Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Allmänna frågor om C4.
Gren
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:12
Medlem i SCK?: Nej

Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av Gren »

Hejsan!
Är nybliven citroenägare och ny medlem på forumet. Bilen i fråga är en C4 coupe 2.0 -04 som gått 17000 mil. Detta är min första bil. Är väl hyfsat händig och teknisk men har inte superkoll på bilar.

Jag har två, från varandra helt skilda, problem som jag gärna skulle vilja ha lite tips och råd kring.

Det första problemet rör sig om ett missljud från höger bakhjul. Detta missljud uppkommer främst i lägre hastigheter vid färd på ojämn väg eller över farthinder och dylikt. Missljudet kan främst beskrivas som ett knarrande eller i vissa fall eventuellt som ett klonkande ljud. Då dämparen på höger bak är ganska oljig misstänkte jag att detta kunde vara problemet men en mekaniker på citroenverkstaden i Kristianstad som jag pratade med på telefon tyckte att det kändes som en mindre trolig orsak eftersom problem med dämparna enligt honom sällan ger upphov till knarrande missljud. Vad tror ni? Är det lönt att prova att byta dämpare eller är det bortkastad tid? Har ni något annat förslag på möjlig orsak?

Bild

Det andra problemet rör sig om vibrationer i ratten som uppkommer i hastigheter över 90 kmh. Vibrationerna är inte konstanta utan förändras. Jag har inte exakt fått kläm på vad det är som påverkar vibrationerna men jag upplever det som ratten vibrerar mer när man inte gör några rattutslag (det vibrerar t.ex. mindre när man byter fil på motorväg). Det kan tilläggas att ratten inte är 100 % centrerad när man kör rakt fram om detta eventuellt kan påverka?

Skulle vara tacksam för lite tips och förslag! :)

CenturionC4
10 bar
10 bar
Inlägg: 161
Blev medlem: 23 aug 2015, 16:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av CenturionC4 »

Jag tror inte att någon öht kan veta utan en massa gissningar såvida du inte kollar upp det själv eller lämnar in den. Hissa upp bilen och spraya bromsrengöringsmedel över smutsen och kolla hur det ser ut under. Vicka på hjulen (ena handen kl. 21 och andra kl 15, kl. 18 och kl. 12) när den är upphissad och hör och känn efter. Pressa ned bilen från varje ände när den står parkerad och hör hur upphängningen låter. Snurra hjulen och lyssna.

Min C4 gnisslar vid låga hastigheter och har gjort det runt 1 år eller längre, fast det är med stor sannolikhet bromsen/sarna på någon sida.

Edit: jag läste också någonstans att bakvagnen tenderar att låta en del på C4:or. Min gör det också och har gjort från dag 1.

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av tursten »

Hej!
När det gäller fråga 1 så har jag samma problem på min C4. Enligt min Citroenverkstad så beror det på de bakre P-stagen. Detta tycks inte vara helt ovanligt när det gäller C4 enligt verkstaden.
Fråga 2 Fortsätter skakningarna i ratten även vid ökad hastighet över 90km/h ? Jag antar att du kollat hjul / däckens balansering ?
Jag hade ett liknande problem med en tidigare bil. Problemet försvann när jag skiftade från sommardäck till vinterdäck ( obalans i sommardäcken ).

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av alfp »

Byt stötdämpare bak Hade samma fel på våran 05a 18000 mil Dom kostade ca 300 kr st hos Autofrance i Helsingborg 042 201620
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av alfp »

Vad gäller vibrationerna åk till Gummiverkstaden först och kolla däckens skick och balans innan du börjar riva i annat
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Gren
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:12
Medlem i SCK?: Nej

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av Gren »

Tack för era svar!

Vad gäller vibrationerna ska jag definitivt hissa upp och känna om jag kan märka något spel i framhjulen och eventuellt byta plats på hjulen fram och bak för att se om det gör någon skillnad. En fälg fram är rejält skrapad så jag misstänker att problemet kan röra sig om ett obalanserat hjul.
tursten skrev: Enligt min Citroenverkstad så beror det på de bakre P-stagen. Detta tycks inte vara helt ovanligt när det gäller C4 enligt verkstaden.
Ursäkta min okunnighet, men vad är P-stagen för något?
alfp skrev: Byt stötdämpare bak Hade samma fel på våran 05a 18000 mil Dom kostade ca 300 kr st hos Autofrance i Helsingborg 042 201620
Yttrade sig detta problem också som ett knarrande ljud?

Tack igen för era svar!

Gren
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 aug 2017, 22:12
Medlem i SCK?: Nej

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av Gren »

Tänkte skriva en lite uppdatering här.

Vad gäller missljudet har jag ännu inte lyckats få bukt med det. Var i kontakt med en hobbymekaniker som trodde att missljudet uppkom från friktion mellan fjädern och fjäderns anläggningsyta. Har inte undersökt det vidare dock. Kan man testa att fetta in fjäderns anläggningsyta eller är det en dålig ide (tänker att det kan samlas smuts och så vidare)?

Vad gäller vibrationerna testade jag att byta plats på fram och bakhjulen vilket förbättrade situationen litegrann. Jag upptäckte dock då att bakhjulen var väldigt snedslitna och att däckdimensionerna var olika fram och bak. Åkte till en däckverkstad och köpte två nya däck och balanserade alla fyra hjulen. Nu är alla däck av samma fabrikat, modell och dimension och vibrationerna är borta till 95 %. Bilen upplevs nu också som mycket säkrare på vägen då den innan kändes både spår- och vindkänslig och emellanåt ganska obehaglig att köra. På grund av snedslitningen borde jag väl egentligen också göra en hjulinställning men valde ändå att avvakta med detta. Om snedslitningen beror på bakvagnen är detta, som jag förstått, ändå inget som kan ställas in. Får väl helt enkelt vara noggrann med att rotera hjulen.

acstrath
10 bar
10 bar
Inlägg: 110
Blev medlem: 31 jan 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av acstrath »

Hej,
Beträffande missljudet är det INTE en bra idé att smörja in anläggningsytorna med fett då sandkorn kommer att fastna där som följaktligen kommer att nöta på ytorna. För att testa om missljudet verkligen kommer därifrån är det bättre att spola på rejält med vatten och sedan direkt efter köra en runda.
Om det nu är så att missljudet kom därifrån så blir det tyst så länge ytorna är våta. Detta löser ju förstås inte problemet då missljudet kommer tillbaka när ytorna torkat. Men, du vet ju nu om det kommer därifrån. Om det nu är så att du löst problemet varifrån missljudet kommer kan du försöka smörja med grafit i någon form. Lycka till!
ac strath

Ullet
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jul 2016, 07:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Problem med missljud i bakvagn och vibrationer i ratt

Inlägg av Ullet »

Jag hade ett missljud som jag tyckte kom från bakvagnen på min C4:a, klonkande när jag körde i mindre gupp. Det visade sig vara en dålig spindelled. Så ljud verkar kunna färdas eller ge resonans på ett sätt som förvirrar varifrån dom kommer.

Inget tips på vad det kan vara, men uteslut inte allt framför kupén bara för att ljudet låter som att det kommer bakifrån.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"