Varför är diesel så ute nu?

Allmänna frågor om C4.
Greven
70 bar
70 bar
Inlägg: 1074
Blev medlem: 19 jul 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Greven »

Att mitt svavelosande inlägg var en form av replik på Lasse Swärds kolumn i DN är rätt uppfattat och där var jag möjligen aningen otydlig.
Swärd argumenterade ungefär som jag, men var betydligt mer polerad. Men, så skriver han ju gubevars i DN också, vilket inte jag gör.

När det gäller Stockholm stads trafikborgarråd, Daniel Helldén, så finner jag ingen anledning att spara på krutet. Denne, cykeltalibanernas överstepräst, har ställt till med så mycket sattyg i den här sta´n så jag finner ingen anledning att spara på krutet.

För inte så många år sedan, så cyklade jag när jag skulle nå´nstans inom innersta´n. Det gick utmärkt och cyklisterna uppförde sig väl, liksom de flesta bilister. Sen började stans gator grävas upp, för att ge plats åt livsfarliga cykelbanor. Dessa cykelbanor ockuperades snabbt av folk i konstiga cykelkläder, folk som använde cykelbanorna som det vore en specialsträcka i tour de France. Fartgupp, hindrande refuger, borttagande av p-platser, svindyra boendeparkeringsbiljetter (1100 :-/månad), enkelriktade gator där cyklister tillåts cykla mot enkelriktat osv, osv. Då slutade jag cykla.
Cykelockupationen av stan, gjorde det livsfarligt att cykla och det är våra bypolitikers fel. De gav cykeltalibanerna ett politiskt fribrev och skapade på så vis en attityd som förstört den här sta´ns trafikkultur.
Hatet mot dieseltekniken måste ses i sin kontext. I Helldéns värld, så är dieselbilen, oavsett vilket bränsle den drivs med eller vilken reningsgrad den har, ett hot mot hans långsiktiga mål - ett utrotande av privatbilen. Han är sannolikt positiv till biltullar även i Övre Sopporo och Dals Långed. Har man visioner, så har man.
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

gaetano skrev:
10 dec 2017, 11:26
Såvitt jag har sett har däremot de franska biltillverkarna inte figurerat i "dieselskandalen", och jag är mycket nöjd med min C4 e-HDi 115. Snål på bränsle, därför mycket måttliga avgaser.
Renault har väl figurerat lite från och till och nu på slutet så verkar PSA gruppen också blivit indragen och hotas med böter på 5 miljarder euro:
https://translate.google.se/translate?h ... rev=search
https://translate.google.se/translate?h ... rev=search
gaetano skrev:
10 dec 2017, 11:26
Inte oväntat drar kommunen in miljontals kronor per år på sina P-avgifter och P-böter. Vilket förklarar deras "parkeringspolitik".
Nån gång på 80-talet (har jag för mig att det var) så fick Stockholms stad för sig att höja P-avgifterna. Skälet? Jo, kampanjerna för att få folk att parkera vettigt och betala för sig hade varit så framgångsrika att man inte längre fick så mycket pengar på P-böterna som man budgeterat för. Lösningen var då mao helt enkelt att höja avgifterna så att folk återigen skulle börja skita i att betala och att man på så vis kunde bötfälla dom...
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Greven
70 bar
70 bar
Inlägg: 1074
Blev medlem: 19 jul 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Greven »

Det Mjoelner beskriver stämmer. Jag hade en bekant i fullmäktige och resonemanget såg ut på exakt det viset. Naturligtvis inte officiellt, men syftet var solklart.
Ett annat och mer officiellt motiv till höjda p-avgifter och p-avgifter, var att man ville "skapa incitament" för folk, att hyra garageplats, istället för att ha bilen parkerad på gatan. Man hävdade alltså att gatuparkeringen var för billig och det var skälet till att folk inte hyrde garageplatser.
Att vända på steken och konstatera att det var tvärtom - garageplatserna var för dyra, var naturligtvis en orimlig tanke.
Att det i övrigt är nästan omöjligt att hitta en garageplats i Stockholms innerstad var inte heller något problem.
Alltså, förbjud snåla dieselbilar, oavsett vilket bränsle och vilken reningsteknik de har och gör det omöjligt att parkera. Sprid sedan detta sätt att tänka och agera över hela landet. Sen kan vi slå oss för bröstet nere i Bryssel och hävda, att i Sverige ligger vi i framkant. Amen !
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 713
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av mjoelner »

Greven skrev:
10 dec 2017, 17:46
Det Mjoelner beskriver stämmer. Jag hade en bekant i fullmäktige och resonemanget såg ut på exakt det viset. Naturligtvis inte officiellt, men syftet var solklart.
Jag vill minnas att det faktiskt var officiellt. Jag tror faktiskt att det är anledningen till att jag fortfarande kommer ihåg det. Nåja, jag kan ha fel, det har jag haft förr och kommer med största sannolikhet att ha igen...
Senast redigerad av mjoelner den 10 dec 2017, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av alfp »

Vad säger man ? Hur står det till med utbildning och förstånd hos våra älskade politiker Jag har sagt innan och säger det igen för att kunna ställa sig på valbar plats måste dom bevisa kompetens inte bara med truten utan totalt kunnande tex borde ju byggnadsnämdens ordförande vara utbildad byggnadsingentingör Det minsta man kan begära av de som sysslar med bilar är att dom har körkort och lång trafikvana Minns att Karin Svenson Smith ville förbjuda dubbdäck i Skåne där det är svart is ena dan och regn nästa Sedan vågade hon inte åka med tidningsbärarna några nätter för att känna på verkligheten
Dieselbilen var ju det enda saliggörande för vår miljö för några år sedan. Skattebefriade mm Men nu skall vi fattiga tvingas köpa nya bilar om vi skall lämna bystan och ta os till stan för att köpa en liter eller några bärs som säkert är helt ute om några år
Rösta ut dessa puckon och tillsätt specialister.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Desmodeath
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jun 2016, 15:37
Medlem i SCK?: Nej

Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Desmodeath »

Rover_Micke skrev: En bil driven av biobränsle, med V6:a, manuell låda och riktig fjädring tack 8)

Fast, en snygg sedan (och break) eldriven med hjulupphängning/fjädring som C5 III vore kanske nåt...
+1 på den!

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"