blir det verkligen mindre koldioxid?

Det handlar om sprit.
Skriv svar
staffan
Activa
Activa
Inlägg: 5462
Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Motala

blir det verkligen mindre koldioxid?

Inlägg av staffan »

Blir det verkligen mindre koldioxidutsläpp om man kör på etanol? Min granne hävdar att det inte är så, utan att det kvittar lika. Han menar att det bara är minskat bilåkande som har effekt... kan någon reda ut detta? Mvh Staffan W

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Inlägg av millgard »

Nettoutsläppen minskar eftersom etanol inte görs på fossilt bränsle utan på växter. Den koldioxid som frigörs tas upp av växterna och omvandlas till syre i fotosyntesen. Det är alltså ett kretslopp vilket innebär att nettotillskottet till atmosfären är 0. Utsläppen från bilen är en sak, tillskottet till atmosfären en annan. Tillbaka till grannen alltså, och tala om att båda har rätt, fast på olika vis.
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

life@softhome.net
40 bar
40 bar
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:04
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inlägg av life@softhome.net »

"Fossilt kol ingår ju också i ett kretslopp, som allt organiskt material. Tyvärr är tidsperspektivet ett antal miljoner år i omsättningstid. Detta har medfört att atmosfären idag innehåller 30% mer CO2 än för hundra år sedan. Det inser ju ett barn att detta är ohållbart i längden. Biobränslen som etanol omsätter istället kolet under kanske några få år. Det finns ju ett nettotillskott, men bara under en mycket begränsad tid. Problemet med etanol är dock också att det fortfarande sprids vissa kolväten samt kväveoxid, koloxid m.m. Fast ändå i betydligt mindre omfattning. mvh Le Leif, Gbg som kör både CX och XM på 50% E85. Bättre krut i motorn och gladare miljö och roligare för våra barn som ska ärva det här klotet ! "

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Sen måse man väll ta hänsyn hur mycket fossilbränsle som används vid tillverkningen också, därför blr etanol som produceras av odlad spannmål (med konstgössel, traktor diesel etc) mindre bra än det som görs på avfall (cellulose från pappersbruk, jordbruk, skogsbruk etc) eller icke intensiv odling som energiskog eller sockerrör. Det går att göra etanol helt utan användning av fossila bränslen. Å andra sidan så används dessutom en hel del fossilt energi i kedjan produktion och transport av råolja ur jorden till bensin i tanken.
life@softhome.net skrev:Problemet med etanol är dock också att det fortfarande sprids vissa kolväten samt kväveoxid, koloxid m.m. Fast ändå i betydligt mindre omfattning.
Kolväten från etanolbilerna är till stora delar alcoholer som i motsats till kolväten från bensin eller diesel inte är sarskild giftiga för miljön och desutom snabbt bryts ner i naturen. Dessa går alltså inte att jämföra med HC från bensinbilar. Tur är väll det annars skulle all spolarvätska som vi släpper ut i naturen på vintern vålla ett stort miljöproblem. CO utsläppen minskar radikalt när man kör på etanol, det ser man hos SBP när man har E85 i tanken redan vid 20% inblandning så blir dessa halter mkt låga. Kväveoxidutsläppen i motorn ökar när förbränningstemperaturen är höga och tvärtom minskar de när förbränningstemperaturen är låg. Etanol förbränner vid mkt lägre temperatur än bensin, det gör därmed kväveoxidutsläppen också betydligt lägre så länge man inte höjer turbotycket eller kompression för att utnyttja etanolens höga oktantalet. /Aryan"

life@softhome.net
40 bar
40 bar
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:04
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inlägg av life@softhome.net »

"
Kolväten från etanolbilerna är till stora delar alcoholer som i motsats till kolväten från bensin eller diesel inte är sarskild giftiga
Just det, så därför har jag bestämt mig för att koppla en tom lådvinsbox till EGR:en på CX:en, så är den detaljen ordnad till helgen mvh Le Leif, Gbg _____________________ XM 122 Inj Break -92 CX 2400 IE Pallas -84 _____________________"

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
life@softhome.net skrev:
Kolväten från etanolbilerna är till stora delar alcoholer som i motsats till kolväten från bensin eller diesel inte är sarskild giftiga
Just det, så därför har jag bestämt mig för att koppla en tom lådvinsbox till EGR:en på CX:en, så är den detaljen ordnad till helgen
Först bör du väll helkonvertera CX-en då /Aryan (undrar om min konverterade Citroën Acadiane skulle tycka om Renault cognac)?"

