XM HA1 hård fram

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

XM HA1 hård fram

Inläggav Påberg » 21 maj 2009, 12:41

Ville bara få lite avstämning av om jag fattat hydraktivsystemet rätt (Hydraktiv 1) eftersom detta är min första Citroën med HA-system.
Min XM V6 Break -93 organr 5729 har plötsligt blivit mycket hård fram, speciellt vänster sida. Köra upp för en trottoarkant (även om det är avfasad sten vid garageinfart) är nästan plågsamt - kraftigt dunk! Nästan som att köra den i högläget.
Hydraktivsystemet verkar alltså ha lagt av på något sätt. Visst är det så att det alltid skall vara inkopplat i hastigheter under 30 km/h på HA1? I så fall är det kanske knas med hydraktivventilen fram. Skall kolla med RadioXM samt om jag kan märka om ventilerna slår från ca 30 sek efter avstängd bil - det har jag konstaterat tidigare att de gjort. Skall kolla kontaken till framventilen undertill tänkte jag också. Och någon har skrivit om en kontakt under handskfacket som sköter någon sorts strömförsörjning till hydraktiv-systemet? Någon felkodsläsare har jag inte byggt mig än annars hade det varit läge för att använda den nu...
Men i vilket fall anar jag att klockorna fram är i dåligt skick eftersom bilen blivit så väldigt hård. Även med icke-fungerande hydraktiv skall det ju finnas lite fjädring kvar. Så det blir att skruva loss och skicka på dem fyllning tänker jag. Alt. köpa nya.
Har vittjat Citroënakuten på inlägg om hydraktiv och klockor på XM, så jag tror jag har någorlunda koll (tack igen Frenchie för rekonstruktionen av denna outsinliga källa till kunskap!).
- Ev synpunkter, idéer eller förslag?
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Nej

Re: XM HA1 hård fram

Inläggav hsd » 21 maj 2009, 14:13

Verkar som en tom klocka...ingen gas =ingen fjädring
dvs. den vanliga klockan inte ha :K
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 21 maj 2009, 15:45

Har kört en liten sväng för att kolla HA-systemet. Hydraktiven verkar funka som den skall. Den hörs på RadioXM. Men att den inte går i hårt läge vid hastigheter under 30 km/h stämmer inte på min bil i alla fall, HA verkar mycket känslig för gaspådrag, minsta tryck på pedalen så ställer den om i hårt läge.
Och ventilen på HA-klockan funkar, klicket både hörs och känns när man lägger handen på ventilen.
- Så det är nog som du säger hsd, att det är klockan som är tom. Dags för nya klockor eller påfyllning alltså.

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav hsd » 21 maj 2009, 16:26

har plötsligt blivit mycket hård fram, speciellt vänster sida. Köra upp för en trottoarkant (även om det är avfasad sten vid garageinfart) är nästan plågsamt - kraftigt dunk! Nästan som att köra den i högläget.
= tom klocka vänster (inte ha eller nåt sånt) fram eller bak känner Du ju :wink:
Även med icke-fungerande hydraktiv skall det ju finnas lite fjädring kvar. Så det blir att skruva loss och skicka på dem fyllning tänker jag. Alt. köpa nya.
I sådana fall är det att likna med Xm-utan HA eller BX dvs. normal fjädring mao. bättre än volvo
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 21 maj 2009, 19:22

Eftersom det är hydraktivklockan(!) som står för den mjuka delen i systemet så ska du absolut INTE nöja dig med att byta hjulklockorna! Säger till dig som till alla andra: Vet man inte säkert hur det står till med klockorna så ska ALLA (5 fram - 3 bak) bytas/fyllas och i ditt fall är det någon klocka som har punka!
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 21 maj 2009, 21:31

Jag tycker ju den varit lite för hård hela tiden jag haft den, jämfört då med de CX jag tidigare haft. Så jag gör så att jag byter de tre fjädringsklockorna fram. Bak känns den bekväm, och ackumulatorklockorna märker jag inga problem med, så de får vara som de är tills vidare. Måste ju tänka på kostnaden också... :-(. Vad tror ni om klockleverantör; Nettodelar, Autofrance eller annan?

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 21 maj 2009, 21:52

Prismässigt är det nog Autofrance men uppskattar du att handla över disk så blir det väl Nettodelar.
Kanske är så nära att man kan se det som insparad frakt också? :wink:

Du kan aldrig jämföra med en CX!
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 22 maj 2009, 19:55

Har nu beställt nya klockor från Nettodelar. 1.509:- med klubbrabatten + frakt 136:- = 1.645:-. Levereras nästa vecka.
Kände på klockorna för framhjulen om de går att lossa - det gör de. Slog först ett slag med huggmejsel och handslägga, tog sedan i med Biltemas universalöppnare med gummiband 20-320. Klockorna släppte, sitter inte hårt fast. Bra!
Hoppas det är likadant med HA-klockan, kan inte känna på den utan att komma under bilen, och det väntar jag med tills det blir dags för bytet.
- Återkommer med resultat när det är bytt och klart! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 27 maj 2009, 22:43

Klockorna anlänt.
Enligt service-citroen.com:
- Framklockor V6 break med hydraktiv fjädring till orga-nr 06019: reservdelsnummer 96065505, volym 400 ccm och tryck 50 bar. Den levererade kartongen har ingen reservdelsnummermärkning, men det står XM V6 >93 och 50 bar. Verkar vara rätt!
- Främre HA-klocka till orga-nr 5928: reservdelsnummer 75520295 med volym 500 ccm och tryck 70 bar (ingen skillnad beroende på break/berline eller motortyp, alla har samma klocka). Den leverade kartongen är märkt reservdelsnummer 75520295 och 70 bar. Rätt!
Bild Bild
- Nu gäller det att hitta tillfälle att montera dem, så man får den rätta komforten åter! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 11 aug 2009, 22:06

Klockorna äntligen monterade. Hjulklockorna var enkla, men HA-klockan behövde jag hjälp med, fick Te-Da-service på Hönö till hjälp. Nu är komforten Citroen-mässig igen!

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 11 aug 2009, 22:59

8) Bättre sent än aldrig...... :wink:
Bild

Moderator

Återgå till "XM - Hydraulik"