Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av HåkanTh »

Ta loss bakvagnen.
https://citroenakuten.com/viewtopic.php ... it=bakvagn
Allt blir åtkomligt och man ser vad som behöver åtgärdas.

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av Pontus_Sthlm »

HåkanTh skrev:
03 nov 2017, 02:28
Ta loss bakvagnen.
https://citroenakuten.com/viewtopic.php ... it=bakvagn
Allt blir åtkomligt och man ser vad som behöver åtgärdas.
Fantastiskt med ett jättebra tips, Är det bara fyra bultar/skruvar som håller hela bakvagnen på plats?
Visst kan jag klippa alla ledningar som behövs om jag slipper demontera bensintanken, Jag bor ju bara 20 minuter från CTA i Norrtälje.
Ett litet problem är dock att jag får kapa mer än tio ledningar eftersom jag har en XM tct hydroaktiv och det kryllar av ledningar mellan bakaxeln och övriga delar av bilen. Många skarvkopplingar blir det! Enklare än att demontera bensintanken??

Var placerar jag då pallbockarna som håller bilen uppe? Domkraftfästena på sidorna är inte att lita på längre på grund av rostangrepp.Särskilt vänster bak där min domkraft vek sig på grund av vikande domkraftfäste.

Pontus G.
Senast redigerad av Pontus_Sthlm den 03 nov 2017, 02:54, redigerad totalt 1 gånger.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av HåkanTh »

Ja, det är fyra underifrån. Upphängningarna bak sitter med två skruvar vardera uppifrån (i bagagerummet) om man vill lossa på så vis istället, men det är bättre att lossa de skruvar som håller bakvagnen i upphängningarna underifrån (en på vardera). Man har ju bättre kontroll på vad som sker då.

Rören (utom något bromsrör, tror jag) har skarvstycken någonstans i höjd med förarsätet om man inte vill klippa allt. Jag har inte utfört operationen på HA-bil (ännu...), det kan vara annorlunda där.

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Ett litet problem är dock att jag får kapa mer än tio ledningar eftersom jag har en XM tct hydroaktiv och det kryllar av ledningar mellan bakaxeln och övriga delar av bilen. Många skarvkopplingar blir det! Dessutom måste ABS-ledninhgar, m.m. demonteras.

Enklare än att demontera bensintanken?? Litet skeptisk...övertyga mig.

Jag har dessutom bilen i en carport på pallbockar...litet kallt framåt...vilken bedömer du under dessa förutsättningar är den bästa vägen?

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av HåkanTh »

Pontus_Sthlm skrev: ...
Var placerar jag då pallbockarna som håller bilen uppe? Domkraftfästena på sidorna är inte att lita på längre på grund av rostangrepp.Särskilt vänster bak där min domkraft vek sig på grund av vikande domkraftfäste.
...
Jag lade en 2"X4" på vardera sidan av underredet, längsgående. Sedan lade jag ett par av samma dimension tvärs bilen och lät alltihop vila på två travade hjul på vardera sidan, strax framför tanken. På så vis slapp jag pallbockar som säkert hade varit i vägen på något sätt. XM är så framtung så det är ingen risk att den gungar.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av HåkanTh »

