För mjuk fjädring

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Professorn
Medlem i SCK?: Nej

För mjuk fjädring

Inläggav Professorn » 30 jul 2016, 23:09

Är det normalt att fjädringen bak är så mjuk att bilen ger ett litet eftersvall efter att man passerat ett gupp? Gäller framför allt i förhöjt landsvägstempo. Orsakar nästan full rebound. Känns lite okontrollerat. Ska det inte finnas en sensor som minskar karossrörelsen vid forcerad körning?
XM V6 aut -92. Silver / grått skinn. 7300mil. Diravi. Såld ny i Monaco. Importerad från Six-Fours-Les-Plages Aug 2012.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Re: För mjuk fjädring

Inläggav alfp » 31 jul 2016, 00:02

Sitter kanske fel klockor Vissa monterar ju sk. Comfortklockor och då blir det ofta för mjukt med dålig väghållning och efter gung mm.
Citroënägarna är lite speciella alla andra bilägare monterar styvare fjädrar och dämpare för bättre väghållning Cittrafolket förstör sin väghållning :roll:
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 31 jul 2016, 00:32

Hydractive? Originalutförande på klockor? Rätt tryck i klockorna? Rätt normalhöjd? Frisk tryckregulator? Alla stag/leder friska och anslutna?
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa

Inläggav LeifHj » 31 jul 2016, 07:24

Orsakar nästan full rebound
Vad betyder rebound?
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Lars H
Activa
Activa

Inläggav Lars H » 31 jul 2016, 08:25

Låter mest som om klockorna behöver fyllas. Vid ett visst tryckfall brukar de flesta bli gungiga i bakvagnen. Ge det ett par tusen mil till så är bakvagnen stum.
Första åtgärd provtryck gasklockor.
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav MAN » 31 jul 2016, 08:40

Citroënägarna är lite speciella alla andra bilägare monterar styvare fjädrar och dämpare för bättre väghållning Cittrafolket förstör sin väghållning
Vadå förstöra väghållningen ????????? Om jag kör och håller hastighetsbegränsningarna kanske med lite "moms" så är det inget problem med väghållningen även om jag gärna åker med lite överfyllda klockor = behagligare fjädring .
En sådan kommentar borde ge utvisning till något BMW eller Volvo forum bland de som har skakat sönder sina hjärnor i stötiga och otrevliga bilar !!!!

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 31 jul 2016, 11:01

Orsakar nästan full rebound
Vad betyder rebound?
//Leif
Skamlöst stulet från https://rideapart.com/articles/suspensi ... on-damping:
"Rebound damping helps the suspension return to the proper position, after a bump or other irregularity causes the fork to compress, in a smooth and controlled motion."
I detta fall låter det som om fjädringen blir "för mjuk" för stötdämparna, och ger att bilen får "eftergungningar" eftersom stötdämparna inte hinner utföra sitt arbete på grund av för snabba fjädringsrörelser i kompression.
/Fredrik

Bilar: 2 x -96 Xantia Activa TCT, -96 Xantia Activa 2.0 16V, -97 XM Exclusive V6

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa

Inläggav LeifHj » 31 jul 2016, 11:59

Ach so....
Förlåt mina bristande kunskaper i anglisismer.
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Professorn

Inläggav Professorn » 30 maj 2017, 22:13

Uppdatering. Främre hydractive-klockan är ersatt av en ny. Bilen gungar nu betydligt mindre vid forcerad körning. Rörelseenergin tages nu antagligen upp av hela bilen istället för bara halva.. Gav dessutom stor komfortförbättring överlag. :ds
XM V6 aut -92. Silver / grått skinn. 7300mil. Diravi. Såld ny i Monaco. Importerad från Six-Fours-Les-Plages Aug 2012.

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav MAN » 31 maj 2017, 07:25

Uppdatering. Främre hydractive-klockan är ersatt av en ny. Bilen gungar nu betydligt mindre vid forcerad körning. Rörelseenergin tages nu antagligen upp av hela bilen istället för bara halva.. Gav dessutom stor komfortförbättring överlag. :ds
Om du bara byte en klocka på bilen så är troligtvis bilen inte alls vad den ska vara fjädringskomfortmässigt ! Provtryck och fyll ALLA KLOCKOR . eller köp en Volvo ....
En kommentar som jag hänger upp mig på är : Rätt klockor . Vad är det ? Är det den klockan som Citroën tycker att bilen ska ha Eller är det en klocka som ger den fjädringen bilägaren vill ha ? Den gashydrauliska fjädringen är suverän ! Det går på ett enkelt sätt att skräddarsy fjädringen enl. bilägarens önskemål , det är bara det att man ska veta vad MAN gör ! Citr. spec på klockor är bättre än dåliga/helt fel klockor men inte optimalt .

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 31 maj 2017, 08:48

Visst är det så MAN! OM man, som du, har 50(?) års erfarenhet av hydraulcittror. OM man, som du, har tillgång till fylleutrustning. OM man, som du, har tillgång till de flesta klocktyper som någonsin tillverkats. OM man, som du, vet vad man har från början.
Den stora massan citroenägare har tyvärr inte en aning. Man vet inte vilken skillnad en tiondels millimeter större dämphål gör. Man vet inte vad som händer om man väljer 10 bar högre eller lägre tryck. Man vet inte vad det spelar för roll om klockan har en större volym. Man vet inte hur/vad man ska prova i en verklig körsituation. Man har inte en aning om vilka klockor det faktiskt sitter på bilen eller vilka klockor den hade som ny.
Det enda som kan rekommenderas är då att kolla att "rätt klockor" sitter på bilen! Rätt till exakt den bilen och med rätt tryck enligt Citroens specifikationer. MAN får gärna laborera eftersom MAN vet vad MAN gör.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!

MAN
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav MAN » 31 maj 2017, 09:15

Ja men det finns ju flera "Fyllegubbar" i Sverige , inte bara jag som kan ! det är alltid bättre att fylla en klocka än att byta , om klockan är ok förstås , OCH Klimat smartare ! Dessutom har jag "bara" 34 års erfarenhet av Gashydraulisk fjädring . Jag har tom fått en C5 att fjädra som jag vill :K :K :K

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 31 maj 2017, 13:05

Jag har tom fått en C5 att fjädra som jag vill :K :K :K
8) 8)
Bild

Moderator

Återgå till "XM - Hydraulik"