Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
jocke.cc
20 bar
20 bar
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 aug 2006, 14:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sjuntorp, Trollhättan

Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av jocke.cc »

Som topic så behöver jag några bromsrör till bakaxeln till min Exclusive, nu vet jag ej vilket som är sönder men byter nog alla tvärgående när jag ända tar ner bakaxeln.
Det kanske finns någon i närheten som kan fixa nya då jag vill ha dom så fort som möjligt när jag fått ner axeln eftersom jag står utan bil. Håller till mellan Trollhättan och Göteborg.

Det sprutar eller kommer en liten dusch när jag trycker på bromspedalen och läckan är på vänster sida nånstans ovanför bakaxeln. Ser trångt ut och jag misstänker att jag får ta ner
avgassystemet då det är grovt på en V6 24v för att få ner bakaxeln såpass att jag kan komma åt rören på ovansidan.
___________________________________________________________________
XM Exclusive -99

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3175
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av Ford Prefect »

Testa att ringa till DS-butiken - han håller till i Amundstorp utanför Göteborg.

Han borde kunna fixa rör även till en XM.

031-55 50 07 (vardagar efter 17.00 samt lördag/söndag)
0730-65 50 07

http://www.stalnackes.com/kontakta-oss/

Nuvarande bilar: C4 Picasso, XM pick-up, VW Karmann Gipsy (husbil)
Tidigare bilar: C5, CX Prestige, Xantia Activa, BX, Xantia, SAAB 900, Audi 80, SAAB 99
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

jocke.cc
20 bar
20 bar
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 aug 2006, 14:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sjuntorp, Trollhättan

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av jocke.cc »

Tack det var ju ett bra tips. Har haft kontakt med honom förut angående klockor men det kunde han inte fixa men rör kanske, värt att testa iaf.

Edit: Nej (Ulf) han kan inte fixa rör och har ej ens hemma till DS och ID.

Det får väl bli att beställa av Anders H.
___________________________________________________________________
XM Exclusive -99

jocke.cc
20 bar
20 bar
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 aug 2006, 14:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sjuntorp, Trollhättan

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av jocke.cc »

Har idag sänkt ner bakaxeln och det var inga problem, hittade några rör som behöver bytas. Byter de som jag hittat minsta rost på och även det som var hål på, svårt att se men tror det var 4,5 mm röret som var rostigt i en klämma precis där det går upp på bakaxeln som läckte. Som tur är kan man skarva numera så jag skipper byta ända fram. Men de tunna 3,5 mm var lite rostiga en bit framåt så jag byter ut den biten och lite till så det ska hålla många år sen.

Lite pill är det med alla rören och det gäller att hålla reda på vilket som går var.
Undrar om jag ska byta klockan som sitter längst till vänster när jag ändå har nere axeln för den är nog inte lätt att byta med axeln på plats? Skulle tro det är bromsackuklockan? Ska lägga in lite bilder när jag lagt in dom i datorn så ni ser vad jag menar.
___________________________________________________________________
XM Exclusive -99

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17287
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av Göran W »

Ja, det är en bromsacc. Även känd som SC/MAC eller "antisjunkklockan. Helt rätt att göra detta när du ändå är där. Se till att du har ett rör tillgängligt då det kan vara fastrostat och även den stora "muttern" kan vara jäklig. Många väljer att ta ner hela konsolen och lossa den i skruvstädet.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

jocke.cc
20 bar
20 bar
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 aug 2006, 14:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sjuntorp, Trollhättan

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av jocke.cc »

Fick mina rör av Anders H snabbt så det blev en heldag i garaget igår med rördragning och nu funkar den utan läckor igen. Tack för snabb och bra service samt leverans Anders :)
___________________________________________________________________
XM Exclusive -99

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5473
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av Anders H »

Alltid kul att kunna hjälpa till i en för hydraulbilägare svår stund.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

D.C
70 bar
70 bar
Inlägg: 1005
Blev medlem: 14 nov 2002, 11:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Gbg-C

Re: Var hitta bromsrör snabbt nära Göteborg

Inlägg av D.C »

Hej Citraväner!

jocke.cc, angående anti-sjunk-klockan och dess konsol.

Allmänt, konsolen är skruvad med tre skruv, gängat, i sitt underlag (10ans nyckel). Klockan sitter monterad med stor mutter i konsol och som du reflekterat att konsolen är illa konstruerad vilket medför att klockan ej kan smidigt frigöras ut ur konsolen vid ett byte eller gasfyllning.
Det finns nämnd variant att öppna en lucka i golvet i bakutrymmet, för klock-åtkomst, dock föreslår istället för håltagning att med konsol på plats kapa ut aktuell sida av konsolen för enkel åtkomst av klockan
Kapa ut sidan och du får en konsol med L-profil du kan ju spara viss del av sidan som visst stöd, dock det behövs icke merän en smal remsa du får testa att det enkelt går att svänga ut klockan eller åtkomst för de tre montage-skruv för konsol, byt dessa till rostfritt.
Manipulera konsolplacering, nej det går icke att vända konsolen halvt varv i sitt plan hydraulröret längd är begränsat samt att hålmönstret för fästskruv får borras om i konsol.

jocke.cc och om du demonterar konsolen och före återmontage kapa väck den vägg av konsolen vilket stänger in klockan. Konsolen är av kraftigt gods och påminner mera om konsol för motorupphängning eller exempelvis jämför konsolens illa rejäla konstruktion och med sina tre mindre montageskruven.
Se till proportionerna vad vikt behöver stabiliseras, en hydraulklocka.

Mvh D.C
# XM-SX 94/95a; ljus-guld
# Agria jordfräs "Agriette"

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"