Är C4 en bra bil?

Allmänna frågor om C4.
Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av Hedene »

wry94 skrev:min bil är under 6 år så broms oken täcks av garantin
En sann historia. Som nygifta köpte min hustru och jag sängar av ett känt märke som lockade med 25 års garanti.
Efter drygt 5 år började fjädrar i resårbotten gå av och vassa ändar sticka upp.
Vi gick givetvis till säljaren och hävdade den 25 åriga garantin varpå han visar oss villkoren där det står att garantin gäller träramen och inte fjäderbotten.
Vem i h.....e har någonsin sett så rejäla plankor bara gå sönder :twisted: :twisted: :twisted:

Sensmoral:
Bromsoken är bara en klump av (oftast) gjuten aluminium. De går inte sönder.
Efter många år kan det vara nödvändigt att renovera bromsok med nya packningar men det händer sällan på en så ny bil.

Slitagedelarna är bromsklossarna som sitter inuti oket och med hjälp av en (eller flera) kolv trycks mot bromsskivan så att bilen förhoppningsvis stannar.
Klossar och skivor byts regelbundet beroende på hur du kör.
Bromsskivor slits men de kan även slå sig så att de inte längre är plana.
När hjulet roterar och klossarna trycks mot skivan så kommer de att skaka mot den ojämna skivan vilket du känner i ratten.
Bromsar du hårdare så känns det antagligen mindre. Och vid vissa hastigheter och lätt inbromsning kan det kännas värre.

Observera att detta inte är riktigt så enkelt vad gäller bakbromsar på C4 som har handbroms på bakhjulen kanske i ditt fall även elektriska.
Problemet bak är att vid normal körning så används inte bakbromsarna. Det resulterar i rostiga skivor, kärvande kolv och icke fungerande handbroms.
Ta för vana att bromsa riktigt hårt ibland och använd handbromsen. En droppe olja på hävarmslagringarna till handbromsen är inte heller fel.

Vissa firmor har utrustning för att svarva bromsskivor men det lönar sig knappast på en standardbil.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

wry94
5 bar
5 bar
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 maj 2015, 10:52
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av wry94 »

Hedene skrev:
wry94 skrev:min bil är under 6 år så broms oken täcks av garantin
En sann historia. Som nygifta köpte min hustru och jag sängar av ett känt märke som lockade med 25 års garanti.
Efter drygt 5 år började fjädrar i resårbotten gå av och vassa ändar sticka upp.
Vi gick givetvis till säljaren och hävdade den 25 åriga garantin varpå han visar oss villkoren där det står att garantin gäller träramen och inte fjäderbotten.
Vem i h.....e har någonsin sett så rejäla plankor bara gå sönder :twisted: :twisted: :twisted:

Sensmoral:
Bromsoken är bara en klump av (oftast) gjuten aluminium. De går inte sönder.
Efter många år kan det vara nödvändigt att renovera bromsok med nya packningar men det händer sällan på en så ny bil.

Slitagedelarna är bromsklossarna som sitter inuti oket och med hjälp av en (eller flera) kolv trycks mot bromsskivan så att bilen förhoppningsvis stannar.
Klossar och skivor byts regelbundet beroende på hur du kör.
Bromsskivor slits men de kan även slå sig så att de inte längre är plana.
När hjulet roterar och klossarna trycks mot skivan så kommer de att skaka mot den ojämna skivan vilket du känner i ratten.
Bromsar du hårdare så känns det antagligen mindre. Och vid vissa hastigheter och lätt inbromsning kan det kännas värre.

Observera att detta inte är riktigt så enkelt vad gäller bakbromsar på C4 som har handbroms på bakhjulen kanske i ditt fall även elektriska.
Problemet bak är att vid normal körning så används inte bakbromsarna. Det resulterar i rostiga skivor, kärvande kolv och icke fungerande handbroms.
Ta för vana att bromsa riktigt hårt ibland och använd handbromsen. En droppe olja på hävarmslagringarna till handbromsen är inte heller fel.

Vissa firmor har utrustning för att svarva bromsskivor men det lönar sig knappast på en standardbil.

