Hydraulleckage vid bakaxeln

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
lasseh
Medlem i SCK?: Nej

Hydraulleckage vid bakaxeln

Inläggav lasseh » 14 maj 2009, 21:05

Jag har fått hydraulleckage i framkant på bakaxeln på vänstersida. Det är det innersta röret diam 4,5 som rostat av i stödhållaren där. ser inte omöjligt att byta då det är skarvad innan den går in under framramen.

Men hur sänker man bakaxeln så man kommer åt de koplingsstycken som ligger ovanför axelröret? Har läst på meckartipset på XM-sidan om att byta de längsgående rören, som är mycket bra, men därstår inte hur man kommer åt kopplingarna.

Har tidigare läst att man kan sänka bakaxeln på gamla citroenakuten men hittar inte detta nu.
Finns det elkablar eller andra saker som höjdreglaget man måste se upp med?
Mycket tacksam för tips hur man gör.

Det är en XM -97 halvkombi som är jätteskön att köra - nu får jag snart körförbud - men den går ju ändå inte att köra.

Tackar på förhand
Lasse H

Anders H
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Hydraulleckage vid bakaxeln

Inläggav Anders H » 14 maj 2009, 21:23

Lossa rören ur det två bakersta hållarna under tanken, lossa de två bultarna (18mm) som håller ramen på vänstersidan. Vill du ha ännu mer plats så haka av avgssystemet innan du sänker ramen.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

lasseh

Inläggav lasseh » 15 maj 2009, 12:29

Tack för snabbt svar.

Normal ställer jag pallbockar uner bakaxeln, men nu måste jag sätta dom under domkraftsfästet - finns det bättre ställen?
Behöver jag lossa stången som reglerar de olika höjdlägena (som går mitt under bakaxeln), eller sviktar den tillräckligt för denna rörelse?

Hoppas torkan hålle i sig för jag står ute på garageplan och jobbar.
Ser fram mot detta jobb - att få nya rör. så man kan lita på hydraliken - som är hela qvintessen med denna bil.

Lasse H

Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa

Inläggav Kjell H » 15 maj 2009, 13:28

Hade samma problem ifjol,4,5 röret(bromsarna) läckte duktigt framför bakaxeln.
När jag började rota i det,var alla rören dåliga på samma ställe.Dom andra rören är inte skarvade,så jag kapade dom en bit framför bakaxeln och skarvade på nya.
Använde domkraftsfästena,dom bakre brukar hålla.Lossade inte höjdreglaget. :wink:
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.

lasseh

Inläggav lasseh » 16 maj 2009, 17:42

Tack för alla svar, nu går jag till verket.
Tar säkert 2 veckor, då jag bara kan jobba när det är fint väder - står ute.
Helgen som kommer är bokat till annat.
Har en XM Break -99 också så ännu är jag bilburen - peppar, peppar.
Jag återkommer med hur det gick.
Hälsningar
Lasse H

lasseh

Inläggav lasseh » 18 maj 2009, 15:40

Mina rör ser bra ut där dom går under plastbitarna mot frampartiet, men som du påpekade Kjell H så har mina rostat på samma ställe som dina. Det är nog en bra ide att skarva, men jag har inget verktyg för att fixa bulan på 3,5 mm rör.
Så jag undrar om någon kan låna mej ett verktyg som gör det?
4,5 mm röret är enklare där kan jag beställa ett hela vägen för skarven finns lätt åtkommlig.

Lasse H

Anders H
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Anders H » 18 maj 2009, 16:29

O var bor du? Profilen......
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

lasseh

Inläggav lasseh » 18 maj 2009, 17:12

Jag bor i Täby lite norr om Stockholm, Är tacksam för att låna ett sådant vektyg.
Är det dyrt att inföskaffa, och i så fall vart?
Tror inte det är sista gången jag får problem med hydraulrör, har svårt att köra annat än Citroen - har blivit en vana.

Hälsningar
Lasse H

lasseh

Inläggav lasseh » 22 jun 2009, 12:39

Jag har lyckats att byta alla längsgående hydraulrören inkl 4,5 mm röret. Sänkte bakaxeln som rekommenderades, och sedan gick det att ta bort alla rören. Fäste M8 bult med adresslapp på alla nipplar så att jag inte förväxlade någon. Notera att 4,5 mm röret har M9 (med samma stigning som M8). Mätte rörens längd och åkte till Michael Andersson i Björnhuvud (norr om Åkersberga i Stockholm) och fick nya rör i kopparnickel med nipplar och allt. Återmonteringen var besvärligast vid bakaxeln. Fick skruva loss bromsventile bakom bromspedalen innefrån kupen (två 10mm muttrar). Då jag höll till på garageuppfarten tog det tid i detta regniga väder.
Att tänka på är att fixa böjen upp under bakaxeln på samma sätt som original då det ät väldigt lite plats där.
Börja att ta bort innersta röret 4,5mm och ta nästa utåt sidan, återmontera uifrån och in (4,5mm röret sist).

Bilen en XM halvkombi -97 TCT är nu besiktigad och mår bra.
Tack för alla tips från Citroenakuten - ett otroligt fint forum.

Lasse H

Återgå till "XM - Hydraulik"