Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
Hej det är Höjdregulatorn Enklast är att skruva ner den och ta loss gummina. Det är inte hellre fel att plocka isär den och rengöra regulatorn för där samlas mycket skit i dom och ibland kärvar den lite också Det finns någonstans här på CA en sprängskiss och det är inte svårt
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
-
- Activa
- Inlägg: 3727
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
Du behöver nog mera än bara damasken på höjdregulatorn , troligen är ringen som håller membranet avrostad också .Jag har beg höjdregulator och Anders H har nya delar .
Senast redigerad av MAN den 13 mar 2017, 09:22, redigerad totalt 1 gånger.
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
För tydlighetens skull: det du kallar gummitutor är bara dammskydd. Innanför dem sitter membranen och den metallring som MAN nämner.
Höjdregulatorn är inte särskilt svår att meka med. Se http://citrotech.se/ag/reg/reg-frame.html
Höjdregulatorn är inte särskilt svår att meka med. Se http://citrotech.se/ag/reg/reg-frame.html
Utan tvivel är man inte klok.
- Gelgamesh
- Activa
- Inlägg: 3234
- Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mjöbäck
Re: Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
Höjdregulator.
Och gummitutan är bara dammskydd. Plocka av den från bilen och dra väck dammskyddet så ser du. Inga konstigheter att byta, men du behöver ett nytt "membran" (i brist på bättre ord) eller höjdregulator från annan bil. En massa olika från 1967 till 2001 passar. Har de bara anslutningar på samma plats som din så funkar det.
Inte fel att rengöra insidan på regulatorn när du ändå har den nere. Vill man göra det ordentligt så skall man pilla ur de små brickorna i överströmningskanalen (dash pot). Sök på forumet och du skall finna. Rengör du ordentligt får du troligen mycket bättre exakthet och respons i höjdregleringen.
Var försiktig med läget där indikatorstaget är fastklämt i krängningshämmaren. Om bilen står rätt i höjd alltså (50% av fjädringsvägen) Annars är det på den klämman du justerar. Kan ev. behövas efter att regulatorn har varit loss. Kräver smörjgrop eller fyrpelarlyft med hjulbanor.
Och apropå lyft; jag hoppas att du enbart kryper under när bilen är 100% uppallad med hjulen i luften?
(edit: missade andras svar, ursäkta upprepningen)
Och gummitutan är bara dammskydd. Plocka av den från bilen och dra väck dammskyddet så ser du. Inga konstigheter att byta, men du behöver ett nytt "membran" (i brist på bättre ord) eller höjdregulator från annan bil. En massa olika från 1967 till 2001 passar. Har de bara anslutningar på samma plats som din så funkar det.
Inte fel att rengöra insidan på regulatorn när du ändå har den nere. Vill man göra det ordentligt så skall man pilla ur de små brickorna i överströmningskanalen (dash pot). Sök på forumet och du skall finna. Rengör du ordentligt får du troligen mycket bättre exakthet och respons i höjdregleringen.
Var försiktig med läget där indikatorstaget är fastklämt i krängningshämmaren. Om bilen står rätt i höjd alltså (50% av fjädringsvägen) Annars är det på den klämman du justerar. Kan ev. behövas efter att regulatorn har varit loss. Kräver smörjgrop eller fyrpelarlyft med hjulbanor.
Och apropå lyft; jag hoppas att du enbart kryper under när bilen är 100% uppallad med hjulen i luften?
(edit: missade andras svar, ursäkta upprepningen)
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna
- Himlar
- 20 bar
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 11 aug 2012, 19:42
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
Då vet jag vilken del det är jag letar efter, och risken är väl att jag får byta hela regulatorn. Jag gissar då att det är samma på Xantia, när jag plockat bort infästningen runt? I så fall kan jag kolla hur skicket är på projektbilens, och om den är okej kanske det blir ett byte med bättre begagnad till bruksbilen och en ny till projektbilen.
Finns det något sätt att markera upp hur höjdregulatorn står nu, så jag kan hamna åtminstone någorlunda rätt efter ett byte? Bilen står nu med framhjulen lyfta och bilen sänkt till lägsta läget (eftersom jag planerade för att göra systemet trycklöst) så hjulen är inte alls i mitten på fjädringsvägen. Och bilen står stabilt uppallad när jag är under bilen, jag skulle inte ge mig på annat. Just nu kan den falla tre-fyra millimeter i bak innan den ställer sig på karossbalkar, och i fram står den på pallbockar under framvagnsbalkarna.
Finns det något sätt att markera upp hur höjdregulatorn står nu, så jag kan hamna åtminstone någorlunda rätt efter ett byte? Bilen står nu med framhjulen lyfta och bilen sänkt till lägsta läget (eftersom jag planerade för att göra systemet trycklöst) så hjulen är inte alls i mitten på fjädringsvägen. Och bilen står stabilt uppallad när jag är under bilen, jag skulle inte ge mig på annat. Just nu kan den falla tre-fyra millimeter i bak innan den ställer sig på karossbalkar, och i fram står den på pallbockar under framvagnsbalkarna.
/Fredrik
Bilar: 2 x -96 Xantia Activa TCT, -92 Corvette Targa
Bilar: 2 x -96 Xantia Activa TCT, -92 Corvette Targa
- Gelgamesh
- Activa
- Inlägg: 3234
- Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mjöbäck
Re: Hydraulikläcka, inga klockor inblandade - tips?
Borde inte vara någon större fara med justeringen. man pluppar loss länkaget och sen sitter det ju kvar, kopplat till krängningshämmaren. Det enda som kan förskjuta är ju regulatorns placering i sina skruvhåls glapp. Men försök hitta något sätt att rengöra och markera hur den gamla satt. Eller skit i att rengöra så borde det vara lätt att se på smutsen hur den gamla satt.
Xantians regulator borde funka fint.
Om du ändå skulle behöva justera höjden efteråt så kommer det inte handla om särskilt mycket. Tänk bara isf på att en mm justering av krämpan på krängningshämmaren innebär en cm i verkligheten. Mekaniken är självförklarande, och som sagt, om du bara låter bli krämpan och pluppar av länkaget från regulatorn så skall det inte vara någon fara.
Höjdjustering är en slags terapi som inte alls är svår och inte skall göras om man inte upplever att man måste. 9 av 10 ger sig nog på att justerar när de egentligen borde rengöra regulatorn. Så du har ju börjat i rätt ände.
Xantians regulator borde funka fint.
Om du ändå skulle behöva justera höjden efteråt så kommer det inte handla om särskilt mycket. Tänk bara isf på att en mm justering av krämpan på krängningshämmaren innebär en cm i verkligheten. Mekaniken är självförklarande, och som sagt, om du bara låter bli krämpan och pluppar av länkaget från regulatorn så skall det inte vara någon fara.
Höjdjustering är en slags terapi som inte alls är svår och inte skall göras om man inte upplever att man måste. 9 av 10 ger sig nog på att justerar när de egentligen borde rengöra regulatorn. Så du har ju börjat i rätt ände.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna