Inblandning av E-85 till en XM TCT.

Det handlar om sprit.
aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

Förgasarmotorer anpassar sig i motsats till moderna insprutningsmotorer med lambdasensor inte till bränslet så där är nog 15-20% max om du inte gör nån justering. /Aryan

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

"
aryan skrev:Förgasarmotorer anpassar sig i motsats till moderna insprutningsmotorer med lambdasensor inte till bränslet så där är nog 15-20% max om du inte gör nån justering. /Aryan
Jag får väl hitta något forum som kan leverera råd om förgasarmotorer också. Joje"

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
Joje skrev: Jag får väl hitta något forum som kan leverera råd om förgasarmotorer också. Joje
Det finns här http://etanol.nu/forum/viewforum.php?f=11 /Aryan"

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

"
aryan skrev:
Roger Gustavsson skrev:Potentialen är kanske såå stor. Gick en direktsänd debatt från gamla Riksdagshuset i våras om vår framtida energiförsörjning. En del av debatten handlade just om alternativa drivmedel. Redovisades hur stor areal som skulle behövas om vi helt skulle gå över till t.ex. etanol. Den arealen finns inte i vårt land! Vi blir tvungna att använda flera olika förnyelsebara bränslen.
http://www.baff.info/feedstock_energy_forrest.cfm kan man läsa : Sveriges avställda jordbruksmark är cirka 600 000 ha. Skulle vi odla energiskog där och producera etanol så skulle vi få ut energi och el motsvarande 2,5 ggr vad Barsebäck producerar och drivmedel till över hälften av landets framtida bilpark. En fantastisk möjlighet med tanke på att den största ekonomiska frågan i EU i dag, är att halva unionens budget går till att betala för jordbruksprodukter som behöver odlings- eller exportstöd. Om en utvidgning av EU sker mot öster kommer problemet bli ännu större. Energiskog av en fotbollsplans storlek växer med cirka 27 000 kWh/år. Det räcker för att värmeförsörja en normalvilla samt etanol till två personbilar. /Aryan
Ser att jag glömde ett INTE i min text. ""Potentialen är kanske inte såå stor"", skulle jag skrivit. På temadagen i riksdagens andrakammare hävdades bestämt att vi inte rakt av kunde ersätta all bensin med etanol. Den hemsida du citerar tar upp det också: ""Hur ser framtiden ut för etanol? År målet att alla fordon skall drivas med etanol?"" ""Nej, råvaran huvudsakligen cellulosahaltiga råvaror kommer inte att räcka till alla fordon. Vi uppskattar att det blir ca 30% av nuvarande förbrukning. Så om vi blir bränslesnålare i framtiden kanske det räcker till 50-60% av behovet för vägtransporter."" Man kan förstås hoppas att de ska räcka..."

alpex
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2004, 19:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund/Sweden

Inlägg av alpex »

"
Joje skrev:Jag provade med 30% etanol i en MB190 (förgasare), men det gick inte så bra. Den gick väldigt orent och tappade enormt med effekt. Joje
Hej På denna webbplats: http://hem.passagen.se/mattias_ahman/e85.xls finns inrapporterat vilka bilar som går resp inte går att köra på etanol. Där finns Mercedes som inte går bra att köra. Du kan rapportera till Mattias om dina erfarenheter så att det sprids vad som funkar eller inte funkar. Hälsning"
alpex

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Oavsett om det är 50-60% eller 30%, redan om vi kan producera etanol som ersätter 30% av fordonsbränslen inom Sverige är det väll enormt bra? Speciellt eftersom vi inte som Norge har eget olja och idag ju måste importera all olja. Sen får man dessutom pellets till kraftvärmeverk motsvarande 2,5 Barsebäck på köpet. Vi kan desutom producera biogas som kan ersätta en del olja. Det finns ju inget som säger att all bränsle måste produceras i Sverige, i tropiska länder växer ""etanol"" mycket snabbare och finns det stora överskott av biomassa som man kan göra etanol av. Om det är lönsammare att importera resten så får vi väll importera det. /Aryan"

ulfjau
40 bar
40 bar
Inlägg: 576
Blev medlem: 04 dec 2002, 19:52
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Marks kommun, V Götaland

