Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Skriv svar
arnekolle
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 dec 2007, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av arnekolle »

Hei,

Jeg hadde nettopp bilen på EU-kontroll og fikk beskjed om at støtdempertoppene måtte skiftes. Hadde tenkt til å få en second opinion på dette ettersom det er ganske dyre deler (omtrent 10.000 NOK for begge to foran).

Er det noen som har erfaring med støtdempertopper? Er det normalt at de ryker? Er det vanskelig å skifte selv?

Takk for svar!

Hilsen Arne Kolle

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17305
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av Göran W »

ALLA Xm kommer förr eller senare att behöva byta dessa. Många har lärt sig den hårda vägen när hela benet gått upp genom motorhuven! :(
Jobbet är ganska lätt. Någon timma när man gör det första gången.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av tronde »

arnekolle skrev:Hei,

Jeg hadde nettopp bilen på EU-kontroll og fikk beskjed om at støtdempertoppene måtte skiftes. Hadde tenkt til å få en second opinion på dette ettersom det er ganske dyre deler (omtrent 10.000 NOK for begge to foran).
Sjekk også pris med http://www.classicparts.org i Norge. Noen ganger kan de ha bedre priser enn Citroën.

Det er ikke nødvendigvis bare rust som er problemet. De slipper også vulkingen under.

Bild

Her ser du snitt av konstruksjonen, og hvorfor de har det med å komme opp gjennom panseret når de feiler.

Bild
Bildet er fra http://www.xm-ig.de/
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

arnekolle
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 dec 2007, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av arnekolle »

Tusen takk for tipsene!

Hvis dette er forholdsvis enkelt å skifte selv tror jeg at jeg satser på det. Er det mye annet som må demonteres for å komme til? Jeg har en Haynes-manual jeg skal konsultere senere for å se litt der.

Ringte Classicparts før de åpnet idag og glemte å ringe tilbake. Skal høre igjen på mandag (jeg kan ikke finne støtdempertopper i prislisten på nett) så ser jeg om ikke det blir mer aktuelt.

Hilsen Arne

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av tronde »

arnekolle skrev:Tusen takk for tipsene!

Hvis dette er forholdsvis enkelt å skifte selv tror jeg at jeg satser på det. Er det mye annet som må demonteres for å komme til? Jeg har en Haynes-manual jeg skal konsultere senere for å se litt der.

Ringte Classicparts før de åpnet idag og glemte å ringe tilbake. Skal høre igjen på mandag (jeg kan ikke finne støtdempertopper i prislisten på nett) så ser jeg om ikke det blir mer aktuelt.

Hilsen Arne
Ring og spør. De kan skaffe mye rart. De har solgt tidligere i år, men jeg er ikke sikker på prisen.

Det er fire skruer som holder festet fast i bilen, en som holder røret til festet, og en stor mutter på toppen. Løsne den store mutteren litt mens det er trykk i fjæringen.
Slipp ut trykket, ta av gasskula (se Haynes) og jekk opp bilen. Det er sannsynligvis best om du kan jekke på begge sider. Da slipper du å slåss med stabstaget. Ta av gasskule og hydraulikkrøret. Ta av den store mutteren, og gi et solid rapp på toppen av fjærbenet (der mutteren satt). Legg noe mellom fjærben og slagvåpen så du ikke skader overflaten. Nå bør resten gå av seg selv. Det mest problematiske kan være å få opp fjærbenet, og inn i det nye festet. Det er et gjennomgående hull i toppen av fjærbenet. Det skal flukte med gasskule og tilførselsrør slik at oljestrømmen går mest mulig uhindret. Det er unbrakofeste i toppen av fjærbenet som du kan bruke for å dreie det i rett posisjon.

