Magnetventil, sport/normal, Radio XM

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
sm0nzy
5 bar
5 bar
Medlem i SCK?: Nej

Magnetventil, sport/normal, Radio XM

Inläggav sm0nzy » 11 mar 2005, 23:37

"Jag har med stort intresse läst igenom nya och gamla inlägg i detta ämne. Jag är dock inte säker på att jag förstått det rätt. - Är magnetventilen som ""klickar"" 30 sekunder efter dörrstängning samma ventil som styrs av den med 163 kHz pulsade spänningen ? På min -95'a så hör jag inte/aldrig något på 163 kHz. (Mer än trafikljusen ! Det tycks vara samma switchfrekvens i de nya trafikljusen med lysdiodmatriser. Hörs tydligt när man paserar dem). En fransk rundradiostation på LW 163 kHz hör även den bra på kvällen här i Sthlm. Dock hör jag tydligt det omtalade ""klicket"" 30 sekunder efter att dörrarna stängts. Jag tycker att bilen är lite hård, särskillt bak. Märker ingen större skillnad på sport/normal fjädring. Min gla XM som ej hade HA var mycket mjukare, men där hade jag bra klockor. Här vet jag ej status på dem. Displayen till vänster om ratten indikerar normal/sport på korrekt sätt, så datorn har fattat att det skall vara normalt läge. Min teori är att bak-klockorna på denna möjligen är dåliga, men jag misstänker samtidigt att den alltid ligger i sportläge då jag inte kan höra 163 kHz signalen. Men jag hör ju klicket efter dörrstängning... Så, det leder till följande konkreta frågor: 1. Är magnetventilen som hörs efter dösstänkning samma ventil som styrs med 163 kHz ? 2. Är det korrekt att ventil TILL (163 kHz hörs) är normalläge, och 163 kHz från är sportläge ? 3. Var sitter ""163 kHz ventilen"" ? Läste någonstans att det är fram till vänster om huvudklockan, men jag kan inte hitta den. Tycker att det borde vara en ""pryl"" med två hydralrör samt en sladd till den. 4. Vet någon var man enklast kopplar på ett oscilloskop för att titta på denna 163 kHz ? Är det direkt på aktuell ventil ? Tacksam för svar. Jag har förstått att det finns många här som verkar ha full koll på detta. /Patrik"
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo...
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie II -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.

Tomas
Hydraktiv
Hydraktiv
Kontakt:

Inläggav Tomas » 12 mar 2005, 00:57

"Eftersom du har en 95'a bör du ha HAII då har du två magnetventiler. En i varje hydraulblock. Ett block sitter på ""Bakaxeln"" ovanför ljuddämmparen. Det andra bör sitta ungefär under gaspedalen, lär dock vara anorlunda på 24V. Hydraulblocket består av en Klocka, två 10mm rör samt 2 eller flera tunna rör samt en kabel. (På serie 2) På min 92'a hörs Radio XM som ett ilsket ""modulerat"" surrande över i stort sett hela bandet. Bägge ventiler drivs av en PWM-signal på runt 160 kc, ett vanligt fel är dock brända drivkretsar i datorn. Följ kabelhärvan från datorn, så hittar du nog ett lämpligt ställe att haka på ditt ""skop"". En annan variant är att använda penetrerande testpinna, tror elfa har sådana. Klicket du hör efter nån halvminut kommer från ventilen."
Mvh
Tomas Larsson
http://www.ebaman.com, http://www.enrad.se, http://www.microdiscray.com
Alla Citroëner uppbrunna, Chevrolet Trans Sport V6-3.4AWD -03, Peugeot 407-04 2,2 Exclusive

Användarvisningsbild
mrnoone

Inläggav mrnoone » 13 mar 2005, 12:22

"Läs gärna denna länk, kan förklara lite kanske http://akuten.kulturask.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=18226"
Har haft: BX 19 GTi, CX TRE 1987, CX 25 GTI 1988, Xm v6 1991 Har nu: Xm injection 1990 med Comfortpaket. Yamaha FZ 750 1988 Black Edition

sm0nzy
5 bar
5 bar

Magnetventiker..