Inlägg av ulfjau »

Ja, så har jag då testat E85. Tankade som jag tidigare skrev, 40 l E85 och 40 l bensin. Då tanken rymmer ca 90 l, bör blandningen ha innehållit 44% E85. Med priset vid tankningstillfället kostade soppan ca 1,50 kr/liter mindre än ren bensin. När den tanken var tömd, tankade jag åter bensin 95. Förbrukningen visade sig ha varit 0,155 lit/mil högre med E85-inblandning än för ren bensin......... Jag betraktar därför provet som avslutat och kör i fortsättningen på bensin! Mvh Ulf

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"Nu betraktar jag min bil som fullgott intrimmad på E85, HC och CO = 0 Lambda = 1 Har även monterat tillbaka trimchipet vilket borde ge bilen runt 200 kusar. Hursomhelst den går väldigt bra nu - det går att ligga på 1500 varv och trycka gasen i botten på alla växlar utan att motorn protesterar. Den svarar direkt. Förbrukningen då - har precis varit till sthlm och vänt. Dit höll jag en snittfart på E4:an runt 125 km/h köade från Kungenskurva in till City körde runt och gjorde en del ärenden i City. Ut ur stan var de kö till Tumbaavfarten sedan kunde jag braka på (tog häng på en keps i en nyare BMW M5 hela vägen till Linköping och han hade tydligen bråttom) Sedan avtog trafiken men jag höll konstant hastighet fram till Mjölby för att sedan köra i långtradartempo på 32:an... Jo - hur var det med förbrukningen då. Väl framme i Aneby, 68,4 mil senare, kunde jag tanka i 69.45 liter E85 Jag betraktar detta som mitt första steg ut ur petroliumsamhället, alla andra kommer ju av nödvändighet att ta det förr eller senare Förövrigt så eldar jag med ved i en optimerad vedpanna, vilket också är provocerade för många."
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Användarvisningsbild
Jakki
40 bar
40 bar
Inlägg: 544
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:52
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Inlägg av Jakki »

Jag har kört med E85 sen drygt ett år tillbaka i min TCT -97. Blandar ca 60 % E85 och resterande 95 oktan. Har inte bytt bensinfilter och har likaså inte märkt några som hellst negativa tendenser. Ryckningar kan det bli de gånger jag inte hittar en mack med E85 och måste tanka ren bensin, men dessa försvinner efter ca 5 minuters körning. Bränsleförbrukningen har ökat i genomsnitt med 1 dl/mil. Nu skulle jag vilja tanka ren E85. Finns det någon som har konverterat och monterat i ny pump i sin TCT?
Bild

Skattad och klar

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"
Jakki skrev:Nu skulle jag vilja tanka ren E85. Finns det någon som har konverterat och monterat i ny pump i sin TCT?
Det räcker med progresiv bränsletrycksregulator - jag köpte följande Bild hos http://www.misab.se/ Hur finns beskriven här http://www.misab.se/etanol.htm Jag inte köpt någon ny pump - eftersom den som sitter i mer än väl klara att leverera 4.1 bar, vilket är det som krävs på min XM TCT-96. FYI så kan pumpen leverera upp till 7.2 bar, sedan slår ett övertrycksskydd till och bränslet återcirkulerar i pumpen. Ersätter du även dina tändstift med HALO http://www.ontop.nu/indexhalo.htm Bild Så får du en motor som drar jämt tills varvstoppet säger ifrån "
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Se också anvisningar här http://etanol.nu/html/ombyggnad/insprutare.html bäst är det att kontrolera lambda värdet under alla omständigheter, då vet man att pumpen orkar med och motorn aldrig gå för magert och att avgasreningen fungerar som den ska, se http://etanol.nu/html/ombyggnad/lambda.htm Klarar pumpen inte att ge tillräkligt med flöde/tryck ska man nog mistänka ett igensatt filter i första hand. Bra pris på bränsletrycksregulatorn har också http://www.etanolkraft.se/ se för lista med levarantörer på http://etanol.nu/html/ombyggnad/inkopsstallen.htm Räkna med att du behöver startgas/bensin eller motorvärmare när det blir minusgrader. /Aryan"

