Kallstart - lösningar..

Det handlar om sprit.
Skriv svar
armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Kallstart - lösningar..

Inlägg av armada »

"Två enkla knep till E85-konverterad TCT (fungerar förmodligen på andra motorer också) Vid 0 eller lägre använder jag: 1. Startgas i vakumslangen till BTR:n eller 2. Två droppar kem. ren bensin i samma slang (använder lab.pipett) "
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Precis och motorvärmare är också en väll beprovad tillförlitllig method. Jag använder en förfinad version av method 2, ett 99 kr spolarvätska reservoir med ""primer"" pump från Biltema med lite alkylatbensin i. Så slipper jag öppna huven och startar den på första försöket Bild Funkar mkt bra ner till -7, nu väntar jag på riktig kyla. /Aryan"

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Inlägg av lljungberg »

"
aryan skrev:Precis och motorvärmare är också en väll beprovad tillförlitllig method. Jag använder en förfinad version av method 2, ett 99 kr spolarvätska reservoir med ""primer"" pump från Biltema med lite alkylatbensin i. Så slipper jag öppna huven och startar den på första försöket Bild Funkar mkt bra ner till -7, nu väntar jag på riktig kyla. /Aryan
Var pytsar pumpen in bensinen? Har precis som armada en TCT och har fått hem grejor för ombyggnad till E85, det är ju lite övertryck på sina ställen i insuget så jag funderar på hur man skulle kunna stoppa läckage bakvägen genom pump etc. Armada: vilket bränsletryck ställde du in på?"
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Det är ingen TCT utan min Bild med monopoint injection på bilden och pumpen skvätter bara in lite bensin före gasspjället, där räcker det med en enkel backventil för att skapa lite tröghet så att ingen bensin sugs in när pumpen inte går. Viktigt att inte överdosera naturligtvis. I en turbo med intercooler går det kanske inte lika bra kom jag på nu Men man kan spruta in bensin direkt i insuget med en extra (start)spridare från skroten som avstängningsventil, annars kommer tryckskillnaderna i insuget att ställa till det. Spridaren koplas till bensinslangen från ""bensinstarttanken"" och den ska förståss öppnas samtidigt sam man låter pumpen gå. /Aryan"

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"
lljungberg skrev:Armada: vilket bränsletryck ställde du in på?
4.1 bar - men det gäller som sagt för min konfiguration. --- Tycker att det är minst bök med att droppa två droppar bensin (det fungerar med all bensin) i undertrycksslangen. Jag har satt dit en T-koppling. Jag har efter lite tester kommit fram till att det fungerar bäst om man droppar i lite bränsle, sätter sig i bilen och startar utan att sätta tillbaka slangen. Sedan bilen startat (vilket sker direkt), går jag ut och sätter tillbaka slangen. Har också provat lite olika lösningar med extratank etc. fick problem med att det kom för mycket. Och när det gäller insugningsröret på XM-TCT så är det perfect konstruerat för att lägga en ytterst liten mängd bensin där för att det ska tända. "
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

Det där med elektrisk motorvärme är inte vidare effektivt på nyare bilar. Där är det antingen oljetrågsvärmare eller slangvärmare som gäller och de är inte bra på att få upp temperaturen i motorn. Doppvärmarna var mycket bättre! Bäst borde väl en bränsledriven värmare typ Eberspächer/Weabsto vara. Den har man med sig vart man än åker. Elsladden till den elektriska räcker inte så långt....

Användarvisningsbild
lljungberg
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1833
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tenhult / Jönköping / Sweden
Kontakt:

Inlägg av lljungberg »

"
Roger Gustavsson skrev:Det där med elektrisk motorvärme är inte vidare effektivt på nyare bilar. Där är det antingen oljetrågsvärmare eller slangvärmare som gäller och de är inte bra på att få upp temperaturen i motorn. Doppvärmarna var mycket bättre! Bäst borde väl en bränsledriven värmare typ Eberspächer/Weabsto vara. Den har man med sig vart man än åker. Elsladden till den elektriska räcker inte så långt....
Jodå, säkert bra, men går Ebersprakaren på E85 utan problem? Sedan tillkommer ju kostnaden men det är en annan fråga..."
"Hälsningar Lasse, utan Citroen."

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
lljungberg skrev:
Roger Gustavsson skrev:Det där med elektrisk motorvärme är inte vidare effektivt på nyare bilar. Där är det antingen oljetrågsvärmare eller slangvärmare som gäller och de är inte bra på att få upp temperaturen i motorn. Doppvärmarna var mycket bättre! Bäst borde väl en bränsledriven värmare typ Eberspächer/Weabsto vara. Den har man med sig vart man än åker. Elsladden till den elektriska räcker inte så långt....
Jodå, säkert bra, men går Ebersprakaren på E85 utan problem? Sedan tillkommer ju kostnaden men det är en annan fråga...
Ja konstid nog fungerar en eberspächer eller webasto ""bensinvärmare"" utan konvertering på E85 även vid låga temperaturer. Jag har nu fixat sladdlösa starten med en liten startbensintank med elpump (100 kr hos biltema) när jag trycker på knappen så tänds tom en chokesymbol på BX-ens instrumentbräda som redan fanns /Aryan"

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

"
lljungberg skrev:Jodå, säkert bra, men går Ebersprakaren på E85 utan problem? Sedan tillkommer ju kostnaden men det är en annan fråga...
Jo, kostnaden är avskräckande. En komplett elvärmning för motor och kupé inkl. startur och montering är dessvärre inte heller gratis, ca 7000 kr vill jag minnas. Utslaget på kanske 100 kallstarter blir det ändå inte direkt lönande. En bränsledriven värmare för samma uppgift är mycket effektivare och man har den med sig även utanför hemmets elanslutning. 17000 kr tror jag det var de ville ha för en sådan. Var nära att slå till på en begagnad me alla finnesser (fjärrkontroll, telestart) för 11000 kr inkl montering."

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"Jag monterade igår en begagnad el motorvärmare + bateriladdare, det kan man få från skroten för under 1000 kr. Tidur kan man ta en billig enkel för då. Tyvärr verkar i mitt fall (en BX14 med TU motor) elmotorvärmare ha nästan motsatt effekt på kallstartts egenskaper. Värmaren sitter strax under termostathuset där även temperaturgivaren sitter. Hade ja tagit en Calix isf en DEFA som jag har nu hade det inte varit nått problem för Calix hade sin i returinloppet från kylaren långt borta från termostathuset.. I och med att motorvärmaren är beroende av självcirculation så blir termostathuset och givaren varmare än resten, det gör att motorstyrsystemet ""tror"" att motorn är varmare än vad den är och struntar i startanrikningen. De första metrarna blir bilen därmed ganska motsträvig att köra. Jag får nog montera temperaturgivaren på ett annan ställe.. /Aryan"

Skriv svar

Återgå till "E85"