Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Gelgamesh »

Jag behöver inte hjälp med hur man gör. Jag har gjort det åtskilliga gånger och är ingen nybörjare. Däremot är jag en sådan komplett sopa när det kommer till att vara ett metodiskt sinne.

Så hur gör ni andra? Alltså ni som gör det SNYGGT och utan "fan-jag glömde-och måste-ta-isär-igen"

Alltså. Ni som liksom jag gör detta jobbet med bra slutresultat, men står i kaskader av LHM, klämda fingrar, glömda skruvar, avslitna haröron m.m. Håll klaffen. Jag vill veta hur alla som inte har huvudet under armen gör.

Det var ett tag sen nu. Men jag vill minnas att jag aldrig lyckas hålla reda på om fästet skall fast på benet först, och SEN monteras i bilen, eller om det är vice versa. Jag minns att det brukar vara lite irriterande att lyckas få upp kolven genom hålet o.s.v. Och jag har för mig att min livslust brukar räcka ungefär till strax innan skyddsbälgen skall på. Det är då jag brukar börja hoppa upp och ner i vredesmod.


Jag måste alltså ta fästena "sålänge" från min trasiga bil som dock inte skall bli skrot. Sen montera dem på bruksbilen och sen sätta dit de dåliga fästena på trasiga bilen. Och detta lär ta en stund om jag skall köra mitt vanliga förvirrade race där 75% av tiden går åt till att leta efter handskarna.

Så snälla. Om någon kan vara hygglig och bara kasta ur sig en fungerande punktlista så vore jag evigt tacksam. Jag vill inte meka idag. Jag vill VERKLIGEN inte. Men jag måste...

Båda bilarna är 2.5TD och "utlånarbilen" står i körläge (antisjunk) och går inte att starta.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av frenchie »

Är det RDJ som ska få bytt?
Bild

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Jarre »

Ok, gör så här:

Har Du hydraktiv så bör du ju först se till att mittklockan är tömd på tryck med. :wink:

Men i alla fall...
Det är lite beroende på vad du har att tillgå för hjälpmedel.
Dock i enklaste fallet tar Du och pallar upp bilen.
2: Sänker den till lägsta.
3: Lossar luftningsskruven (12mm).
4: Tar en domkraft och hissar upp hjulet på den sida du ej ska byta på och sätter en kloss under däcket.
5: Hissa nu upp det andra hjulet med domkraften och slå på tändningen för att öppna ventilen för komfortklockan.
6: Lossa gasklockat från det trasiga fjäderbensfästet.
7: Lossa den stora muttern som håller kolvstången.
8: Sänk ner hjulet nu på den sidan.
9: Kräng av damskyddet på fjäderbenet.
10: Knacka ner kolvstången och komprimera den helt.
11: Ta bort klossen från det andra hjulet så att båda hjulen kommer ner. (Kan vara enklare att göra det med hjälp av domkraften än med handkraft)
12: Vik ut fjäderbenet. Men EJ för långt då drivaxeln tvinnas för långt ut ur växellådan med oljespill och oljeförlust till följd.
13: Ta bort genomslagsgummit och notera placeringen.
14: Lossa nu 13mm 4st muttrar som håller fästet och lirka ur det.
15: I med det nya fästet och skruva fast det med muttrarna.
16: Stoppa nu upp genomslagsgummit upp i hålet på fästet och håll det där SAMTIDIGT som Du kränger tillbaka kolven in mot fjäderbensfästet.
17: Ta nu en torr handduk för att skapa friktion och nyp tag i kolvstången och skruv/dra upp den i genomslagsgummit och vidare upp i fästet.
18: När Du nu lirkat och svurit lite, tar Du och skruvar på muttern.
19: Hissa upp bärarmen med domkraften för att komprimera kolven och sätt fast dammskyddet.
20: På med gasklocka och skruva åt 12mm luftskruv.
21: Glöm inte att ta ner bilen från pallbockarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink: :roll:

Lycka till! :wink:
Senast redigerad av Jarre den 17 jan 2010, 21:20, redigerad totalt 2 gång.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Gelgamesh »

Tack för tipset. Släppa tryck är inte aktuellt på bilen som skall låna ut sina fästen. Den startar inte och det krävs på en antisjunkbil. Lite mer slabb i vanlig ordning alltså. Öppna bypassen struntar jag i pga ren ignorans.