HåkanTh skrev:
03 nov 2017, 03:01
Pontus_Sthlm skrev: ...
Var placerar jag då pallbockarna som håller bilen uppe? Domkraftfästena på sidorna är inte att lita på längre på grund av rostangrepp.Särskilt vänster bak där min domkraft vek sig på grund av vikande domkraftfäste.
...
Jag lade en 2"X4" på vardera sidan av underredet, längsgående. Sedan lade jag ett par av samma dimension tvärs bilen och lät alltihop vila på två travade hjul på vardera sidan, strax framför tanken. På så vis slapp jag pallbockar som säkert hade varit i vägen på något sätt. XM är så framtung så det är ingen risk att den gungar.
Det där blev ju skapligt obegripligt...
Hoppas bifogad bild förklarar bättre.
xm_pallning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Jag förstår vad du menar och vad din skiss visar, men för att ta bort hjulaxeln från bilen så måste jag kapa/koppla ur över 10 hydraulledningar och lika många returledningar samt minst lika många elledningar eftersom hydroaktiven, m.m. kryllar av styrströmmar. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå iland med att få ihop allt detta sedan. Jag jobbar i en carport med vintern i antågande. Om jag nu har kanske en eller två hydraulrör som har brustit, varför ska jag då kapa alla bara för att fixa dessa ett eller två rör? På vilket sätt blir det ett mindre jobb än att plocka ur bensintanken för att se ledningarna som har brustit på grund av en kollapsad domkraft och sedan skarva bara dessa med rör och kopplingar från CTA? Jag är litet skeptisk till din lösning; Vad du däremot skulle kunna hjälpa mig med är att tala om hur jag kan sänka vänster sida en del så att jag får mer utrymme att jobba ovanför bakaxelröret. Det vet jag att du kan hjälpa mig med eftersom du uppenbarligen är mycket kunnig och det vill jag på intet sätt förringa, men din totala lösning känns litet som overkill för att lösa mitt problem...särskilt i en carport när vintern är på väg.

Kan du hjälpa mig med hur jag kan sänka vänster sida litet?

Vänligen

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6412
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av LeifHj »

Ett litet problem är dock att jag får kapa mer än tio ledningar eftersom jag har en XM tct hydroaktiv och det kryllar av ledningar mellan bakaxeln och övriga delar av bilen. Många skarvkopplingar blir det! Dessutom måste ABS-ledninhgar, m.m. demonteras.
Det är inga tio rör på en HA-bil, det är 2 (eller 3) 3,5 mm och en 4,5 mm rör som behöver kapas, absledningarna måste kopplas bort och bränslefiltret lossas från bakaxeln det är allt.
Ett hål i skuffgolvet fungerar också väldigt bra, så har jag gjort på mina bilar + att jag har tagit ner bakaxeln på en V6:a och bytt alla rören där. Avgasröret kan man lossa vid katten, det är inga problem att det är i ett stycke, annat än att det blir tyngre att bosa med förstås.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av HåkanTh »

Pontus_Sthlm skrev: Jag förstår vad du menar och vad din skiss visar, men för att ta bort hjulaxeln från bilen så måste jag kapa/koppla ur över 10 hydraulledningar och lika många returledningar samt minst lika många elledningar eftersom hydroaktiven, m.m. kryllar av styrströmmar. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå iland med att få ihop allt detta sedan. Jag jobbar i en carport med vintern i antågande. Om jag nu har kanske en eller två hydraulrör som har brustit, varför ska jag då kapa alla bara för att fixa dessa ett eller två rör? På vilket sätt blir det ett mindre jobb än att plocka ur bensintanken för att se ledningarna som har brustit på grund av en kollapsad domkraft och sedan skarva bara dessa med rör och kopplingar från CTA? Jag är litet skeptisk till din lösning; Vad du däremot skulle kunna hjälpa mig med är att tala om hur jag kan sänka vänster sida en del så att jag får mer utrymme att jobba ovanför bakaxelröret. Det vet jag att du kan hjälpa mig med eftersom du uppenbarligen är mycket kunnig och det vill jag på intet sätt förringa, men din totala lösning känns litet som overkill för att lösa mitt problem...särskilt i en carport när vintern är på väg.

Kan du hjälpa mig med hur jag kan sänka vänster sida litet?

Vänligen

Pontus G.

