvagnskontakt finns.

Bromsljuskontakten, var sitter den? Om bromsljuset lyser när man trycker ner pedalen, är det tillräckligt för att veta att den fungerar korrekt?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Sensodrive vill inte lägga i backväxeln

Inlägg av Göran W »

merald skrev: men till synes ser allt "nytt och fräscht" ut.

Om bromsljuset lyser när man trycker ner pedalen, är det tillräckligt för att veta att den fungerar korrekt?
Tyvärr syns inte dålig kontakt på exempelvis polskor inte på utsidan. Det kan handla om oxid mellan polsko och kopparkabeln.

Bromsljuset kan fungera utmärkt men ändå vara defekt. Förmodligen har den en "dubbel kontakt".
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Fredrikwik
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 nov 2017, 19:27
Medlem i SCK?: Nej

Re: Sensodrive vill inte lägga i backväxeln

Inlägg av Fredrikwik »

merald skrev:
06 apr 2017, 05:44
Har ett problem där sensodriven på C3 Pluriel 2003 trilskas med att inte lägga i backen.
När du startat, lägger foten på bromsen och drar växelspaken till backläge piper den tre gånger och står fortfarande på neutral. Man envisas med att fortsätta dra växelspaken i backläge, fortfarande tre pip, ibland blinkar "snöflingan och auto" med i displayen. Man kan hålla på såhär i 1-2min och sen ger den sig och lägger i backen. Allt verkar fungera som det ska. Den växlar fint framåt 1 till 5 utan problem. Har hittat några liknande trådar här på forumet men där man missförstått och trott att det är för personen inte lägger foten på bromsen.

Har tagit bort batteriet ett tag och satt i det igen, hållt foten på bromsen när jag drar på tändningen och låter växellådan köra sitt testprogram. Allt detta går bra utan några pip eller blink.

Vad kan detta handla om? Någon som har några felsökningstips? Man vill helst undvika verkstad, väldigt kostsamt när de ska koppla in datorn och joxa.
Löste du ditt problem?
Jag har nämligen typlikt problem, jag får inte alls i backen eller 1an, piper på båda. Däremot kan jag växla på paddlar på ratten och lägga i 1an där och då funkar lådan utmärkt. Letar desperat en lösning nu...
Läste lite om bromskontakten, kan inte den uteslutas då bilen känner av den annars hade inte bilen startat i första hand?

Skriv svar

Återgå till "C3 - SensoDrive"