Bra verktyg till rören?

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
staffan
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Bra verktyg till rören?

Inläggav staffan » 17 okt 2011, 00:16

Hur lossar ni ett hydraulrör utan att göra nippeln rund? Jag hittade en ringnyckelsats på biltema med mutterformat grepp med öppen ring så att röret kommer in. Ena sidan ledad dessutom. Rekommenderas, men segt att inte nr 8 fanns i ental?
bara sats...
Andra tips?
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, C6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.

Dahlin
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Re: Bra verktyg till rören?

Inläggav Dahlin » 17 okt 2011, 10:57

Nipplarna som börjat rosta är oerhört svåra att få bort.
Och givetvis så är det ju alltid dom som man behöver få bort:-)

Jag funderade på att gnista ut ett verktyg som ungefär funkar som en rörtång fast den är formad efter skallen och ju mer man drar med destå mer kraft låser den nippeln. Men det har ej blivit av.

Jag använder nästan alltid en svetstång som man spänner så hårt man bara kan.
Sedan får man spraya och hoppas på det bästa.
Ibland går det, och skulle det ej funka så går det troligtvis ej med något annat heller.
Skulle då vara mitt ej färdiga exprement ovan.

Mvh Samuel Dahlin.

attraction
Activa
Activa

Inläggav attraction » 17 okt 2011, 14:26

Nu vet jag ju inte vilket rör det är du ska lossa.
Men om det är ett skadat bromsrör eller en luftningsnippel som sitter fast så har jag, om jag vill spara bromscylindern/-oket, lossat hela bromscylindern/-oket och klämt fast rör- eller luftningsnippeln i ett skruvstycke och roterat rör- eller luftningsnippeln med en jättepolygrip eller stor rörtång.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.

Användarvisningsbild
carawelle
40 bar
40 bar

Inläggav carawelle » 17 okt 2011, 14:28

Finns speciella Mutterlåstänger att köpa

http://www.sisabsweden.se/index.php?pag ... t&Itemid=5

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar

Inläggav mika » 17 okt 2011, 16:07

Är nipplarna dåliga så prova värme och en liten " papegojtång".
Ska du byta röret så kapa det och lossa röret med en 8mm hylsa..

/Mika

Användarvisningsbild
Matias
20 bar
20 bar
Kontakt:

Inläggav Matias » 18 okt 2011, 16:31

Har köpt en öppen ringnyckel på Swedol. 8 mm i ena änden 9 mm i den andra. De säljs i "lösvikt" så man behöver inte köpa en hel sats. Den är dock inte ledad, men helt ok. Märke AmPro.
Citroën DS 21 IE http://deesse.blogg.se/
Citroën XM SX

jesperakesson
10 bar
10 bar

Inläggav jesperakesson » 20 okt 2011, 08:41

Jag gillar knipex cobra, det en polygrip. Men om det är trångt blir det rätt knöligt att komma åt.

/jesper

attraction
Activa
Activa

Inläggav attraction » 20 okt 2011, 09:38

Finns speciella Mutterlåstänger att köpa

http://www.sisabsweden.se/index.php?pag ... t&Itemid=5
Mycket bra tång. Har en sådan. Men det är inte alltid man kommer åt. Tången med låsanordningen är ju rätt skrymmande. Använder den mest som extra svetstång "när de andra tar slut".

Bosse
70 bar
70 bar

Inläggav Bosse » 20 okt 2011, 09:42

Jag har köpt (för en del år sen) öppna ringnycklar av hög kvalitet från Facom. Dyra men bra. 8+10 och 7+9. Men rostiga nipplar funkar inte ändå. Knipsa röret och ta en sexkantshylsa i så fall. Brukar klara det mesta om inte nipplarna är helt rundrostade, då är det svetstången som gäller. Värma först och kyla sen + rostspray kan underlätta.
DSCXBXXMC5

Det ska inte göra ont att köra bil!

Användarvisningsbild
Rannug
70 bar
70 bar

Inläggav Rannug » 20 okt 2011, 19:26

Lite väl sen rekommendation på de bilar som vi talar om här men ändå: Jag har alltid vid sommar/vinterdäcksbyte sprayat lite olja och/rostskydd på alla luftningsniplarna. Lossat dem försiktigt ett kvarts varv för att sedan dra åt dem igen. Det är ju så enkelt och underlättar så otroligt den dag det är dags att lossa dem för något större jobb.
Bilhistorik: Amazon-64, Dyane-68, BMC 1000-74, Renault 5 TL-74, TS-76, TS Alpine-78, Dsuper5-74, CX 2400-82, CX 20-83, CX 20 TRE-86, XM-89, XM-93, Xantia-99, C5 2,2-03, C5 Tourer 138, C5 Tourer 160 HDi
Idag: 2cv6 Club, C5 CrossTourer 180