Jag vet inte hur man bäst sänker vänster sida eftersom jag aldrig gjort det, kan bara gissa. Jag skulle införskaffa gängstång och två muttrar M12, skruvarna har stigning 1.75 och det brukar varuhusens gängstänger ha också. Sedan skulle jag kapa till två ca 30 cm:s bitar (eller så långt som får plats nedåt) och ersätta de främre skruvarna med gängstångsbitarna och mutter. Därefter ta bort de bakre fästenas skruvar. Sedan kan man sänka lite efterhand med muttrarna och se hur allt beter sig, vad som behöver lossas och kopplas isär. Kanske ha en domkraft under tvärröret, så kan man skruva muttrarna för hand och släppa ner stegvis med domkraften. Det kan näppeligen gå att sänka på vänstersidan utan att högersidan lossats. Högersidan kan inte sänkas så långt rakt ned, eftersom någonting med tankpåfyllningen är i vägen (kommer inte ihåg exakt hur det var), men jag skulle ändå ha en lång gängstång där också. Det kanske går att vicka bakvagnen i sidled och komma förbi hindret.
Det bästa är att någon som gjort övningen kan berätta.

Jag utgick ifrån att du har rostskador på de rör som läcker, då är det med stor sannolikhet så att samtliga rör är mogna för byte. Då är det smidigare att jobba med bakvagnen ute. Nu nämner du skador från en kollapsad domkraft, men skadorna är inte synliga?

Det är många ledningar till bakvagnen på din bil, det låter som en del kan rensas bort.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av HåkanTh »

Onödigt krångligt från mig, det går tydligen att ha kvar skruvarna på höger sida och ändå kunna sänka tillräckligt på vänster sida:
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=8&t=69263

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av Peter »

Ett alternativ.
Bild
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av Pontus_Sthlm »

MAN skrev:
29 maj 2015, 08:30
Varför ta bort hela bakvagnen när det räcker med att släppa de två bultarna på vänstersidan? Det räcker för att fixa rören, har gjort så mååånga gånger.
Var sitter dessa två bultar mer exakt och kan mina pallbockar stå under lådorna som klockorna ligger i när jag skall sänka.

I övrigt intressant med uppskuret golv där man kommer åt uppifrån. Det ska jag ha i baktanke när det är dags för själva rörskarvandet. Skarvar och rör köper jag från CTA som ligger nästgårds.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av Peter »

Bult 5 & 6 ska du lossa.
Bild
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av soso »

Pontus_Sthlm skrev:
03 nov 2017, 10:35
MAN skrev:
29 maj 2015, 08:30
Varför ta bort hela bakvagnen när det räcker med att släppa de två bultarna på vänstersidan? Det räcker för att fixa rören, har gjort så mååånga gånger.
Var sitter dessa två bultar mer exakt och kan mina pallbockar stå under lådorna som klockorna ligger i när jag skall sänka.

I övrigt intressant med uppskuret golv där man kommer åt uppifrån. Det ska jag ha i baktanke när det är dags för själva rörskarvandet. Skarvar och rör köper jag från CTA som ligger nästgårds.

Pontus G.
Nä, lådorna är ju en del av bakvagnen som ska sänkas. Jag använde stabila björkklabbar då jag ogillar pallbockar. Kommer trots det åt främre skruven som håller bakvagnen. Kolla på bilden i HåkanTh's tråd. Där ser du vad som sitter ihop i ett stycke. Enklast är om du pallar vid bakre domkraftsfästena, tar av bakhjulen om du inte redan gjort det och sedan har en liten domkraft som stöd under "lådan" på den sida du ska lossa skruvarna så du kan sänka ned den sidan på ett kontrollerat sätt. Så har jag provat lite försiktigt att göra. Kan försöka ta bilder när jag ska dit nästa gång.

Edit: Läste på ett annat ställe att du har trasig tröskel/fäste på en sida. Ja, då kanske du får palla under med något större skonsammare för att sprida vikten längs tröskeln.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Rörbrott ovanför bakaxelröret!

Inlägg av alfp »

Det är inte så svårt!
Jag har bytt rör på XM flera ggr och varje gång har det varit returröret som rostat sönder. Att sänka bakaxeln är inga problem Gör som tidigare skrivits här palla upp bilen sätt en garagedomkraft under bakaxeln lossa de två muttrarna som håller axeln och plastskyddet över rören på någon meter framåt sänk sen sakta och håll koll på sträckningen på rören Byt eller skarva rostiga rör kolla även upp plaströren så dom är ok.och upp med axeln igen
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"