Varför är diesel så ute nu?

Allmänna frågor om C4.
mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

AcuraJan skrev:
14 jul 2017, 15:24
Diesel innehåller mer energi per liter än bensin, precis som bensin innehåller mer energi än etanol.
Visserligen korrekt, men det skiljer inte mer än 5%. Skillnaden i förbrukning mellan en dieselmotor och klassiska Otto-motorn är snarare dieselns betydlig högre verkningsgrad. Dock används en variant av Atkinson cykeln i moderna bensinmotorer, vilket höjer verkningsgraden. Senaste generationens Toyota Prius når mha den och en bra drivlina en verkningsgrad som lär vara i närheten av en modern diesel.

Som kuriosa kan nämnas att man även kan använda dieselcykeln för etanol. SLs bussar kör "etanoldieslar".

AcuraJan skrev:
14 jul 2017, 15:24
Hur smutsiga kolkraftverk elen än kommer från finns det bättre potential att rena en stor anläggning än alla privatbilar som efter några år modifieras då många är för snåla att underhålla dem rätt, många sätter ju dessutom reningen delvis ur spel med diverse trim direkt...
Elbilens smutsighet kommer inte främst från hur smutsig el man laddar med utan hur smutsig tillverkningen av batterierna är. Om elbilen ska vara et vekrligt alternativ måste vi få till betydligt miljövänligare batterier, eller börja använda vätgas och bränsleceller.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av AcuraJan »

Jag hade ganska precis samma förbrukning med Peugeot 807-dieseln som med C5-bensinaren som jag hade innan. Båda med ungefär samma motorstyrka. Peugeoten var ju lite större och tyngre, men inte var storleksskillnaden så stor ändå så att det skulle handla om dubbel skillnad.
Båda bilarna låg ganska nära angiven förbrukning i pappret, dieseln något sämre. Nyare bilar verkar ha ännu mer glädjesiffror i pappret, då verklig förbrukning skiljer sig ännu mer.

Bränsleceller eller något mobilt kärnkraftverk skulle vara fint... men det återkommande motståndet är ju den billiga oljan.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av tomasojohansson »

Vad som än kommer efter oljan så kommer det innebära en stor förändring.
Slut är det med att gasa på i 120 i ett stort tungt fordon med AC, femkanalsstereo, vardagsrumsstandard och breda däck.
Ja, det skulle vara om dom löste gåtan med Fusion, solens energimodell.
Men, om vi hade oändligt med energi i världen, hur skulle det bli, om alla kunde gasa på hur mycket som helst, bo utomhus året runt under infravärme, åka eget privatjet med gratis energi, åka till månen i en egen farkost osv.
Jag anar att planeten skulle gå överstyr ganska snabbt.
Vad skulle Nordkoreas tokregim bygga?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

gaetano
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 mar 2007, 17:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av gaetano »

gaetano skrev:
09 maj 2017, 18:04
I februari 2015 köpte jag en C4 diesel, motor e-HDi 115, Steel Edition. Min Citroenhandlares försäljning då var ca 90% diesel, 10% bensindrivna. Jag fick t o m 5 års skattefrihet för att bilen är en "miljöbil".

Idag jagas dieselbilar med allsköns konstiga argument. I somliga städer, t ex i Tyskland, lär man komma att införa förbud mot dieseldrivna bilar. Liknande anses vara på gång även här hemma.

Eftersom jag tankar Preems diesel, som till hälften är tillverkad i Sverige av återvinnbar skogsråvara, är mitt bilkörande extra miljövänligt.

Finns det något reellt skäl för denna strid mot dagens rena, fina, ekonomiska dieseldrivna bilar? Eller är det något politiskt? Någon som vet?
Tack för alla intressanta inlägg i denna fråga. Jag håller med om att det främst är miljöknuttarna som driver frågan, med religiös övertygelse (vidskepelse).

Men jag har nu (äntligen) kollat på PREEMs hemsida, där de ger viktig information under "Insikt och kunskap", artikeln heter "Biodiesel spelar viktig roll trots larm om utsläpp". Vad jag ville få veta är om avgasernas innehåll av CO2 och NOx främst är beroende av motorkonstruktionen eller av bränslet. Som det verkar av PREEMs uppgifter är det nog främst bränslet. Och då är det ju möjligt att göra något åt saken, utan att skicka hela dieseltekniken till tippen. Det jag kör på sedan länge är PREEMs vanliga Evolution, det enda som finns där jag bor, men de har numera också en Svanmärkt diesel, de diskuterar också HVO, HVO100 = 100%.

Helt riktigt är det några här som förespråkar att man bedömer HELA systemets energieffektivitet och konsekvenser vad gäller restprodukter. Det ansluter jag mig till. Hur tar man t ex fram all den energi som behövs för tillverkning av batterier, för ett elsystem som räcker för laddning av alla elbilar, etc, och vad skulle det komma att kosta? I en VERKLIG totalkalkyl framstår kanske den energieffektiva dieseln plus "rätt" bränsle som vinnaren? Där själva hårdvaran redan finns och fungerar!

Att stänga vissa städer eller områden för dieselbilar förefaller närmast som en medeltida trafikpolitik. Tyvärr är Tyskland inne på det. En tagelskjorta som straff för avgastrixandet?