Användarvisningsbild
alexcykel
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 nov 2002, 16:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av alexcykel »

Det är alltid lika härligt i citroenisters sällskap. Hur många i BMW klubben tror ni har en aning om sådana spörsmål som dryftats här? Inte en käft antagligen, för övrigt har BMW bara en bensindriven modell 2005 som klarar 200gm CO2 per mil, resten är teknologiska dinosaurier.
Numera utan Citroën igen, körde en Xantia 2.0 SX 1993, tidigare CX Athena 1981

staffan
Activa
Activa
Inlägg: 5462
Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Motala

Inlägg av staffan »

Nu säger garannen att 80 procent av etanolen fraktas från Brasilien. Om detta stämmer kan väl inte detta vara en miljövinst?
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, c6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
staffan skrev:Nu säger garannen att 80 procent av etanolen fraktas från Brasilien. Om detta stämmer kan väl inte detta vara en miljövinst?
Den brassielanska etanolen används främst vid låginblandning i blyfri 95 (E05). Etanolen som produceras ger så gott som ingen CO2 utsläpp det används varken konstgödsel eller fossildrivna maskiner varken vid sockerrörsodlingen eller destillation. Återstår transporten med tankbåt. Båten går nog på olja ändå men dess motorer förbrukar förhållandevis lite olja (f.o. gör även tankers med råolja det förståss) så det är sammanlagt en av den etanol som är mest CO2 neutral och billigast. Värsta etanolen är den som görs av mais i USA, det går åt 70% fossilbränsle per liter E85 men den importeras inte, för den delen håller det på att bli bättre med den nu också. Av den etanolen som produceras i Sverige är den från vete sämst ur CO2 synpunkt eftersom en del fossilolja går åt för konstgödsel. Bönderna producerar vete för konsumtion men om den blir av för dålig valitet så blir det råvara till sprit, skulle man odla bara för sprit gick det bra utan konstgödsel. Den spriten som görs i Ö-vik är bäst i Sverige när det gäller CO2 utsläpp. Sedan kan man gärna jmf med hur mkt CO2 (och annat) som släpps ut vid oljevinning transport destillation osv... /Aryan"

Calvert
20 bar
20 bar
Inlägg: 360
Blev medlem: 05 feb 2004, 19:37
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av Calvert »

"
aryan skrev:
staffan skrev:Nu säger garannen att 80 procent av etanolen fraktas från Brasilien. Om detta stämmer kan väl inte detta vara en miljövinst?
Den brassielanska etanolen används främst vid låginblandning i blyfri 95 (E05). Etanolen som produceras ger så gott som ingen CO2 utsläpp det används varken konstgödsel eller fossildrivna maskiner varken vid sockerrörsodlingen eller destillation. Återstår transporten med tankbåt. Båten går nog på olja ändå men dess motorer förbrukar förhållandevis lite olja (f.o. gör även tankers med råolja det förståss) så det är sammanlagt en av den etanol som är mest CO2 neutral och billigast. Värsta etanolen är den som görs av mais i USA, det går åt 70% fossilbränsle per liter E85 men den importeras inte, för den delen håller det på att bli bättre med den nu också. Av den etanolen som produceras i Sverige är den från vete sämst ur CO2 synpunkt eftersom en del fossilolja går åt för konstgödsel. Bönderna producerar vete för konsumtion men om den blir av för dålig valitet så blir det råvara till sprit, skulle man odla bara för sprit gick det bra utan konstgödsel. Den spriten som görs i Ö-vik är bäst i Sverige när det gäller CO2 utsläpp. Sedan kan man gärna jmf med hur mkt CO2 (och annat) som släpps ut vid oljevinning transport destillation osv... /Aryan
Det där borde övertyga vilken granne som helst! "
mvh Calvert

Skriv svar

Återgå till "E85"