Det nye festet har innebygd pakting mot fjærbenet, men du må flytte over pakningen på gasskula. Dersom du har hydractive, er det ikke pakning på hydraulikkrøret. Det er forskjell på høyre- og venstre side av festene. Det er mulig du må bytte gummibelgen også. Det er noe med at de nyeste festene kanskje ikke passer mot gammel belg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

arnekolle
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 dec 2007, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av arnekolle »

Tusen takk for meget god beskrivelse. Jeg skal først undersøke om det virkelig er helt nødvendig og så eventuelt sette igang med arbeidet.
Tenkte å ta bilen innom NAF for en objektiv EU-kontroll der i tilfelle det strengt tatt ikke er helt nødvendig å ordne ennå.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av tronde »

arnekolle skrev:Tusen takk for meget god beskrivelse. Jeg skal først undersøke om det virkelig er helt nødvendig og så eventuelt sette igang med arbeidet.
Tenkte å ta bilen innom NAF for en objektiv EU-kontroll der i tilfelle det strengt tatt ikke er helt nødvendig å ordne ennå.
Kan du ikke legge ut noen bilder?
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

PJD341
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 jul 2009, 01:00
Medlem i SCK?: Nej

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av PJD341 »

Har själv en XM 2,1 TD -95. Kan inte uppbringa fjäderbensfäste..... Classic Parts fick mitt chassinummer och konstaterade att delen varit restnoterad hos Citroen I FLERA ÅR !!
Funderar nu på att sätta in fjäderben från SAAB eller något liknande ;-(
Eller låta den lokala mekaniska verkstaden bygga en egen variant av fjäderbensfäste...

Den som vill ha en bra bil billigt kan maila mig på stefan.m3@spray.se

skogn
20 bar
20 bar
Inlägg: 303
Blev medlem: 24 jan 2005, 20:56
Medlem i SCK?: Nej

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av skogn »

PJD341 skrev:Har själv en XM 2,1 TD -95. Kan inte uppbringa fjäderbensfäste..... Classic Parts fick mitt chassinummer och konstaterade att delen varit restnoterad hos Citroen I FLERA ÅR !!
Funderar nu på att sätta in fjäderben från SAAB eller något liknande ;-(
Eller låta den lokala mekaniska verkstaden bygga en egen variant av fjäderbensfäste...

Den som vill ha en bra bil billigt kan maila mig på stefan.m3@spray.se
Da har vel du trolig ikke HA på din bil? Disse festene er ikke lett og skaffe nå men du kan bruke HA fester hvis du får laget deg en overgang til festet på rørene.
Tror ikke du greier og bygge om din bil så du får brukt fester fra feks en saab eller en annen bil.

Hvis du ikke har HA på din bil finnes det forhandelere som har festene på lager i SVERIGE, sjekk her: http://www.reservdelstorget.se

Dine fester heter vel 5271a4 og 5271a2 hvis du ikke har HA. Tre forhandelere har disse festen på lager i sverige

Love
20 bar
20 bar
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 apr 2003, 14:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Piteå

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av Love »

Hej
http://www.nettodelar.com finns utbytes del till fjäderbensfästet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

arnekolle
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 dec 2007, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av arnekolle »

Hei,

Jeg har ennå ikke fått gjort noe med støtdempertoppen. Når jeg ser på Nettodeler sin side og ser på bildet av fjærbensfestet så er jo det bare en del av det bildet du la ut, Trond. Når man på EU-kontrollen påpekte "slakk" i støtdempertoppen - vil det være tilstrekkelig å skifte kun den fjærbensfestedelen som er avbildet hos Nettodeler, eller må man ha 'hele' delen som du snakker om, Trond?

Det var en vesensforskjell mellom prisene - mens Nettodeler vil ha 1.250 SEK for fjærbensfestet var prisen 4.600 NOK for støtdempertoppen i Norge.

Er det noen som kan forklare forskjellen på de to? Følger gasskulefestet med i den første?

Hilsen Arne

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17305
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av Göran W »

Jag har aldrig sett detta fäste tidigare men det ser ut att vara en variant på det välkända "Nylanderfästet". Nej, det följer inte med något klockfäste!
Om det är "slakk" i fästet så har vulkningen mot just den avbildade delen släppt. Ser ut att kunna fungera med detta fäste men det är viktigt att följa arbetsbeskrivningen som finns vid bilden!
Vore intressant om någon vill prova detta fäste och sedan ge en detaljerad beskrivning och utvärdering här - det är många(!) Xm som går till skrot just pga rost i dessa fästen. :(
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

arnekolle
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 dec 2007, 12:39
Medlem i SCK?: Nej

Re: Skifte støtdempertopp, XM 2.1 TD 1996

Inlägg av arnekolle »

Nettopp! Og det er en relativt enorm prisforskjell også - 1250,- SEK pr stykk er ikke en avskrekkende pris. Det involverer noe sveising etc. men det burde gå bra.

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"