Ingen bromsverkan vänster fram XM V6 -93

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Ingen bromsverkan vänster fram XM V6 -93

Inläggav Påberg » 14 apr 2009, 11:00

Idag på väg till jobbet vid en inbromsning kändes det inte alls som vanligt - fick trycka hårt och bromsverkan var klen. Stannade strax och det rykte lätt från höger fram bromsskiva, medan vänster fram var alldeles kall. Förstår att bromsverkan fallit ur vänster fram. (Tillägg: helt fel analys alltså, läs vidare nedåt!)
- Kan det vara bromsoket eller bromscylindern som kärvar? Men kärvhet där borde väl inte kunna stå emot hydraultrycket vid inbromsning?
- ABS-systemet kan väl inte inverka här, det är dessutom bortkopplat p g a felfunktion i en givare?
- Ligger felet i bromsventilen, att den inte öppnar kretsen till vänster fram?
Förslag, analyser mottages! Har inte haft sådant bromsfel sedan jag åkte VW Passat för tjugo år sedan - aldrig på en Citroën alltså. Då var det huvudbromscylindern som klappat ihop på ena kretsen, så kan det ju inte vara nu, men bromsventilen kanske....?
Senast redigerad av 1 Påberg, redigerad totalt 4 gånger.
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Kontakt:

Re: Ingen bromsverkan vänster fram XM V6 -93

Inläggav ds23 » 14 apr 2009, 11:04

Det KAN vara som så att höger fram ligger an så att du tappar bromsverkan där. kolla att "gaffeln" som grenslar den nedre pinnen inte har massa rost som kniper åt om pinnen. Ska gå att röra för hand om inte bromskolven är helt ute.

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 14 apr 2009, 12:22

Kan nog vara som du säger, att bromsarna ligger an. Tog en tur på lunchen, och bromsarna kändes nu helt ok. Åkte några km och bemödade mig om att inte bromsa alls, inte ens när jag sedan stannade bilen (uppförsbacke på slutet). Kände på bromsskivorna - och de var brännheta. Båda skivorna fram. Inte glödande, men som en het ugnsplåt, ca 225 grader. Så skall det ju inte vara. Bakre skivorna var helt svala och fina. Tycker också att det känns som bilen rullar lite trögt, och har gjort så ganska länge.
Får väl lyfta upp framvagnen hemma ikväll och få bekräftat att bromsarna verkligen ligger an, men nog verkar det som det är så. Dags för bromsoksrenovering får man förmoda alltså.... det finns ju en hel del skrivet om det här på akuten har jag sett. Men det blir nog Monsieur Hendel i Bredäng som får göra det, om han inte ger mig ett ohemult pris...

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav ds23 » 14 apr 2009, 12:36

Notera att det kan som sagt räcka med att rensa rost i spåret där den undre pinnen löper. Går det trögt där så får man anliggande broms. Rosten måste knäckas loss med fyrkantig skruvmejsel edyl. Detta under förutsättning att man inte kokat oken för då behöver de bytas. Det är alltså bakom/mellan den lilla plåtbiten som sitter fast i spåret/gaffeln.
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft

Användarvisningsbild
carl
20 bar
20 bar
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav carl » 15 apr 2009, 11:56

På XM brukar det väl vara parkeringsbromsen som kärvar fast.

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 15 apr 2009, 13:18

Bromsen var lite bättre idag efter jobbresan. Höger skiva var het, men inte som igår. Vänster skiva varm.
Har läst om bromsmekande på XM här på akuten och skall försöka fixa detta själv. Spåret i undre pinnnen, handbromsvajrar m m.
Förra året fick jag ordning på bakbromsen på CX:en som fastnat, det var enkelt, det verkar som XM:ens frambroms är lite mer komplicerad, men det skall väl gå det också.
- Tack för alla tips!

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 04 maj 2009, 13:07

Då har jag besiktat min XM idag. Och fått besked om bromsarna, eftersom enda nedslaget från besiktningsmannen var "Parkeringsbroms höger kärvar", och med krav på efterkontroll. Bromsen går inte tillbaka som den skall utan ligger på. Eller rättare, den tar för lång tid på sig att gå tillbaka, jag har märkt att det tar några minuter innan den släpper, och det är inte ok enligt Bilprovningen. Det förklarar röken från höger framhjul som jag inledde tråden med för tre veckor sedan, det var alltså P-bromsen som kärvade (sedan dess har den varit ganska ok faktiskt, om än lite varm skiva.) Övriga bromsar var ok.
- Så det får bli bromsrenovering ganska snart. Bra med råd har jag ju fått, så det är bara att ge sig på det :)

Återgå till "XM - Hydraulik"