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

gaetano skrev:
21 nov 2017, 18:54
Men jag har nu (äntligen) kollat på PREEMs hemsida, där de ger viktig information under "Insikt och kunskap", artikeln heter "Biodiesel spelar viktig roll trots larm om utsläpp". Vad jag ville få veta är om avgasernas innehåll av CO2 och NOx främst är beroende av motorkonstruktionen eller av bränslet. Som det verkar av PREEMs uppgifter är det nog främst bränslet. Och då är det ju möjligt att göra något åt saken, utan att skicka hela dieseltekniken till tippen. Det jag kör på sedan länge är PREEMs vanliga Evolution, det enda som finns där jag bor, men de har numera också en Svanmärkt diesel, de diskuterar också HVO, HVO100 = 100%.
Att det bildas CO2 beror ju på att vi förbränner, dvs oxiderar, ett kolhaltigt bränsle och då bildas givetvis CO2. Mängden CO2 som bildas beror till största delen av bränslets energiinnehåll, hur mycket energi vi vill ha ut och verkningsgraden. Bensin och diesel har ungefär samma energiinnehåll, men dieselmotorer har högre verkningsgrad och därmed lägre CO2 utsläpp. NOx, partiklar och andra utsläpp beror mer på motortyp och hur förbränningen går till.

Att gå över till biodiesel lär inte alls påverka CO2 utsläppen på lokal nivå. Andra lokala utsläpp lär nog inte heller påverkas annat än i ringa omfattning. Däremot har biodiesel den positiva effekten att vi inte tillför CO2 till det globala kretsloppet. Precis samma effekt som etanol kunde ha haft.

Givetvis kan man göra en hel del åt problemen. T.ex. var det ju inte alla testade dieslar som hade problem i dieselgate.

Om jag visste att det var ok skulle jag gärna tanka Biodiesel i mina C4:or.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5174
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Rover_Micke »

mjoelner skrev:
21 nov 2017, 19:31

Om jag visste att det var ok skulle jag gärna tanka Biodiesel i mina C4:or.
Du kan ju tanka HVO100, det är ju godkänt av PSA
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

Rover_Micke skrev:
21 nov 2017, 19:42
Du kan ju tanka HVO100, det är ju godkänt av PSA
Det visste jag inte. Finns det nåt speciellt publicerat som där man kan läsa vad som är godkänt?

Min lokala mack (som jag försöker stöda) är en OKQ8 som inte verkar ha HVO100. Ska kolla lite med dom nästa gång vad det egentligen är i deras pump. Å andra sidan kanske inte OKQ8 vågar prata om miljödiesel sedan deras RME-debakel för några år sen :)
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5174
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Rover_Micke »

Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av peterlan »

Apropå HVO. Jag är inne på tredje tanken HVO100 i min C5 nu. Intervallerna mellan regenereringarna av partikelfiltret har förlängts nåt fantastiskt. Snittet låg på 28mil på diesel när jag köpte bilen i September. Efter två tankningar hade intervallet, alltså inte genomsnittet, ökat till drygt 40mil med exakt samma körning.
Sista regenerering som inträffade förra veckan hade det gått 70mil sedan föregående regenerering... Kul... Känns som HVO sotar betydligt mindre än diesel.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

Synd bara att det blir en 10-mils tur om jag ska tanka HVO100...
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Jonas B »

peterlan skrev:
21 nov 2017, 20:45
(...)
Sista regenerering som inträffade förra veckan hade det gått 70mil sedan föregående regenerering... Kul... Känns som HVO sotar betydligt mindre än diesel.
Intressant! På en karta över bensinstationer hittade jag en HVO100-mack alldeles bredvid mitt jobb. Dags att byta kanske...
Men en nybörjarfråga: hur vet man när regenerering av partikelfiltret sker?
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av peterlan »

Jonas B skrev:
21 nov 2017, 21:51

Men en nybörjarfråga: hur vet man när regenerering av partikelfiltret sker?
Jag använder en app till telefonen som heter FAP. Den diskuteras i en tråd här på akuten. Kan leta reda på tråden senare, just nu är jag på väg till jobbet bara jag hällt i mig kaffet.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Jonas B »

peterlan skrev:
22 nov 2017, 06:13
Jag använder en app till telefonen som heter FAP. Den diskuteras i en tråd här på akuten. Kan leta reda på tråden senare, just nu är jag på väg till jobbet bara jag hällt i mig kaffet.
Hej, det behövs inte. Får nog försöka hitta FAP själv nu när du satt mig på spåret. Tack.
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

Nån som har läst det här? Regeringen säger nej till rening av dieselbilar

Kan tyvärr själv inte läsa hela artikeln då jag inte är prenumerant, men om det man intuitivt tolkar av titeln och det lilla man kan läsa utan att vara prenumerant stämmer, så är det ju helt åt HE! Vilket otroligt svek!

Jag ska försöka hitta nån annan nyhetskälla för att få mer information.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

peterlan skrev:
22 nov 2017, 06:13
Jag använder en app till telefonen som heter FAP. Den diskuteras i en tråd här på akuten. Kan leta reda på tråden senare, just nu är jag på väg till jobbet bara jag hällt i mig kaffet.
Ja tack! :)
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"