Byte handbromsvire på XM

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Ja

Byte handbromsvire på XM

Inläggav Pontus_Sthlm » 13 aug 2017, 12:00

Någon av handbromsvajrarna på min XM tycks ha gått av som det verkar på pedalen.
Några tips om hur jag bäst lokaliserar och fixar felet där det nu sitter. Något särskilt som kan underlätta jobbet eller som är särskilt viktigt att tänka på vid bytet av aktuell vire??

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Re: Byte handbromsvire på XM

Inläggav Gelgamesh » 13 aug 2017, 12:25

99.999% säker på att den gått av där den svänger, i hjulhuset strax bakom vänster eller höger framhjul alltså. Inga konstigheter att byta. Det är helt självförklarande ute vid hjulen. Palla upp ordentligt (och säkert) fram och bak med höjd nog för att ligga bekvämt i "kardantuneln". Även om vi har pedalen ute till vänster så sitter mekanismen och fördelningsoket i en mekanism bredvid katalysatorn. Lite pilligt är det men absolut inget gastkramande. För min otränade feta kropp så är garanterat resa sig/lägga sig det värsta. Oavsett sida så kolla hur den var dragen så du får den på samma ställe. Det lär straffa sig om längden varierar. Och ett sista tips... Spänn hellre lite löst än hårt. Spännjustering görs vid oken.

Minns inte riktigt detaljerna, men det kan vara bra att veta att det finns en självjusterande funktion (typ åtdragen p-broms och bromsa hårt hydrauliskt). Kan t.o.m. vara där jag gjorde bort mig sist. Någon annan kan säkert förklara

p.s. Det finns en tredje vajer som går från pedalen och ner till "fördelningsoket" bredvid katten. Men den vajern vågar jag lova är inte vad som pajat. Har på tjugo år aldrig sett den ge sig. "hjulvajrarna" slits ju dock elakt vid varje sväng.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar

Inläggav Pontus_Sthlm » 13 aug 2017, 13:34

Tack för hjälpen och för tipsen.

Vänligen

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
gunnarw
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inläggav gunnarw » 13 aug 2017, 16:13

Du kan läsa här om att inte sträcka upp vajern för mycket: Handbromsen
och Parkeringsbroms verkan otillräcklig.

Här kan du se hur jag bytte styröglorna för vajern nära hjulen mot betydligt snällare saker: Re: handbroms xm otillräcklig

Sen kan jag citera mig själv:
En gång trycktes pedalvajerns hölje inne i bilen, förbi sitt mothåll. En konstruktionsmiss. Fästet kan dela sig när man trampar för kung och ... i hopp om att p-bromsen ska ta. Minns inte om jag svetsade eller la en stödbricka som mothåll och avlastning där vajerhöljet slutar.
Har: C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / Honda Innova 125i Bild / Honda NSS250A
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 13 aug 2017, 22:42

Innan du beställer vajer, kolla så den inte bara hoppat av i en ände. Antingen vid hjulet eller inne under bilen där de går in i "bromsvaggan" nära katalysatorn. Har varit med om bägge fallen och då räcker det att smörja vajeränden ordentligt och motionera vid ihopmontering.

Återgå till "XM - Hydraulik"