Jeg har en 2015 modell C4 GP som er kjørt ca 80 000 km og skal skifte bremseklosser.
Har sjekket bremseskivene og de er jevne og fine uten rust, og heller ingen "slitekant" rundt.
Så det jeg lurer på er når er normalt at disse byttes?
Når bytte bremseskiver
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5167
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Når bytte bremseskiver
Det går ju att mäta tjockleken på skivorna. Men "normalt" (beroende på körstil och annat) är ungefär 2 omgångar belägg på 1 omgång skivor.
Så är det första gången belägg byts, bör du kunna vänta tills de nya beläggen är slut.
Så är det första gången belägg byts, bör du kunna vänta tills de nya beläggen är slut.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Når bytte bremseskiver
Precis, det är bästa metoden. Ta ett skjutmått. Har du ingen slitkant fungerar detta väldigt bra: Digitalt skjutmått från Biltema.
Har du slitkant finns det skjutmått som klarar det också: Digitalt skjutmått för bromsskivor.
Varje bilmodell har en minimitjocklek för bromsskivorna, dvs när de måste bytas. Ta reda på din bils värden!
Min CX har:
Fram (ventilerade) : Nya 20 mm, minimum 18 mm.
Bak (ej ventilerade): Nya 7 mm, minimum 5 mm.
Mickel
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1703
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Når bytte bremseskiver
Byter man skivor idag så är det nästan uteslutande för att de är skadade, rostiga och fula. Jag har skruvat med bilar i typ 30 år snart och jag tror inte jag har stött på en enda bromsskiva som är utsliten och tunn men i övrigt fin och användbar. Rosten och allt det tar liksom död på dem långt innan de är för tunna.
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Når bytte bremseskiver
Då har du inte sett mina CX-skivor, fram. Ventilerade, tjocka, stadiga. De har aldrig blivit rostiga, aldrig det minsta skeva eller dåliga. Men jag sliter ut dem - ungefär var 25.000:e mil måste jag byta ut dem för att de blivit för tunna, inte på grund av något annat.
För 23.000 mil sen (april 2006) satte jag i nya original bromsskivor fram. Igår hämtade jag ut CX-en från verkstan med beskedet: "Detta är nog sista gången vi byter belägg på de där skivorna, de börjar bli tunna. Nästa gång vi byter belägg får vi byta skivorna också." Cirka 25.000 mil på framskivor alltså.
Bakskivor har jag aldrig behövt byta på nån CX. Nuvarande har gått 50.000 mil.
Mickel