Hej
Så här är det.... bilen en C4 1,6i bensin 2006:a.
Fick kamremsbrott på motorvägspåfarten. Den stannade omedelbart naturligtvis...
Bogserade hem bilen, och monterade ner för kamremsbyte. Kontrollerade så att kammarna går runt fint, och veven likaså. Satte i låsningar i kamdreven för att låsa dem samt låsning till svänghjulet.
Märkningarna på remmen linjerade med märkningarna på kamdreven samt märket på vevkugget. Ihop med allt sammans och provade att starta. Ingen lycka...
Jaha, låter som den går runt lätt. Osar bränsle efter misslyckad start så bränsle kommer fram, och gnista kommer från samtliga spolar.
Provade även att skaffa ett kompressionsprovare. Dock så får jag inget utslag på den, finner det inte rimligt att samtliga cylindrar skulle ge noll i komp även om det skulle varit ventilsallad på någon cylinder.
Så helt enkelt hjälp!
Hej på forumet förresten! C4 1,6i 2006 nuvarande såvida den inte blir en dyr kruka för uteväxter.... Har haft en Xantia Activa för några år sedan numera såld...
C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 01 okt 2017, 08:35
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Ängelholm
-
- Activa
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
Re: C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
Räkna med totalhaveri
tjipp, astro
tjipp, astro
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 01 okt 2017, 08:35
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Ängelholm
Re: C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
Bekymrad för det med, men eftersom allt roterar fint utan missljud blir jag konfunderad...
Kan packningen flugit såpass så att inget komp finns kvar? Borde det inte varit skador på något stift pga ventil-islag osv...?
Vad jag kan se, så ser jag inte några islag på kolvarnas ovansidor genom tändstiftshålen...
Kan packningen flugit såpass så att inget komp finns kvar? Borde det inte varit skador på något stift pga ventil-islag osv...?
Vad jag kan se, så ser jag inte några islag på kolvarnas ovansidor genom tändstiftshålen...
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
Alla ventilerna kan ha krockat, och blivit böjda = ingen komp.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Activa
- Inlägg: 5475
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
Här finnes två motorer med hela toppar..........
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 01 okt 2017, 08:35
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Ängelholm
Re: C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
hmm... får väll lyfta på toppen och ta en titt...
Kanske kommer behöva lite reservdelar... Hässleholm är ju på behändigt avstånd...
Kanske kommer behöva lite reservdelar... Hässleholm är ju på behändigt avstånd...
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1703
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: C4 1,6 Startar inte efter kamremsbyte (efter rembrott)
finns nog ingen modern motor som klarar sig, särskilt inte 16v motorer. Ventilskaften är så klena så det behövs ingenting för att det ska vara krokigt och det påverkar ju inte kamaxlarna på något vis.