Fråga om oljefilter...

Allmänna frågor om C4.
CenturionC4
10 bar
10 bar
Inlägg: 161
Blev medlem: 23 aug 2015, 16:29
Medlem i SCK?: Nej

Fråga om oljefilter...

Inlägg av CenturionC4 »

Jag gjorde ett oljebyte i dag och hade beställt ett Mahle-filter som enligt hemsidan skulle passa min modell (C4 2.0 bensin 2007). Ett Denckermann-filter satt i sedan tidigare och fungerade bra.

Det ev. "problemet": i filtermuggen/koppen eller vad det heter sittet en liten pinne längst ned som klickar till när filtret är på plats. Det gjorde det inte med Mahle-filtret. Jag kunde inte få det att sitta fast i muggen över huvud taget. Ena änden av filtret var aningen bredare än det andra. Jag valde då att ha den bredare änden inåt så att det åtminstone inte föll ur. Därefter så skruvade jag fast muggen/koppen. Efteråt så kontrollerade jag efter läckage fast allt var tätt.

Tja, vad säger ni om det här? Gör filtret sitt jobb inne i muggen/koppen i alla fall även om det inte sitter som det ska så att säga?

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Fråga om oljefilter...

Inlägg av Stefan M »

och du är säker på att det är rätt filter? Bara för att det står så på en hemsida så betyder det ju inte att det är rätt. Särskilt inte om det är en utländsk sida med sök på svenska regnummer. Där får man vara på sin vakt och dubbelkolla allt.

CenturionC4
10 bar
10 bar
Inlägg: 161
Blev medlem: 23 aug 2015, 16:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fråga om oljefilter...

Inlägg av CenturionC4 »

Stefan M skrev:
11 jul 2017, 07:27
och du är säker på att det är rätt filter? Bara för att det står så på en hemsida så betyder det ju inte att det är rätt. Särskilt inte om det är en utländsk sida med sök på svenska regnummer. Där får man vara på sin vakt och dubbelkolla allt.
Det är ju inte lätt att dubbelkolla med det gamla, oljiga och skitiga filtret kvar i koppen i motorn.

Nej, det är en svensk sida och omtyckt. Jag har beställt från dem förut fast med ett annat filter den gången. Mahle ska ju vara känt för kvalitet dessutom. Innerdiamatern (hålet i mitten) skiljer med 0,5-1 mm. Väldigt lite alltså. Tydligen så räckte det för att inte kunna trycka fast det i koppen i alla fall.

Men frågan är ju om det ändå fyller sin funktion trots att det inte sitter fast på "pinnen"... Det kan ju inte flyga runt inuti koppen heller liksom.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Fråga om oljefilter...

Inlägg av Stefan M »

med dubbelkolla menar jag inte att jämföra med det gamla i första hand utan söka på mer vedertagna sidor och se så att det man köper är rätt till att börja med. En del tror ju verkligen att bara man skriver sitt regnummer när man söker ovillkorligen ger rätt del men så enkelt är det ju inte för det är fortfarande människor som skriver katalogerna.
Jag skickar åtminstone en rättning i veckan till min leverantör som är en av de större i sverige. Så nej det är inte alltid det blir rätt även om jag inte tror att det är fel i ditt fall, mer olika design på filter.

CenturionC4
10 bar
10 bar
Inlägg: 161
Blev medlem: 23 aug 2015, 16:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fråga om oljefilter...

Inlägg av CenturionC4 »

Stefan M skrev:
12 jul 2017, 06:47
med dubbelkolla menar jag inte att jämföra med det gamla i första hand utan söka på mer vedertagna sidor och se så att det man köper är rätt till att börja med. En del tror ju verkligen att bara man skriver sitt regnummer när man söker ovillkorligen ger rätt del men så enkelt är det ju inte för det är fortfarande människor som skriver katalogerna.
Jag skickar åtminstone en rättning i veckan till min leverantör som är en av de större i sverige. Så nej det är inte alltid det blir rätt även om jag inte tror att det är fel i ditt fall, mer olika design på filter.
Det finns inte så mycket att dubbelkolla om delen enligt registren ska passa men ändå inte gör det, i alla fall inte på ett enkelt och bekvämt sätt. Att tvinga saker på plats är inte min grej även om det "kan" eller "ska" fungera.

Jag köpte ett annat filter - ett Purflex-filter som jag tror räknas som ett originalfilter av PSA (tror jag). Det var lite dyrare fast passade perfekt.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"