Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av Pontus_Sthlm »

När jag bytte till vinterdäck idag så vek sig min gamla domkraft och la sig hårt mot en uppenbarligen känslig punkt under bilen strax framför vänster bakhjul.

Mitt problem är följande:
1. Det sprutar ut hydraulolja uppåt ur trycksidan som det låter från pysandet och regnandet av hydraulolja från närliggande delar. Händelsen skedde precis där det finns en fyrvägskoppling (en liten rektangulär dosa med fyra inkopplade återföringsslangar i transparent hårdplast) koppling för återföringssystemet och en slang från denna koppling var loss, men sprutet kom inte från den.

2. Kan någon här ge mig dels bilder/scheman på hur det ser ut gällande dels återföringsslangarnas faktiska dragning så jag kan byta ut dessa och dels hur jag kommer åt att byta ut den eller de högtrycksledningar som kan ha brustit på grund av domkraftens haveri.

3. Var kan jag hitta nya ledningar till bästa pris och hur kommer jag åt att demontera de gamla trasiga och montera nya. Jag avser att hyra in mig på en OK/Q8 billyft för jobbet.

Jag har inte råd att lämna in bilen på verkstad för jobbet.

Pontus
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5476
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av Anders H »

Det blir inte lätt, du måste nog dessvärre till en verkstad som vet hur man fixar detta.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Anders H skrev:
30 okt 2017, 17:40
Det blir inte lätt, du måste nog dessvärre till en verkstad som vet hur man fixar detta.
Uppmuntrande svar. Någon verkstad som vet hur man fixar detta på lut?

Min erfarenhet av de flesta verkstäder är att de helst byter halva bilen till nya originaldelar för en förmögenhet istället för att laga felet.

Ska kolla med CTG samt Micke i Åkersberga, för han/han vet hur man gör.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av soso »

Om det är där rören går under bilen som skadan är borde det väl gå att skarva det röret med en liten bit?

Köp skarvbitar från någon av de initierade på området (CTA, Anders H m.fl.) och be någon mindre Citroënvänlig verkstad hjälpa dig om du inte har tid/plats att jobba med det.


Hälsningar från en annan XM-ägare med brusten LHM-artär.

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Jag har besökt Peter Larsson, CTA, idag Jag bor bara ett par mil ifrån honom och köpte två skarvdon samt en bit rör, men jag inser att om jag inte ser läckan så kan jag inte laga den. Läckan ligger mellan bensintanken och det stora ihåliga tvärröret i bakvagnen och det går inte att se vilket eller vilka rör som gått av och möjligheterna att skarva i totalt mörker och utan att veta var skadan är synes meningslösa för mig. Jag har litet påbörjat arbetet att demontera bensintanken (som är i det närmaste tom) för att kunna se var läckaget faktiskt är, men undrar om det finns någon annan snitsig lösning på detta. Peter Larsson sa att en del uppfinningsrika personer hade skurit hål i underredet från ovansidan (under baksätet alternativt i skuffen) för att komma åt utan att demontera bensintanken. Någon som vet något om denna möjlighet? Jag har en hydroaktiv Citroen XM tct break av årsmodell 2000.

Några tips?

Vänligen

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av Lars I »

Pontus_Sthlm skrev:Jag har besökt Peter Larsson, CTA, idag Jag bor bara ett par mil ifrån honom och köpte två skarvdon samt en bit rör, men jag inser att om jag inte ser läckan så kan jag inte laga den. Läckan ligger mellan bensintanken och det stora ihåliga tvärröret i bakvagnen och det går inte att se vilket eller vilka rör som gått av och möjligheterna att skarva i totalt mörker och utan att veta var skadan är synes meningslösa för mig. Jag har litet påbörjat arbetet att demontera bensintanken (som är i det närmaste tom) för att kunna se var läckaget faktiskt är, men undrar om det finns någon annan snitsig lösning på detta. Peter Larsson sa att en del uppfinningsrika personer hade skurit hål i underredet från ovansidan (under baksätet alternativt i skuffen) för att komma åt utan att demontera bensintanken. Någon som vet något om denna möjlighet? Jag har en hydroaktiv Citroen XM tct break av årsmodell 2000.

Några tips?

Vänligen

Pontus G.
Kika lite på svaren i soso:s inlägg i samma ämne, det är betydligt lättare att komma åt genom att lossa bakvagnen på vänster sida och släppa ner den en bit.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

/lassenisse

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Sönderklämt hydraulrör vänster bak

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Hur sänker jag bakvagnen? Mina pallbockar sitter just nu under "burkarna" där klockorna sitter inskruvade.
Jag tycks ha ungefär samma problem som soso, dvs jag ser inte var något eller några rör gått av då de sitter ovanpå det grova tvärröret och försvinner in mellan bensintanken och detta rör.

Alltså...var skall jag placera pallbockarna för att hålla upp bakvagnen för att sedan kunna sänka hjulupphängningen och kanske då komma åt att både se och laga rätt hydraulledningar. Hur sänker jag rent praktiskt bakvagnen för att komma åt?

Sedan är ju då frågan om även bakaxelröret faller nedåt och iväg från bensintanken så att jag kan komma åt alla rör mellan bensintanken och bakaxelröret?

Idéer men främst erfarenhetsbaserade kunskaper emottages tacksamt.

Jag jobbar med domkraft och pallbockar i en carport så jag behöver verkligen råd innan vintern kommer på allvar.

Pontus G
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"