/Stig
men är det bak eller fram som är kassa? det är när man bromsar hårt som det börjar skaka

Citrokent
10 bar
10 bar
Inlägg: 118
Blev medlem: 17 jun 2012, 16:50
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av Citrokent »

det är när man bromsar hårt som det börjar skaka
Bromsar du så hårt att hjulen är på väg att låsa sig är det ABS-systemet som ger skakningarna och i så fall är det som det ska vara.
Glapp i krängningshämmarestagen ger ifrån sig klonkande ljud lite då och då.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av Hedene »

wry94 skrev:men är det bak eller fram som är kassa? det är när man bromsar hårt som det börjar skaka
I stort sett alla fel som känns i ratten har med framvagnen att göra.
Som sagt bromsar är en sak men det finns ju som andra påpekat ytterligare ett antal delar som kan glappa.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

wry94
5 bar
5 bar
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 maj 2015, 10:52
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av wry94 »

Citrokent skrev:
det är när man bromsar hårt som det börjar skaka
Bromsar du så hårt att hjulen är på väg att låsa sig är det ABS-systemet som ger skakningarna och i så fall är det som det ska vara.
Glapp i krängningshämmarestagen ger ifrån sig klonkande ljud lite då och då.
Jag har ingen klonkande ljud :)

wry94
5 bar
5 bar
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 maj 2015, 10:52
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av wry94 »

Hedene skrev:
wry94 skrev:men är det bak eller fram som är kassa? det är när man bromsar hårt som det börjar skaka
I stort sett alla fel som känns i ratten har med framvagnen att göra.
Som sagt bromsar är en sak men det finns ju som andra påpekat ytterligare ett antal delar som kan glappa.

/Stig
men eftersom höger fälg fram lukar konstigt och blir svart snabbt så ska jag kolla med firman där jagh köpte av :) de är skylldig mig kompensation så:)

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av Hedene »

wry94 skrev: men eftersom höger fälg fram lukar konstigt och blir svart snabbt så ska jag kolla med firman där jagh köpte av :) de är skylldig mig kompensation så:)
Ooops lite ny information eller så har jag missat något i dina inlägg.
Har du tagit ut bilen på bana och kört några hårda varv kan bromsarna lukta INTE ANNARS!
Och absolut inte på ett hjul!

Åk omedelbart till säljaren och kräv reparation. Detta är INTE normalt slitage.

Vad som hänt är antagligen en av 3 saker eller en kombination.
Mest troligt är att glidpinnarna i oket kärvar så att inte bromsen släpper riktigt.
Nästa är att kolven kärvar med samma resultat.
Sista är svullen bromsslang som funkar som backventil och släpper fram bromsvätska men inte tillbaka. Samma resultat. Men osannolikt på så ny bil.


När bromsen ligger på så blir skivan väldigt varm vilket kan resultera i att den slår sig och du får skak i ratten.

Fixa omedelbums!

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

wry94
5 bar
5 bar
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 maj 2015, 10:52
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av wry94 »

Hedene skrev:
wry94 skrev: men eftersom höger fälg fram lukar konstigt och blir svart snabbt så ska jag kolla med firman där jagh köpte av :) de är skylldig mig kompensation så:)
Ooops lite ny information eller så har jag missat något i dina inlägg.
Har du tagit ut bilen på bana och kört några hårda varv kan bromsarna lukta INTE ANNARS!
Och absolut inte på ett hjul!

Åk omedelbart till säljaren och kräv reparation. Detta är INTE normalt slitage.

Vad som hänt är antagligen en av 3 saker eller en kombination.
Mest troligt är att glidpinnarna i oket kärvar så att inte bromsen släpper riktigt.
Nästa är att kolven kärvar med samma resultat.
Sista är svullen bromsslang som funkar som backventil och släpper fram bromsvätska men inte tillbaka. Samma resultat. Men osannolikt på så ny bil.

När bromsen ligger på så blir skivan väldigt varm vilket kan resultera i att den slår sig och du får skak i ratten.

Fixa omedelbums!

