Stereo-frågor...

Allmänna frågor om C4.
Trash
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 mar 2017, 10:49
Medlem i SCK?: Nej

Stereo-frågor...

Inlägg av Trash »

Hej,

Jag är en nybliven C4-ägare (köpte precis en -08 HDi) och har redan börjat irritera mig på bristen på ljudingångar. Jag har kikat runt såpass mycket att jag fattar att det allmänt accepterade tillvägagångssättet är att koppla in sig på cd-växlarens kontakt med någon form av AUX-lösning men jag skulle vilja göra lite mer än så.

Planen är att bygga en lösning kring en Raspberry Pi Zero W som jag installerar en headless linuxdistrubition på. Den ska få spela mp3'or och även agera högtalartelefon vidare så tänker jag bygga in backhjälp och eventuellt även en obd-avläsare i den. För att kommunicera ut vilken låt, vem man talar med och eventuella felkoder samt kanske även lite statistik tänkte jag använda originalpanelen men jag saknar lite information som är ganska vital för att kunna trolla till det. På sikt kanske det även kan tänkas bli en GPS-lösning beroende på hur avancerad information jag kan skicka till skärmen fast den tror jag inte riktigt på själv just nu.

Så den första funderingen i frågebatteriet jag har är vilken originaltillverkare stereon har alternativt om någon har tillgång kommunikationsprotokollet för en original-cd-växlare.

Finns det ett pin-schema för cd-växlarkontakten att tillgå någonstans. Jag har hittat en del bilder som är dåliga men jag har en ganska usel google-fu enligt både fru och dotter. Pluspoäng finns också att hämta för den som kan peka exakt vilket kontraktdon som används.

Nästa fundering är om originalspelaren kan visa (via cd-text) titeln på det spår den spelar, det är liksom vitalt för att kunna göra på det sättet jag tänkt mig...

Det skulle också vara intressant om någon sitter på information om vilka signaler som går från rattstyrningen (samt vilken väg de tar) till stereon så man kan hooka upp lösningen den vägen.

Jag har tänkt mig en budget på en knapp tusenlapp, sticker det iväg mer än så kan jag lika gärna köpa en androidlösning och då skulle jag behöva lite förslag och gärna riktiga erfarenheter från ägare av de olika android-lösningar som florerar på marknaden (har sett 1-DIN spelare med inbyggda skärmar samt 1-DIN + extern skärm som ersätter färddatordisplayen, vad tappar man och vad får man osv. är såna funderingar jag har).

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"