En sann historia. Som nygifta köpte min hustru och jag sängar av ett känt märke som lockade med 25 års garanti.wry94 skrev:min bil är under 6 år så broms oken täcks av garantin
Efter drygt 5 år började fjädrar i resårbotten gå av och vassa ändar sticka upp.
Vi gick givetvis till säljaren och hävdade den 25 åriga garantin varpå han visar oss villkoren där det står att garantin gäller träramen och inte fjäderbotten.
Vem i h.....e har någonsin sett så rejäla plankor bara gå sönder
Sensmoral:
Bromsoken är bara en klump av (oftast) gjuten aluminium. De går inte sönder.
Efter många år kan det vara nödvändigt att renovera bromsok med nya packningar men det händer sällan på en så ny bil.
Slitagedelarna är bromsklossarna som sitter inuti oket och med hjälp av en (eller flera) kolv trycks mot bromsskivan så att bilen förhoppningsvis stannar.
Klossar och skivor byts regelbundet beroende på hur du kör.
Bromsskivor slits men de kan även slå sig så att de inte längre är plana.
När hjulet roterar och klossarna trycks mot skivan så kommer de att skaka mot den ojämna skivan vilket du känner i ratten.
Bromsar du hårdare så känns det antagligen mindre. Och vid vissa hastigheter och lätt inbromsning kan det kännas värre.
Observera att detta inte är riktigt så enkelt vad gäller bakbromsar på C4 som har handbroms på bakhjulen kanske i ditt fall även elektriska.
Problemet bak är att vid normal körning så används inte bakbromsarna. Det resulterar i rostiga skivor, kärvande kolv och icke fungerande handbroms.
Ta för vana att bromsa riktigt hårt ibland och använd handbromsen. En droppe olja på hävarmslagringarna till handbromsen är inte heller fel.
Vissa firmor har utrustning för att svarva bromsskivor men det lönar sig knappast på en standardbil.
/Stig