ubby
20 bar
20 bar

Inläggav ubby » 03 nov 2011, 22:27

Jag har handlat/hittat lite olika hylsor med 3/8" fäste ( lite mer gods och därmed robustare än i en 1/4 hylsa ) som storleksmässigt ligger mellan ca 7 o 10 mm ( tum såväl som metriska storlekar ).
Var o en av dessa hylsor svetsade jag fast i änden på en liten bit plattjärn ( 15-20 mm brett, ca 4 mm tjockt ).
Plattjärnet svetsade jag fast i hylsan, höjdmässigt ungefär där fyrkantfästet slutar inne i hylsan. Svetsen lade jag runt en 180 graders sektor på hylsan ( för att staga upp den ).
Se'n skar jag bort toppen på hylsan, så att det återstod ca 4-5 mm av sex-kanten För att få en mindre flexande hylsa när den får tag i nippeln ).
Därefter slipade jag upp en slits längs hylsan ( mittemot svetsen för plattjärnet ), precis stor nog för att röret skall kunna slinka igenom.

Detta ger mig stabilare öppna nycklar än dom man köper, och dessutom en möjlighet att få dom i valfri hylsdimention.

Har funkat helt OK hittills i alla fall.

Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa

Inläggav Kjell H » 03 nov 2011, 23:31

Clas i sjön har en utmärkt sats med kraftiga öppna 6-kantnycklar.Stabilare än 1/4" hylsor. :wink:
Feltemas papegoja är inte dum om dom blir runda. :wink:
Problemet är att 6-kanten är så klen och rostig att den ger sig direkt,oavsett hur tjusiga verktyg man har. :evil:
Tips:
Rikligt med rostlösare,ju mer och bättre desto bättre.Om möjligt dagar i förväg,så det hinner verka. :geek

Viktigast av allt: Börja med att dra åt,bara liiite så den rör sig.Rören är inte som andra skruvförband dragna i botten,det finns god reserv. 8)

Har den rört sig,är du hemma,nu är det bara att skruva. :mrgreen:
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.

attraction
Activa
Activa

Inläggav attraction » 04 nov 2011, 09:27

Viktigast av allt: Börja med att dra åt,bara liiite så den rör sig.Rören är inte som andra skruvförband dragna i botten,det finns god reserv. 8)
X 2 8)

D.C
70 bar
70 bar

Inläggav D.C » 05 nov 2011, 15:59

Hej ubby och Citraväner!

Cittravänner!, ( :shock: rödmarkerat med stavningsförslaget "Partivänner") hehe, tag en titt på medlem ubby-s text strax åvan och begrunda noooga jag kan garantera att ubby-verktyget är max, oavsett annat, eljest gäller enligt åvan "gnista" ut i visst verktygsstål.
Efter ett tag kommer toleransen för garage-fixet att öka emellertid ett kvick-fix å du har nytt, en liten nackdel. När du lägger svetsen kommer härdningen i sex-kant-hylsan att påverkas negativt därav toleransvidgning.

Övrigt;
Angående att vissa nipplar sitter så för----at styggt. Det är oftast ej själva gängan som bjuder motstånd utan det är mera att själva hydraulröret och nippeln har oxiderat ihop, emellanåt kan man notera att röret liksom följer med när nippeln vrids.
Om man säger som så, summan av rör-nippel-rost och oxiderad gänggång blir svårt last för nippelns sex-kant-anslutning.

Slutligen, när det gäller broms-ok bak (eller aluminium) och lösgöra bromsrör blir klokast att demontera de två skruv vilket håller b-oket greppa nippel för bromsrör med lämpligt verktyg och därmed skruva loss b-oket från nippel.
Luftnippeln får tas i ett skruvstycke sitter det illa hårt borra upp nippeln för 3 eller 4-mm skruv och banka dit en dito på det viset kommer ej nippeln att demolera om du behöver belasta den med hårt tryck.
Jag har aldrig misslyckats eller havererat nipplar rör eller viss gänggång med sådan arbetsgång.

Vad som är mycket viktigt just med aluminiumgänga, när stygg skruv ska dragas ut motionera skruven fram och åter allteftersom den matas ut ur gänggång i aluminiumet, risken är annars stor att aluminiumgängan smetar ihop.

Hur ska man skydda sig mot en framtida kärvande metall-förbindning, enkelt, köp så kallad "Packningslim"/cement en slags svart sörja i burk i locket brukar sitta en pensel inget annat duger just nu. På B-tema kostar stoffet ca 80:-, emellertid om så, deras blandning rekommendera jag ej för temperaturer över +150C men det finns av annat dyyyrare fabrikat.
Placera smeten på gängången samt den del av röret vilket ska löpa i nippeln, viktigt smeten sedimenterar sig i burken du moste röra om noooga före användning.

Rensa alltid nippel-gängång med snitt och tapp M8-1.25 (standard-gänga/stigning) för 3.5mm rör med nipplar. Även luftnipplar b-ok bak.

Mvh D.C

Var klok lev väl
# 94/95a XM-SX; ljus-guld # 93a XM; grön break 2.1
# 92a BX; silver-Mille # Agria jordfräs "Agriette"

Återgå till "XM - Hydraulik"