Jag tror dina bra tips är ungefär vad jag brukar göra. Men jag skall vara lite mer seriös med att lyfta upp bärarmen med domkraft. Det är nog där jag brukade få hybris. Det är ju faktiskt inte helt lätt att lyfta med handkraft.

>> Frenchie: Japp det är RDJ som får "nya". Det lär kunna smälla närsomhelst.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av soso »

Ursäkta utvikningen i tråden, men när du säger "lär kunna smälla när som helst" blev jag nyfiken på om du har någon bild på hur dina fästen ser ut i det skicket?

I övrigt, med tanke på bilder, tror jag det vore det otroligt uppskattat av många om du Gelgamesh (eller om någon annan sitter på redan tagna bilder) hade möjlighet att lägga upp tydliga step by step-bilder på själva förfarandet som ett komplement till Jarres utomordentliga beskrivning. För oss som inte genomfört operationen, men inom en oviss framtid eventuellt måste företa oss arbetet (vilket borde gälla många som fortsätter köra sina XM:ar in i det nya årtiondet) vore pedagogiska bilder ett stort plus (en bild säger mer än tusen ord, etc.). :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Gelgamesh »

Okej då. Jag fick väl inse att det inte blev någon demointering utan att släppa trycket i fjädringkretsen i.a.f. Märkligt nog satt klockorna bergfast även med max upphissad bil. Konstigt då den ju bara var i normal körhöjd. Nåja, den bilen har nyfyllda klockor så varför inte. Lite irriterande att behöva provisoriskt få fram diesel och mecka en massa bara för att släppa trycket, men det var nödvändigt så det fick bli så. Bypassen öppnade jag dock inte. Det finns ingen större anledning när fjädringkretsen är tömd. Dock måste jag säga att man är lite orolig för plötslig trycksmäll från ev. öppnande hårdhetsregulator. Dem har ju en tendens att bete sig lite som dem vill vid stora tryckskillnader i kretsarna. Och när man har alla klockor och rör anslutna och står med domkraft för att lyfta upp hjulupphängningen så är man ju inte jättesugen på att en nyfylld mittenklocka plötsligt skjuter ut fjäderbenen. -Ni som har fungerande hydractive kan säkert erinra er om de ibland förekommande skutten bilen kan göra, i synnerhet då man ändrat höjd manuellt.

-Detta bör man ta i beaktande. Det är ju ganska svårt att vara säker på om mittklockan blivit tömd. Det man kan göra är att släppa trycket med bilen på tomgång, starta och stoppa motorn några gånger och sen slå av/på tändningen lite. Den seriösa som har bilen på lyft bör passa på att ta det säkra före det osäkra, och lossa även mittklockan. Det räcker ju med att se om den lossnar och löper lätt på gängorna.

Soso. Jag lovar inget men tar kanske med mig kameran imorgon. Idag mekade jag loss delarna. Imorgon blir det byte på åk-bilen. Men prio är in-laga-ut. Så strular det så blir det inget omsorgsfullt dokumenterande. Men idén är bra!
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Jarre »

Jo, jag är ledsen att jag inte har någon erfarenhet av antisjunk. :oops:

Dock vet jag att du öppnar ventilerna för komfortklockorna när Du öppnar dörrarna och i synnerhet när Du sätter på tändningen.

Anledningen varför jag ville att Du skulle hissa upp båda hjulen var för att garanterat tömma båda fjädrarna från olja och slippa slabb med LHM.

