Ny ägare av c4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Allmänna frågor om C4.
Ljnus
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2017, 18:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ljungby

Ny ägare av c4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Inlägg av Ljnus »

Har precis köpt en citroen c4 HDi 1.6 -07 och känns som jag fått tag på ett riktigt skit exemplar.
Alla fel har dykt upp inom en vecka.

Följande symtom och felkoder....

1. Bilen luktar olja eventuellt diesel inne i kupén när man kör sakta. (finns lite "oljespill" runt omkring i motorutrymmet men aldrig något på marken under bilen)
2. felmeddelande #depollution system faulty# (motorlampan är tänd) i sammband med detta får jag också felmeddelande #Speed control system faulty
3. felmeddelande #Risk of particle filter blocking (Enligt ett kvitto som ligger i bilen så har dem redan återgäldat detta å fyllt på någon DPF vätska men säger att citroen måste nolla detta i lexia) stämmer?
4. felmeddelande # citroen airbag s or pretensioner seat belt(s) faulty Kommer med jämna mellanrum upp, airbag lampan lyser typ 3 sekunder sen slocknar den.

Kan tilläggas att bilen går fint annars förutom att intercoolern sitter löst o knackar mot motorn om man gasar på rejält, vid start och stopp.
Får en känsla att motorn rör sig lite väl mycket. kanske ett motorfäste?

Hade varit nice med lite tips och råd. Vill helst inte lämna in då det antagligen kommer kosta mer än vad bilen är värd.

Greven
70 bar
70 bar
Inlägg: 1074
Blev medlem: 19 jul 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Ny ägare av C4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Inlägg av Greven »

När det uppstår en mängd felmeddelanden i rad och med korta intervall så är det sannolikt ett fel, inte flera. På min C5:a hände något liknande för ca 2 år sedan. I mitt fall var det en reläbox som hade sagt upp sig. Icke helt ovanligt, enligt verkstaden. Lödningarna som används idag ska ju vara mer "miljövänliga" och innehåller mindre bly än tidigare. Men de håller inte lika länge som förr. Kan ju vara värt att kolla.
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Ny ägare av C4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Inlägg av alfp »

Lägg in var du bor i profilen Kanske finns någon i närheten med Lexia som kan hjälpa dig med en diagnos
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Ljnus
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2017, 18:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ljungby

Re: Ny ägare av C4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Inlägg av Ljnus »

Tack för svar... kan säga med att felmeddelandet depollution och speed control kom nog i samband när jag gasade på lite. Airbag kommer lite då och då, alla meddelanden kom idag förutom risk of particle filter blocking som har varit där sedan jag köpte bilen, men ska enligt kvitto vara fixat men inte uppkopplad mot lexia.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Ny ägare av C4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Inlägg av Göran W »

Ja, den måste nollas med Lexia. I den här tråden:
viewtopic.php?f=122&t=53385&sid=3189ae2 ... 245b8a67e3
hittar du säkert någon i din närhet som kan hjälpa dig.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Ny ägare av C4 Många felmeddelanden, motorlampa och airbag lyser, etc.

Inlägg av alfp »

Hej prata men Joakim Rönn här http://www.svenskbilformedling.se/
han är född i en Citroën så han fixar nog detta till vettigt pris
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"