Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
thardin
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 jul 2015, 11:09
Medlem i SCK?: Nej

Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av thardin »

Hej

Besiktningstider för min XM '98 V6 24 ventiler, och ABS-systemet har lämpligt nog börjat klaga. Efter att ha läst av felkoden med soso:s Lexia kom vi fram till att det är sensorn höger fram som spökar. Hur kommer man enklast åt den, inklulsive eventuellt skarvdon? Tänke inspektera efter rost och skit - lite oxidlösare fixade nämligen skarvdon när en givare bak trilskades

Spontant trodde soso att det skulle räcka att vrida ut hjulet för att komma åt bra, dvs svänga höger. Låter det rätt? Vore trevligt att slippa hissa upp. Kollade "peters mekartips"-sidan, men det fanns inga detaljer där, och det är kallt ute :)

Tack på förhand
/Tomas

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av LeifHj »

Spontant trodde soso att det skulle räcka att vrida ut hjulet för att komma åt bra, dvs svänga höger. Låter det rätt? Vore trevligt att slippa hissa upp. Kollade "peters mekartips"-sidan, men det fanns inga detaljer där, och det är kallt ute :)
Ta bort hjulet, sväng fullt vänster och se efter, skarven sitter en bit upp i hjulhuset, den ser du också när hjulet är borta.
Ska du byta givaren så är det grovt våld som gäller, ta bort skruven, slå av "huvudet" med en huggmejsel och peta bort resten med en dorn eller liknande.
Få bort den hel är snudd på omöjligt om man inte sågar ett spår i örat den sitter i.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
thardin
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 jul 2015, 11:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av thardin »

Tack för svar! En får hoppas att givarn inte gett upp i så fall. Kanske lite bra att lämna in den i det fallet.

Bra väder på lördag, så förhoppningsvis blir det att skrida till verket då

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av LeifHj »

Det är lätt att byta givare, så länge man accepterar att det inte går att ta bort den gamla.
Palla upp bilen, ta bort hjulet, knacka bort den gamla, putsa lite i hålet och sätt dit den nya, det tar inte så lång stund och är inte svårt eller kräver några specialverktyg.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
thardin
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 jul 2015, 11:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av thardin »

Efter några om och men så lyckades vi mäta upp givaren. Vi mätter på båda sidor av närmaste skarvdon. 60 kOhm på hylsdelen, >20 MOhm vid stiftdelen (vilket vi tror är den som går till givaren). Vilket som så verkar den vara kaputt

Hur kan det inte gå att ta bort den gamla om man måste ta bort den gamla för att få dit den nya? :) Annars tror jag att jag lämnar in den, måste liks få multiremmen bytt, och det verkar vara för mycket bök för en annan

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av gunnarw »

thardin skrev:Hur kan det inte gå att ta bort den gamla om man måste ta bort den gamla för att få dit den nya?
Mycket svårt att få bort den gamla oskadd. Slå och borra ut den går alltid.
Ett sätt som jag fått tips om och som nämns ovan är att såga ett spår i örat som håller givaren och bända upp så örat blir större och pss få ut den hel. Jag har dock inte provat. Nu tycks ju din givare ändå vara ickefungerande så kör den råa och snabba metoden.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av LeifHj »

Hur kan det inte gå att ta bort den gamla om man måste ta bort den gamla för att få dit den nya? :)
Det kan tänkas att jag menade "ta bort den hel", men prova så får du se... :D :D
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
thardin
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 jul 2015, 11:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur komma åt ABS-givare höger fram, samt ev. skarv?

Inlägg av thardin »

Jag lyckades få tid hos verkstad innan besiktning, så detta ska nog ordna sig. Jag kan återkomma med en slutgiltig rapport runt den 27:e :)

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"