Användarvisningsbild
Jakki
40 bar
40 bar
Inlägg: 544
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:52
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Inlägg av Jakki »

"Kanoon! Hur ser dina erfarfenheter ut, några konstigheter att ta i beaktande? Tankar du ren E85? Måste jag ""bygga om"" till besiktningen?"
Bild

Skattad och klar

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"Inga konstigheter med att köra på ""ren"" E85 (förutom kallstarter) - men eftersom du har en turbo ska du ha en progresiv regulator. Som du sätter i serie med orginalen. apropå kallstart så finns det beskrivet här på forumet eller hos andra. Och som sagt - det är viktigt att du kollar lambda-värdet, så slipper du probs vid besiktningen samt att det återspeglar att din installation är optimerad. Jag har inte varit hos SBP med nuvarande konfiguration - men att sätta in en BTR är ju i sig inte olagligt, eftersom det krävs en BTR för att det ska fungera. Men, eftersom det blir mer och mer debatt så kanske de krånglar - men med vad vet jag inte. Är avgasvärdena OK så finns det ju inget att kommentera i just detta och kemisk analys av bränslet finns ju inte sompunkt i protokollet. Och att hälla K-sprit (ren etanol) i tanken är helt OK."
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

mago74
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 feb 2005, 22:21
Medlem i SCK?: Nej

Törstig TCT

Inlägg av mago74 »

"Har kört på blandbränsle upp till 70+% i några hundra mil och Xantian går bara fint, men... med nuvarande blandning av ca 40 % E85 så tar den gärna 1,3l/mil - även på långstyrningar! Någon som har några idéer om varför? Jag har inte så lätt gasfot, men även om jag försöker köra lugnt så är den rätt törstig. Kan det vara så att insprutnningen har ""hängt sig"" på fet blandning - jag vill minnas att även när jag tvingats tanka ren 95 har den legat över 1,15. Lite mer fakta i målet: Kör med Halostift och PiperCrossfilter. Har inte hunnit byta bränslefiltret än... Bromsarna tenderar att ligga an lite ibland efter inbromsning trots gediget luftande, men släpper när man kört några meter. Tacksam för tips - även om bromsarna... och om vart man får tag på billigast LHM. (Biltema?) /Magnus"

maglun
40 bar
40 bar
Inlägg: 615
Blev medlem: 20 jan 2004, 10:25
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Inlägg av maglun »

"
Joje skrev: När man läser rekommendationerna på etanol.nu , så gör mna en särkild poäng av att etanolen måste medföra en ökning av bränsleförbrukningen med 30%. I annat fall går motorn för magert, vilket kan leda till detonation och motorskador. en viss del av bränslet går ju i regel åt för att kyla motorn. Har någon av er mätt avgastemperaturen? Man bör tydligen hålla kåll på den för att säkerställa att toppen inte blir överhettad. Så gör man ju på flygmotorer också, vilka magras på höjd.
Det beror till en del på att de inte har full koll på skilnader i egenskaper mellan etanol och bensin, det skiljer mer än energiinnehåll. Exempelvis så är E85 mer ""förlåtande"" både mot fet blandning och mager blandning. Iochförsig så leder mager blandning på höglast till motorskador, men vid mager blandning på låglast (jämn fart på ladsväg) är E85 mer förlåtande än vad bensin är, och altså kan man där köra magrare. Men, det förutsätter att man kan anpassa bränslekurvan, och tändningskurvan, och inte bara flytta omkring dem. exempelvis betyder det att du tillexempel (i en teoretisk exempelmotor) skulle kunna köra på samma blandning som bensin, eller tillochmed magrare under konstantfart i 70, men du kanske behöver 40% mer vid fullgasacceleration. Har man en motorstyrning som känner av, eller vet hur den skall göra så kan man åka på samma eller mindre förbrukning som på bensin."
"//Magnus http://seven.umea.com varf?r n?ja sig med en vanlig bil? http://sailtalk.net M?tesplatsen f?r seglare p? n?tet."

Skriv svar

Återgå till "E85"