Huvudaccen kan vara bra att tömma när Du håller på med fjädringen. I synnerhet med Hydraktiv.! :wink:
Man vill ogärna att det finns accumulerat tryck ifall att hydraktiven får "spel" av någon galen anledning.
Bra säkerhet och väldigt snabbt gjort. :K
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Gelgamesh »

Häpp. Fjäderbensfästena är bytta. Jag har fått hjälp av polaren att plåta en massa bilder under tiden. Men nu måste jag se en film och sura lite för att jag klantade mig lite. Återkommer således.

-Bra tips till så länge (och vad jag klantade mig med):

Håll ögonen på vänstersidans fjäderben. Man får INTE låta det vila fritt (utvikt). Då dras vänster drivaxel ut för långt och det rinner ut växellådsolja. Jag är såå imponerad. Jag har gjort detta misstaget varenda gång jag haft loss vänster hjulupphängning!
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Jarre »

Gelgamesh skrev:Häpp. Fjäderbensfästena är bytta. Jag har fått hjälp av polaren att plåta en massa bilder under tiden. Men nu måste jag se en film och sura lite för att jag klantade mig lite. Återkommer således.

-Bra tips till så länge (och vad jag klantade mig med):

Håll ögonen på vänstersidans fjäderben. Man får INTE låta det vila fritt (utvikt). Då dras vänster drivaxel ut för långt och det rinner ut växellådsolja. Jag är såå imponerad. Jag har gjort detta misstaget varenda gång jag haft loss vänster hjulupphängning!
Ja just ja.... glömde nämna den "lilla" detaljen. :oops: :roll:
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3235
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Gelgamesh »

Det är lugnt. Jag ""visste"" detta. Synd bara att jag inte vet vad jag vet. Hur många gånger skall man göra ett misstag innan man lär sig?
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Mikoo »

För att du grejar med någonting som påminner om en Ögla...
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

lasseh
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 aug 2003, 17:19
Medlem i SCK?: Ja

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av lasseh »

Bra gör det själv lista, men jag saknade:

I punkt 18 saknar jag aligment med tvärhålet i kolvstången så att hydrauloljan kan komma ner i kolven. Detta gjorde jag innan glasklockan skruvas på, använde en lämpligt stor borr för att justera och att kolla rätt läge när stora muttern var åtdragen.

Jag har problem med att limningen av gummit mot Nylanderfästet inte fäster, klarade besiktingen denna gång.
Är det någon som vet om det är skadligt om gummit inte limmats mot Nylanderfästet.

Lasse H

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av Jarre »

lasseh skrev:Bra gör det själv lista, men jag saknade:

I punkt 18 saknar jag aligment med tvärhålet i kolvstången så att hydrauloljan kan komma ner i kolven. Detta gjorde jag innan glasklockan skruvas på, använde en lämpligt stor borr för att justera och att kolla rätt läge när stora muttern var åtdragen.

Jag har problem med att limningen av gummit mot Nylanderfästet inte fäster, klarade besiktingen denna gång.
Är det någon som vet om det är skadligt om gummit inte limmats mot Nylanderfästet.

Lasse H

Jo, jag har funderat på den punkten. Jag gjorde så förut med. Jag satte in en insexnyckel för att hålla hålet i riktning.
Men under funderingarna har jag även tvekat på om det gör en så väldigt stor skillnad då det redan är en kanal runt omkring de båda hålen som är urskuren i fjäderbensfästet.

Någon kanske har mer fakta på detta?

I så fall lägger jag in det som en punkt.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

lasseh
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 aug 2003, 17:19
Medlem i SCK?: Ja

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av lasseh »

OK, det hade jag inte observerat, då spelar det ju ingen roll hur hålet är orienterat.
Glöm, mitt okunniga inlägg.
Lasse H

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Tågordning vid byte av fjäderbensfästen

Inlägg av soso »

Gelgamesh skrev:Häpp. Fjäderbensfästena är bytta. Jag har fått hjälp av polaren att plåta en massa bilder under tiden.
Great! Det vore bussigt om du hade möjlighet att lägga upp bilderna i anslutning till Jarres beskrivning, under XM HOW-TO eller i denna tråd? :)
Åtminstone jag skulle då ha stor nytta av att se vad som åsyftas i beskrivningarna på bild också! :wink:

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"