Inläggav sm0nzy » 14 mar 2005, 07:56

"Tack Tomas och ""mroone"". Om jag förstår dig rätt så finns det alltså två hydralblock, ett fram och ett bak på en HA2. Att dessa har varsin magnetventil. Att den ena, den där bak, är den som hörs klicka 30 sekunder efter det att man stängt dörren. Att denna också styrs av en switchad spänning. (160 kHz ?) Denna fungerar tydligen i mitt fall då jag hör klicket. - Då undrar jag om den bara skall slå till när man öppnar dörrarna, eller om den också aktiveras vid kurvtagning, inbromsning och i sportläge ? Att den andra sitter fram och är den som skall vara tillslagen i normal läge och skall slå ifrån i samband med inbromsning, kurvtagning eller när man manuellt ställer över omkopplaren i sportläge. Att det är denna som styrs av en switchad spänning på 163 kHz. (Som många beskrivet att de lyssnar efter på 163 kHz.) Eller slår denna också till när man öppnar dörren ? Det känns som jag börjar förstå detta, men tacksam om Tomas eller någon annan kunde räta ut mina sista återstående frågetecken. - Styrs de två ventilerna helt individuellt, av olika logiska signaler, eller styrs de helt parallellt och skall de slå till/från samtidigt. (Fast de har varsin drivkrets i HA-datorn) Om de styrs individuelt så undrar jag vilka kriteria som gäller för attd en bakre skall slå till (förutom dörröppning). Om den bakre också styrs av en switchad spänning på ca 160 Khz borde ju även denna höras som ""radio XM"". /Patrik"
Jaguar XJ6 4.0S -94.

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav millgard » 14 mar 2005, 09:01

"Avataren är lite stor tycker jag. Använd denna istället! Bild MVH"
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Användarvisningsbild
mrnoone

Inläggav mrnoone » 14 mar 2005, 15:37

"Hej bytte till en fin fransk flagga istället, den andra ""avataren"" var nog lite stor..hmmrr "
Har haft: BX 19 GTi, CX TRE 1987, CX 25 GTI 1988, Xm v6 1991 Har nu: Xm injection 1990 med Comfortpaket. Yamaha FZ 750 1988 Black Edition

Tomas
Hydraktiv
Hydraktiv
Kontakt:

Inläggav Tomas » 14 mar 2005, 17:30

Blocken styrs parallellt, med samma signal, men från två olika drivkretsar/utgångar.
Mvh
Tomas Larsson
http://www.ebaman.com, http://www.enrad.se, http://www.microdiscray.com
Alla Citroëner uppbrunna, Chevrolet Trans Sport V6-3.4AWD -03, Peugeot 407-04 2,2 Exclusive

koppa

Inläggav koppa » 15 mar 2005, 14:23

"På biler med anti-sjunk, som jeg vil tro det er på en 95 TCT VSX er det enda en ventil, som sitter innenfor venstre bakhjul. Meget godt hørbart også på min 95 2,5TD Break når den slår inn etter ca 30 sek. På denne bilen med HAII er RadioXM hørbar over hele AM båndet og signalet blir borte når den slår over i sport (en brå sving, brems e.l.) Blir også mer ""nervøs"" når knappen mellom setene står i sport-läge."

Tore T
40 bar
40 bar

Inläggav Tore T » 16 mar 2005, 16:35

"Som ""sm0nzy"" skriver så fungerar 163 kHz inte särskilt bra i Stockholms tätorter. Däremot så ger 144 kHz mindre störningar (trafikljusbrummet kommer man dock inte ifrån...), åtminstone i min bil. På 144 kHz så låter Hydractivesignalen svagare än på 163 kHz, men fullt hörbart (det låter snarast som om någon står och jobbar med en slipmaskin i en lägenhet ett par trappor upp...) Tore T."
Tore T Segeltorp
(tidigare CX T2 '89 Cassis nacré, XM V6 Berline man '90, XM TCT Break niv AKA aut '98, C5 Break V6 Exclusive aut '05 )

Leif H
5 bar
5 bar

Inläggav Leif H » 16 mar 2005, 20:11

"Hej Patrik, följande gäller för min TCT -95, så det borde även gälla för din bil. Frekvensen hos styrsignalen är inte 163kHz utan ca 1kHz. Det vi kan höra i radio XM är bara störningar. Främre och bakre magnetventil drivs av var sin drivkrets, men HA-datorn styr ut bägge samtidigt, så till- och frånslag av magnetventilerna sker alltid samtidigt. ""Duty cycle"" är 1/3, varför den effektiva spänningen blir ca 4V. Styrsignal på -> HA-klockorna kopplas in -> mjuk fjädring Styrsignal av -> HA-klockorna kopplas bort -> hård fjädring Något om styrlogiken: Motorn avstängd och dörrarna stängda -> styrsignal av. Dörr öppnas -> styrsignal på. Dörr stängs -> fördröjning ca 30 sekunder, sedan styrsignal av. Motor på -> grundinställningen är att fjädringen är mjuk (styrsignalen på), såvida inte självdiagnosen hittat några allvarligare fel. Under färd -> fem sensorer (för hastighet, rattrörelse, gaspedalrörelse, bromstryck och karossrörelse) skickar mätdata kontinuerligt till HA-datorn, som beslutar om fjädringen ska vara mjuk eller hård. Observera att ovanstående gäller både i normal- och sportläge för Hydractive II systemet. Skillnaden är att det i sportläge krävs mindre för att HA-datorn ska besluta om hård fjädring. Hoppas detta ger dig svar på några av dina frågor. Mvh Leif"

