Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1119
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav tronde » 06 nov 2017, 22:37

Skyddsplåten bakom bakaxeln fick jag skära bort fästmuttrarna på så där ska jag hitta ett sätt att få fast den ordentligt.

Mutter har varenummer 26 159 689 hvis det er den som er plassert inni røret.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 751
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Pontus_Sthlm » 07 nov 2017, 07:51

Skyddsplåten bakom bakaxeln fick jag skära bort fästmuttrarna på så där ska jag hitta ett sätt att få fast den ordentligt.

Mutter har varenummer 26 159 689 hvis det er den som er plassert inni røret.
Tack för tipset, men inget sitter ju kvar på insidan av fästhålen i bakaxeln så jag skall passa in en kraftig plastplugg och sedan dra fast med sexkantskruv så blir det enkelt men hållbart utan något större ingrepp. Dessutom kommer det aldrig att rosta ihop igen.

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1119
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav tronde » 07 nov 2017, 16:15

Dette er en type korgmutter som monteres utenfra røret, og som holdes på plass av et påmontert klips. Det er slik originalt, uten noe innvendig.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3924
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav soso » 07 nov 2017, 16:26

Har också bytt de där korgmuttrarna. Köp på Citroen så blir det rätt storlek och sedan ska dom klickas in utifrån precis som tronde skriver. Fetta in dom ordentligt sedan så har du en chans att lossa dom om det behövs vid senare tillfälle.

Ganska kass konstruktion är det med tanke på hur rostade de blir och att plåten måste väck varje gång mittklockan ska servas.

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 751
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Pontus_Sthlm » 07 nov 2017, 17:06

Jag har redan monterat med grova plastpluggar och en mycket grov skruv som jag tvingat in och det sitter perfekt och rostrisken är närmast noll. Jag har dessutom kallgalvat skyddsplåten så den inte korroderar sönder ännu mer än den redan gjort.

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3924
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav soso » 13 nov 2017, 03:26

Finns det något moment som skruvarna till bakvagnen ska dras åt med, och anbefalles gänglåsning eller inte? Ser inte ut att ha varit någon sådan?

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 751
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Pontus_Sthlm » 13 nov 2017, 15:23

Finns det något moment som skruvarna till bakvagnen ska dras åt med, och anbefalles gänglåsning eller inte? Ser inte ut att ha varit någon sådan?
Jag har kollat om moment, men inte hittat något. Min tro är att man bara ska dra åt så att det är ordentligt fastsatt eftersom det ju inte är något lager eller annan inpassning som skall pressas samman. Skruvarna satt ju inte särskilt hårt när jag lossade dem på min bil så jag drog bara åt dem ordentligt och utan gänglåsning utan min momentnyckel. Jag tror inte bultarna börjar skruva ur sig. Normalt pressas ju bakaxeln uppåt och dras inte neråt.

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 751
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Pontus_Sthlm » 13 nov 2017, 15:49

Jag har ett problem nu när hydraulsystemet är lagat och det är att hur jag än vrider och vänder på allt så visar givaren i hydrauloljebehållarens lilla nivåmätare att systemet är överfyllt (nivågivaren är konstant parkerad i max höjdläge) trots att det förbanne mig bara är bottenskyla i behållaren när jag tittar ner i den. Jag har naturligtvis ställt bilen i max höjdläge och kan konstatera att den följer den instruktionen. Jag har testat att öppna skruven i tryckregulatorn ett varv utan resultat för nivåmätaren i behållaren. Jag såg dessutom inga tecken på att hydraulolja strömmade in i behållaren.

Varför gör den på detta viset??

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa
Inlägg: 4268
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västervik

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav LeifHj » 13 nov 2017, 15:55

Det är väl bara en vanlig flottör?
Den har säkert bara fastnat i toppläget, försök att knacka på kupolen (inte med hammaren), kanske släpper den då.
Annars får du plocka bort och göra rent.
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4223
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Anders H » 13 nov 2017, 17:19

Vrid, bajonettfäste, och lösgör den.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5450
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Lars H » 13 nov 2017, 19:43

Den kan fastna i toppläget oftast räcker det med att knacka med fingret på synglaset så ramlar den ned.
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
HåkanTh
40 bar
40 bar
Inlägg: 723
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav HåkanTh » 13 nov 2017, 19:53

Finns det något moment som skruvarna till bakvagnen ska dras åt med, och anbefalles gänglåsning eller inte? Ser inte ut att ha varit någon sådan?
Se
http://fam-bjork.se/citroen/fagrell/XM- ... anual.html
eller
http://download.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/XMservice/

Under 8 finns Xm 420-00_1.pdf, som innehåller åtdragningsmoment.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3924
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav soso » 13 nov 2017, 23:59

Jo manualen har jag ju. Fint att det står där.:)

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 751
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Pontus_Sthlm » 15 nov 2017, 14:28

Vrid, bajonettfäste, och lösgör den.
Den går inte att vrida och har inte bajonettfäste och är dessutom vridspärrad med upphöjningar i locket på behållaren.. Den måste vrängas loss vilket jag inte gjort. Jag har istället lyft upp locket till behållaren och då konstaterat att den höga nivån beror på att det är just en hög nivå. Jag ser dock inte något problem med detta eftersom överflödig olja om behållaren blir helfull släpps ut via behållarlockets överfyllnadsslang som släpper ut på carportgolvet där jag har en uppsamlare.

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 751
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inläggav Pontus_Sthlm » 15 nov 2017, 14:33

Finns det något moment som skruvarna till bakvagnen ska dras åt med, och anbefalles gänglåsning eller inte? Ser inte ut att ha varit någon sådan?
Se
http://fam-bjork.se/citroen/fagrell/XM- ... anual.html
eller
http://download.dfmk.hu/~phoenix/XMCD1/XMservice/

Under 8 finns Xm 420-00_1.pdf, som innehåller åtdragningsmoment.
Tack för länken.

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com


Återgå till "XM - Hydraulik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst