Misständning på cylinder 4

Allmänna frågor om C4.
norris
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 feb 2011, 18:58
Medlem i SCK?: Nej

Misständning på cylinder 4

Inlägg av norris »

Hej allihopa :)
Har en kompis som har fått problem med sin C4, misständer.
Dom båda studerar så därav dom kommer till mig i första hand, helt enkelt en bra kompis som ställer upp med timmar :wink:

Bilen ifråga är en 2005;ans C4 med en 1,6 liters ottomotor. Motorkod NFU.
Har varit i deras ägo i ca 4 år och har varit väl underhålld av mig.
För ca 6 månader sedan så fick dom första gången motorproblem, felkod på misständning i cylinder 2 och på tändkasetten. Fick då först nya tändstift och sen ny tändkasett då det var den som felade. Gått felfritt tills nu.

Nu har jag läst av felkoderna första gången och fått följande felkoder;
P1644 -Gaspedallägesgivaren, signal för hög, kretsfel
P0591 -Okänd felkod. (Enl. programmet. Kollat upp och det har med farthållaren som är ur funktion)
P0480 -Kylfläkt 1, styrkretsfel.
P1336 -Misständning
P1340 -Misständning cyl.4
P0106 -Insugningsrörstryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem.

Nollade felkoderna men P1644 for inte bort. Körde en sväng med bilen och den gick ojämnt redan från början efter nollningen.

När jag läser av felkoderna igen efter provkörningen så fick jag upp alla felkoder igen, förutom P0106.

Hittills har jag bara hunnit kolla på den lite snabbt då arbete har kommit i vägen.
Den blöddrar vid gaspådrag från tomgång.
Har ohm-mät spridarna, samma värden på alla 4.
Har lossat kontakten ur spridare 4 för att se om den går lika ojämnt då, gick ännu sämre när jag hade lös kontakten. (Ja, vet att Citroen har cyl. andra vägen :wink: )


Mina funderingar då.
Inte borde väl gaspedalen göra så att motorn går ojämnt på tomgång och få felkod på misständning cyl.4?
Om det är lmm som bråkar så borde det inte heller komma på bara cyl.4?
Misstänker att det är spridare 4 som har kladdat igen/felar mekaniskt men hur vanligt är det? Ganska mycket jobb för att kontrollerar spridaren då insuget är ivägen.
Finns det några vanligare fel på dessa motorer?

Själv utbildad till personbilsmek. men har sadlat om till lastbilsmekare, så helt grön är jag inte :wink:
Citroën Xantia 1.9 TD -96.
"Riktiga män luktar Diesel!"
"Utan hjärta är vi bara maskiner" W. Shakespeare

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"