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Jarre » 18 mar 2005, 11:18

Frekvens-(störningen) är kanske ganska bred i sitt register!? Själv fick jag in HA-stationen på MV 171kHz!
XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
XM V6 Break (fd Exclusive) -92. Reservdelsbil.
CX GTi -88
Bild8580

http://picasaweb.google.com/jerker.lindborg

Användarvisningsbild
adde
20 bar
20 bar

Inläggav adde » 18 mar 2005, 17:18

"
Observera att ovanstående gäller både i normal- och sportläge för Hydractive II systemet. Skillnaden är att det i sportläge krävs mindre för att HA-datorn ska besluta om hård fjädring.
Och för er med äldre bilar gäller följande för Hydractive I: - Andra gasklockor vid hjulaxlarna. - Lägre ""lägsta hastighet"" när sportläget aktiveras. (30km/h istället för 40 km/h) - Endast en magnetventil för manövrering av hydractivklockorna samt kanske den viktigaste skillnaden: - Konstant hård fjädring när sportläget är valt! (Precis som Leif H skriver så växlar HA-II fortfarande mellan mjukt och hårt i sportläge, men med andra parameterar)."
/Andreas
Opel Vectra OPC -08 | Opel Astra Turbo -11 | Mitsubishi Pajero Sport -02 | Fiberform Santa Catalina -78

sm0nzy
5 bar
5 bar

Radio XM

Inläggav sm0nzy » 27 mar 2005, 21:01

"Tack Leif, Tore, Tomas mfl för era inlägg. Största respekt för er detaljkunskap om XM. Bilden börjar klarna så smått. Jag hör ""knäppet"" 30 sek. efter dörrstängning. Jag tycker det kommer från framvagnen. Jag tolkar det som att i minst en (av två) HAII-klockor får sin drivsignal som den skall. Det konstiga är att jag inte hör signalen i radion men de kanske har skärmat kablaget i min bil Bilen är hård i bakvagnen. Mycket hård. Det kan förståss vara dåliga klockor. Ett annat tecken som jag tycker tyder på detta är att den sjunker ned i bakvagnen över natten. (Bilen skall ju ha anti-sjunk !) Tacksam för er syn teorin om att den sjunker (bak) över natten tyder på dåliga klockor bak. ? Den andra teorin är att den bakre HAII-klockans ventil aldrig drar. Att t.ex. drivkretsen som styr denna är bränd. För att gå till botten med detta känns det inte tillförlitligt att lysna på radio. Jag vill mäta signalen till magnetventilen. Då är frågan var jag enklast kommer åt det signalen. Eftersom klockan sitter ovanför ljudämparen så skulle det underlätta att mäta den i främre änden. Tacksam för koordinater el. hänvisning till rätt schema om någon vet det. (Annars så skall jag säkert kunna leta upp det någonstans själv). Tror ni annars att det skulle gå att lyssna selktivt på den bakre klockan för att höra efter knäpper efter 30s ? Om det är så att det är en bränd drivkrets, vet någon här om det felet detekteras av självdiagnostiken ? Dvs lagras det som ett fel som man kan läsa ur datorn ? (Det kräver ju isåfall att datorn själv monitorerar styrsignalerna från bägge dessa drivkretsar.) M.v.XM. h Patrik"
Jaguar XJ6 4.0S -94.

big.twin

Inläggav big.twin » 28 mar 2005, 13:47

Kan inte låta blir att kommentera ....... hoppas att jag inte strular till felsökningen ytterligare. Konstaterade på min egen H2 att en av kretsarna (eller båda) kan lägga av p g a att det kommer in fukt i anslutningskontakterna till magnetventilerna. Ström + saltblask resulterar i att kontaktblecken i anslutningarna snabbt ersätts av ett grönt gegg som inte har nåra bra ledande egenskaper.....

Leif H
5 bar
5 bar

Inläggav Leif H » 29 mar 2005, 09:01

"Hej Patrik, är du säker på att din bil har anti-sjunk? Min TCT VSX -95 har det då inte, men det kanske kunde väljas till? Hur som helst skulle jag sätta en slant på att det är drivkretsen som är boven. Jag kommer inte ihåg vilken pinne på HA-datorn, som signalen kom ut på, så det får jag återkomma med, men när jag hade det fel du beskriver (fast fram), så skruvade jag upp HA-datorn och mätte på drivkretsen direkt. Den heter VN05N, och du kan hitta datablad i pdf-format på webben. Kretsen har en statusutgång som jag antar att HA-datorn läser av för att diagnosticera fel. Dock verkar den bara indikera ATT något är fel, men inte VAD. I mitt fall pekade diagnostiken felaktigt ut hårdhetsregulatorn, vilket resulterade i ett onödigt byte och medföljande kostnader Så kolla kretsen innan du byter regulatorn. Mvh Leif"

Återgå till "XM - Hydraulik"