Angående Hydraktiv I i en Xm v6 1991

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
mrnoone
Medlem i SCK?: Nej

Angående Hydraktiv I i en Xm v6 1991

Inläggav mrnoone » 06 feb 2005, 20:39

"Har kollat och sökt i forumet efter olika lösningar på mitt problem med endast hård fjädring.(sport). Har kollat min magnetventil via ""radio Xm"" som slår till som den ska och ljudet försvinner vid hård kurvtagning eller vi hård inbromsning vilket jag har förståt beror på att Ha klockorna (mittklockorna) ska kopplas ur så att den hårda fjädringen ska styra upp bilen. Magnetventilen slår också ifrån som den ska efter 30 sekunder när man har stängt av motorn. Min slutsats av div. inlägg på detta forum är att jag ska: - Kolla båda HA klockornas gasmängden. -Kolla övriga klockors gasmängd. Ovan procedur låter logisk med anledning av att jag troligtvis inte har något problem med det hydraktiva systemet. Är lite osäker på om jag vågar pilla med bytet själv, ska köpa klockorna i Helsingborg( Autofrance) eller så får Magnusson( Malmö) eller Åke persson i Ystad byta dom till mig. Skulle dock vilja veta om jag behöver byta alla klockor (6 st tror jag?) vilket jag inte kan felsöka själv. Är jag rätt på det med min slutsats ? Byta dom vanliga klockorna låter inte svårt, men är osäker på dom två HA klockornas placering vilket låter jobbigt att byta. Bilen är för övrigt hård att tryka ner både fram och bak, vilket jag händrar till att dom vanliga klockorna är ganska slut."
Har haft: BX 19 GTi, CX TRE 1987, CX 25 GTI 1988, Xm v6 1991 Har nu: Xm injection 1990 med Comfortpaket. Yamaha FZ 750 1988 Black Edition

Tomas
Hydraktiv
Hydraktiv
Kontakt:

Inläggav Tomas » 06 feb 2005, 20:48

Beträffande den bakre klockan, så läs mitt HOW-TO om byte av de längsgående rören. Bakre HA Klockan sitter ovanför den tvärgående ljuddämparen, som måste ner. Notera att det nog inte är lätt att få loss denna klocka, utan att demontera hela blocket, då fästet är mycket klent. Den främre sitter lätt åtkomlig strax under gas-foten. Byta klockorna kanske inte är nödvändigt, men väl provtryckning och påfyllning.
Mvh
Tomas Larsson
http://www.ebaman.com, http://www.enrad.se, http://www.microdiscray.com
Alla Citroëner uppbrunna, Chevrolet Trans Sport V6-3.4AWD -03, Peugeot 407-04 2,2 Exclusive

Användarvisningsbild
mrnoone

Inläggav mrnoone » 06 feb 2005, 22:39

"Mmmm jag förstod det när jag läste din ""How To"" , det får bli att jag byter dom vanliga klockorna själv och skulle jag inte bli nöjd efter denna procedur får jag lämna iväg bytet av HA klockorna. Dom vanliga klockorn vrider jag väl ett halv varv under tryck, och sedan skruvar av när bilen står i lägsta läget., Jag tänke göra det här jobbet på en lyft, hissar jag då upp bilen och sätter bilen i lägsta läget med hjulen i luften och sen skruvar av alla klockorna? eller måste dom vara under tryck när jag lossar dom det första halva varvet? Tack förresten för ditt svar. "
Har haft: BX 19 GTi, CX TRE 1987, CX 25 GTI 1988, Xm v6 1991 Har nu: Xm injection 1990 med Comfortpaket. Yamaha FZ 750 1988 Black Edition

Tomas
Hydraktiv
Hydraktiv
Kontakt:

Inläggav Tomas » 06 feb 2005, 23:30

"Det är bara bakre klockorna som du behöver göra så på. Motor i gång, högsta läget låser effektivt fast fjäderbenet i sitt fäste, sedan behöver du bara ""lossa"" klockan, dvs den behöver bara röra sig lite grand, sedan släpper du trycket, OBS, Mycket viktigt att du gör det på rätt sätt, DVS sänk till lägsta läget, låt motorn gå, rör INGENTING, dvs inte rat, inte broms, inte gas, inga dörrar under några minuter, öppna luftskruven och stäng sedan motorn, underlättar med nedvevad ruta. Främre klockorna brukar lossa lätt. ACCen, underlättar om du tar loss hela trycklregulatorn och sätter allt i ett skruvstäd. Glöm inte nya packningar. För att få ut de gamla packningarna brukar jag stjäla hustruns minsta virknål."
Mvh
Tomas Larsson
http://www.ebaman.com, http://www.enrad.se, http://www.microdiscray.com
Alla Citroëner uppbrunna, Chevrolet Trans Sport V6-3.4AWD -03, Peugeot 407-04 2,2 Exclusive

Användarvisningsbild
mrnoone

Inläggav mrnoone » 08 feb 2005, 18:15

Ska hämta nya klockor till alla hjulen imorgon på Autofrance i Helsingborg, återkommer om hur det går.

Användarvisningsbild
mrnoone

Inläggav mrnoone » 13 feb 2005, 15:43

"Så då fick man en bättre bil att köra, klart mjukare och mycket mer behaglig, dock fick inte Magnusson bakändan på bilen att bli lika mjuk som framändan , han snackade om tröga bärarmlagringar eller Ha klockorna. Jag är dock nöjd ändå med hur den går så jag stoppar nog där för tillfället, ska dock byta det ena fjäderbensfäste( som magnusson hittade) lite dyrt bara om man köper orginal(2800:-) gick inte att rädda med ombygnadssatsen(den för 1300:-)gummit var för slut. Min lista på fel kommer sakta ner på noll.... Ja just det dörrlåsen har slutat funka på förardörren...undrar hur svårt det är att byta cylindern?? "

JanH
5 bar
5 bar

Inläggav JanH » 13 feb 2005, 18:07

Att byta låscylinder är relativt enkelt. Trots att jag är amatör på området har jag gjort det själv på båda mina bilar. Med öppen dörr hittar du i dörrens bakkant ett litet hål, vanligen täckt av en gummipropp. Där innanför sitter en insexskruv som du skruvar ut, men inte helt om jag minns rätt. Sedan är plastskyddet och själva cylindern möjliga att lirka ur.
JanH Berlingo Family 1,8 Suzuki GSXR 1100 W -94

Användarvisningsbild
mrnoone

Inläggav mrnoone » 17 feb 2005, 15:35

"jodå.. du hade rätt med låsen, var inte så svårt att få av dom från bilen och efter lite tankearbete kom jag på hur dom funkade. Har smort upp alla låsen innkl. bakluckan och nu slipper jag kliva in genom högerdörren när jag ska låsa och öppna bilen. Bra konstruktion med låsen förresten.. slipper ju plocka av dörsidorna. "

Återgå till "XM - Hydraulik"