Tål alla slangar och packningar etanol?

Det handlar om sprit.
Skriv svar
Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Tål alla slangar och packningar etanol?

Inlägg av Joje »

"Finns det några dåliga erfarenheter med packningar eller slangar om man kör med hög etanolinblandning. Jag misstänker att packningen (gummi) till bränslegivaren gett sig eftersom det började droppa under bilen nät jag tankat ""helt fullt"". Jag har byttden engång tidigare efter rengöring av bränslemätaren. Joje"

rogerwallgren
70 bar
70 bar
Inlägg: 1408
Blev medlem: 28 dec 2002, 18:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Inlägg av rogerwallgren »

alla packningar och slangar som tål bensin tål även etanol !!!!!!
rw..kronisk citropat XM v6 och huyndai Atos Prime segelbåt arabesque 30 och nu även
corvette c4-90 nu med c5 v6 exlusive

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

"
rogerwallgren skrev:alla packningar och slangar som tål bensin tål även etanol !!!!!!
Det låter väldigt betryggande. Då skall jag byta packningen till bensinmätaren igen. finns dt något ""optimalt"" blandningsförhållande. Bilen går ju att köra på 100% E85, men är det tillrådligt? Joje"

Robban
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2140
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:09
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mellbystrand 070-7574331

Inlägg av Robban »

Det blir knappast billigare då bilen drar mer bränsle och går sämre på bara e85. Bästa är nog att försöka hitta en bra blandning.

snillet
40 bar
40 bar
Inlägg: 672
Blev medlem: 26 aug 2004, 20:10
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av snillet »

"
Robban skrev:Det blir knappast billigare då bilen drar mer bränsle och går sämre på bara e85. Bästa är nog att försöka hitta en bra blandning.
Inte med rätt blandning vid ALLA varvtal och justering av tändningen. Allra bästa är något höjd kompression också men det är ju lite mer jobb. Apropå slangar så händer det faktiskt att GAMLA slangar, som egentligen skulle ha bytts ut men inte BLIVIT det för att inget läckte, blir urtvättade lite gammal ""gucka"" och börjar läcka i gamla bilar. Därför rekommenderar alla som hållar på seriöst med E85 att gamla slangar av okänd ålder och kvalitet byts mot nytt i känd kvalité. Iomed att det finns bensin i E85 kan du inte använda slang i material för sprit då dessa normalt inte tål BENSIN, däremot tvärtom är inget bekymmer. På gummimaterial alltså. Nitrilgummi är ett väl fungerande universalmaterial."

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

"
snillet skrev:Inte med rätt blandning vid ALLA varvtal och justering av tändningen.
Hur mycket skall bränsleförbrukningen öka vid olika inblandningsförhållanden? Joje"

Fd. Turbomichael
10 bar
10 bar
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 jul 2006, 13:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Mariannelund

Inlägg av Fd. Turbomichael »

"
Joje skrev:
snillet skrev:Inte med rätt blandning vid ALLA varvtal och justering av tändningen.
Hur mycket skall bränsleförbrukningen öka vid olika inblandningsförhållanden? Joje
Hur mycket förbrukningen skall öka vet jag inte. Min C5 2,0 drar ca 10% mera på 50% inblandning. För att kunna köra på oförändrad förbrukning kan jag inte ha mera än ca 30% inblandning. När jag körde på 60% inblandning fick jag en slöare bil med ""orolig"" tomgång och lite ryckighet vid jämna varv, gränsen för behaglig körning går vid 50% för min del. Jag kör som sagt på 50% men märker då att bottendraget inte finns som tidigare, dock inga andra problem. Bilen gick nog bäst på ca 30-40%, bättre än på ren bensin vill jag nog hävda! Allt detta gäller vår och sommar. I vinter blir det nog inte många % E85, 10-20% kanske."

optimal64
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jul 2006, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Habo

E-85

Inlägg av optimal64 »

"Hej. Har provat att köra på en hel del varierad inblandnig av E-85 i min 122 hk. Det går bra men den drar lite mer vid högre blandningstal även felindikatorn får lite spasmer om jag blandar över ett visst procenttal runt 80 tror jag. Det enda som jag har noterat mig är att kallstarter blir lite värre med hög procent E-85 i tanken. I och för sig kan det bero på andra faktorer men att det går fint att köra på det är helt säkert. Stiften blir lite sotigare också. "

Haddock
20 bar
20 bar
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 jul 2006, 07:16
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sydnärke

Re: Tål alla slangar och packningar etanol?

Inlägg av Haddock »

Jag har kört min Xantia 1,8 16V -97 på E85 i tre år nu utan problem. Lite trögstartade men går annars bra. Inga avvikande värden på avgaser vid besiktning och heller inget blink från motorvarningslampan.

Haddock
Efter fem Citroëner - 1 BX, 1 XM, 3 Xantia - rullar jag fram i en Volvo V50. Varför kan inte Citroën göra en modern Xantia?

optimal64
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 jul 2006, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Habo

Re: Tål alla slangar och packningar etanol?

Inlägg av optimal64 »

Hej Det finns tändstift som fungerar bra vid inblandning av E85. Halo-tändstift dom är lite dyra men helt ok att köra på. Motorn måste köra in stiften i ca 300 mil för att den ska gå vettigt. Man kan blanda in mer än 50% med dessa stift. spikar inte o är dragvillig ändå.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Tål alla slangar och packningar etanol?

Inlägg av attraction »

Ni som kör på E85. :!:
Fyller ni en gång om året tanken med 100% bensin för att "rensa systemet"? :?:
Rekommenderas i instruktionsböckerna för flera E85/miljöbilar. :shock: 8)

Haddock
20 bar
20 bar
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 jul 2006, 07:16
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sydnärke

Re: Tål alla slangar och packningar etanol?

Inlägg av Haddock »

attraction skrev:Ni som kör på E85. :!:
Fyller ni en gång om året tanken med 100% bensin för att "rensa systemet"? :?:
Rekommenderas i instruktionsböckerna för flera E85/miljöbilar. :shock: 8)
Nej. Vanlig bensin får bilen att gå slött och ovilligt. I och med att styrdatorn ställt om för etanol stämmer inte styrningen för bensin längre.

Just nu har min Xantia 1,8 16V gått bortåt 7000 mil på E85 utan andra problem än trög start. Det förvånar mig fortfarande hur bra det går.

Fritz
Efter fem Citroëner - 1 BX, 1 XM, 3 Xantia - rullar jag fram i en Volvo V50. Varför kan inte Citroën göra en modern Xantia?

Användarvisningsbild
freddev
10 bar
10 bar
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 mar 2007, 18:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Piteå

Re: Tål alla slangar och packningar etanol?

Inlägg av freddev »

Kan fylla på lite, kör endast min Xantia på sommaren med E85 men den har väl tuffat i åtminstone 3-4000mil på endast E85 :)

Inga problem!

Jag brukade nån gång tanka i 15L B95 och köra slut på det för att "rensa ut" vet inte om det ger något men.

Har ju flexitune så är ju bara flippa brytaren till B95 istället för E85 :)
Citroën Xantia SX 1.8i 16V - 2000

Skriv svar

Återgå till "E85"