gaetano skrev: ↑09 maj 2017, 18:04
I februari 2015 köpte jag en C4 diesel, motor e-HDi 115, Steel Edition. Min Citroenhandlares försäljning då var ca 90% diesel, 10% bensindrivna. Jag fick t o m 5 års skattefrihet för att bilen är en "miljöbil".
Idag jagas dieselbilar med allsköns konstiga argument. I somliga städer, t ex i Tyskland, lär man komma att införa förbud mot dieseldrivna bilar. Liknande anses vara på gång även här hemma.
Eftersom jag tankar Preems diesel, som till hälften är tillverkad i Sverige av återvinnbar skogsråvara, är mitt bilkörande extra miljövänligt.
Finns det något reellt skäl för denna strid mot dagens rena, fina, ekonomiska dieseldrivna bilar? Eller är det något politiskt? Någon som vet?
Tack för alla intressanta inlägg i denna fråga. Jag håller med om att det främst är miljöknuttarna som driver frågan, med religiös övertygelse (vidskepelse).
Men jag har nu (äntligen) kollat på PREEMs hemsida, där de ger viktig information under "Insikt och kunskap", artikeln heter "Biodiesel spelar viktig roll trots larm om utsläpp". Vad jag ville få veta är om avgasernas innehåll av CO2 och NOx främst är beroende av motorkonstruktionen eller av bränslet. Som det verkar av PREEMs uppgifter är det nog främst bränslet. Och då är det ju möjligt att göra något åt saken, utan att skicka hela dieseltekniken till tippen. Det jag kör på sedan länge är PREEMs vanliga Evolution, det enda som finns där jag bor, men de har numera också en Svanmärkt diesel, de diskuterar också HVO, HVO100 = 100%.
Helt riktigt är det några här som förespråkar att man bedömer HELA systemets energieffektivitet och konsekvenser vad gäller restprodukter. Det ansluter jag mig till. Hur tar man t ex fram all den energi som behövs för tillverkning av batterier, för ett elsystem som räcker för laddning av alla elbilar, etc, och vad skulle det komma att kosta? I en VERKLIG totalkalkyl framstår kanske den energieffektiva dieseln plus "rätt" bränsle som vinnaren? Där själva hårdvaran redan finns och fungerar!
Att stänga vissa städer eller områden för dieselbilar förefaller närmast som en medeltida trafikpolitik. Tyvärr är Tyskland inne på det. En tagelskjorta som straff för avgastrixandet?