Behövs trimchip till XM V6 med E85?

Det handlar om sprit.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Behövs trimchip till XM V6 med E85?

Inlägg av Krassegränd »

"Hej! Jag har konverterat min XM V6 -91 aut med en extra BTR och funderar nu på om tändningen är tillräckligt hög får optimalt utnytjande av detta bränsle. Bränsleförbrukningen har stigit med mellan 20 och 30% vilket i och för sig inte är orimligt men om det går att få det bättre så är det ju ""bättre"". Finns det någon som känner till var man kan hitta någon eller någonting för att optimera eller åtminstånde kontrollera om tändningen står ""rätt"". Jörgen PS Det skall finnas ett instrument som man kan koppla in mellan datorn och hansken till datorn så att man kan läsa av värden medan man kör. Var hittar man en sådan? DS"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

rogerwallgren
70 bar
70 bar
Inlägg: 1408
Blev medlem: 28 dec 2002, 18:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Inlägg av rogerwallgren »

"någon justering av tändningen kan du inte göra, då den styrs av insprutningsdatorn ! samt att det inte behövs ! det fixar systemet aldeles själv ! knacksensorerna ""känner"" av läget och höjer tändningen till strax under gränsen för spikning.....vilket ger optimalt tändläge ! samt en skaplig effektökning.....av mig uppskattat till ca 30 hkr.... det skall i och för sig gå att ändra parametrarna i insprutningsdatorn, både för tändning och bränslemängd, men det behöver man antagligen något specielt interface till datorn för att kunna göra, samt att det låter ""lite""vanskligt att prova, utan specialkunskaper..... Fenix 3 är ett mycket kompetent insprutnings-system....."
rw..kronisk citropat XM v6 och huyndai Atos Prime segelbåt arabesque 30 och nu även
corvette c4-90 nu med c5 v6 exlusive

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

Är det så att Fenix 3 kan justera upp tändningen så långt som som det behövs när man använder E85. Jag skulle vilja se att knacksensorn indikerar någon gång så att jag vet att förtändningen är optimal. Det är sant att man har lite mer effekt med E85, jag märkte det när jag tillfälligtvis körde med 95 Okt. Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

"Jaha, 30 hästar till med E85...knappast. Den närmast försumbara höjning av oktantalet som kan vara fallet med E85 (kolla på data hos bensinbolagen) ger väldigt lite även om du skulle ligga på knackningsgränsen. Är också tveksam till att tändningen justeras uppåt för bästa utnyttjande av bränslet. 98 oktan skulle i så fall ge något i mera effekt men det tycks inte vara fallet (då skulle varenda tysk bil vara tankad med 100 oktanigt). Har gjort ett 1000-milatest tidigare med 98-oktanigt i tanken på min C5 V6. Det är kanske så att den har ett ""viloläge"" (att den är inaktiv) för normalt bränsle dvs. 95 oktan? Det är heller inga skillnader i uppgiven effekt bensin/E85 på de flexifuelbilar som rullar omkring. Annat är det på turbomatade motorer där överladdningen kan höjas som på SAABs flexifuelbil."

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

Tar bort! Blev dubbelpost.
Senast redigerad av Roger Gustavsson den 01 mar 2006, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

På senare tid har bolagen höjt oktanvärdena på E85. Tidigare angav de flesta kring 98 oktan. OKQ8 anger numer E85 till 101 oktan. Statoil 101-104 oktan. Preem 95-101 oktan. Men som sagt är inte motorn byggd för högoktanigt bränsle ger det inte mycket. SAAB BioPower kan öka överladdningen vid körning på E85 och får därför ut mera effekt. En vanlig sugmotor kan inte detta.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

Efekthöjningen beror inte bara på att oktantalet tillåter en högre tändning. Alkohol innehåller syre vilket är orsaken till att det kräver en fetare blandning. Lite som raketbränsle som inte behöver någon tillsats av syre alls dvs 100 % bränsle. Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

Jag har bytt fram och tillbaka mellan E85 och 95 oktan ett par gånger och man märket tydligt när man byter från E85 till 95 oktan att effekten minskar. När man byter till E85 är det lätt att tro att man inbillar sig att bilen är starkare, den får lite annan karaktär. Mäniskan märker lättare när det blir sämre än när det blir bättre. Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "E85"