/Stig

Japp, jag får åka dit på måndag! Jag har haft samma problem med en Volvo och fick körförbud på den! Det är förmodligen att bromsklossen ligger på!

miferm
10 bar
10 bar
Inlägg: 107
Blev medlem: 10 nov 2011, 19:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Uddevalla

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av miferm »

Köpte 2011 en C4 1,6 HDi. den rullade ca 7000 mil innan det var dax för byte 2014. Köpte då en likadan men manuell låda. Inga problem alls under denna tid.

Är helnöjd med mitt arbetsredskap. Bättre komfort går inte att hitta i detta prissegment.
Citroen C4 1,6 HDi Steel Edition manuell 6 vxl- 2014
White Pearl

Drar husvagn på våren ut till Lysekil. Hem på hösten.

wry94
5 bar
5 bar
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 maj 2015, 10:52
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av wry94 »

Hedene skrev:
wry94 skrev: men eftersom höger fälg fram lukar konstigt och blir svart snabbt så ska jag kolla med firman där jagh köpte av :) de är skylldig mig kompensation så:)
Ooops lite ny information eller så har jag missat något i dina inlägg.
Har du tagit ut bilen på bana och kört några hårda varv kan bromsarna lukta INTE ANNARS!
Och absolut inte på ett hjul!

Åk omedelbart till säljaren och kräv reparation. Detta är INTE normalt slitage.

Vad som hänt är antagligen en av 3 saker eller en kombination.
Mest troligt är att glidpinnarna i oket kärvar så att inte bromsen släpper riktigt.
Nästa är att kolven kärvar med samma resultat.
Sista är svullen bromsslang som funkar som backventil och släpper fram bromsvätska men inte tillbaka. Samma resultat. Men osannolikt på så ny bil.

Hej hade bilen på verkstaden idag och de hitta inget fel. Men ratten skakar ändå när man bromsar från höga hastigheter. Har provat bromsa samma sträckor med olika bilar och de bromsade perfekt! Undrar vad felet kan vara. fälgarna fram är mycket mer svarta än fälgarna bak och den skakar kännbart i ratten när man håller på den


När bromsen ligger på så blir skivan väldigt varm vilket kan resultera i att den slår sig och du får skak i ratten.

Fixa omedelbums!

/Stig

SvEsson
20 bar
20 bar
Inlägg: 341
Blev medlem: 02 jun 2007, 18:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lindesberg i vackra Bergslagen

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av SvEsson »

En bra bil bör ha ett bra whiplashskydd tycker jag.
Hur är det med C4?
Folksam har i ett test 2010 sagt att C4 from -04 är "acceptabel" (näst hösta betyget)

Inte riktigt bra tycker jag :(

Har nån forskat i detta? Kanske hittat nyare tester?
SvEsson
Skoda Fabia 2019
F.d. hobbybil DSuper -74. F.d. hobbybil Saab 900S -91 etanolkonv.
F.d. bruksbil ID19 -67 (1970-72; 8 kmil)
Fast egentligen är det ju en XM ser 1 man vill ha!

Skrotkungen
5 bar
5 bar
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 sep 2009, 07:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av Skrotkungen »

jag var nöjd med C4 , men jag tyckte inte om deras manuella automatlåda, oftast när jag tex skulle över en korsning, så rullade bilen 1 meter och sedan tänkte i några tiondelar , jag påpekade det för verkstaden . men dom kunde inte göra så mycket .
så ny har jag en peugeot 508 RXH med en äkta Automatlåda, tror citroens nya har det oxså.
ha en skön sommar på er alla

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar
Inlägg: 1234
Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vetlanda

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av Dennis M »

Köper man en diesel så har man en riktigt bra bil.

Användarvisningsbild
pentaxoen
20 bar
20 bar
Inlägg: 212
Blev medlem: 06 jun 2015, 06:03
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skagersvik
Kontakt:

Re: Är C4 en bra bil?

Inlägg av pentaxoen »

Köper man en coupé har man iallafall en snygg bil :)
//Magnus//
Nu Citroën C5 II halvbreak, förr C5 I Break, C4 coupé, XM, CX, GS, DS

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"