Oljeförbrukning och E85

Det handlar om sprit.
Skriv svar
cc
20 bar
20 bar
Inlägg: 358
Blev medlem: 15 nov 2002, 13:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stockholm - Huddinge

Oljeförbrukning och E85

Inlägg av cc »

"Finns det verkligen något samband med oljeförbrukning och etanolkörning? Min vana trogen passade jag på att fråga grannen vid bensinstationen varför han inte också tankade E85. Det svar jag fick förvånade mig storligen - ""jag törs inte längre, oljan tar slut så fort"". Bilen var av fabrikat SEAT och årgång 2001 fick jag för mig och hade direktinprutning. Enligt uppgift hade han provat vid flera tillfällen och konstaterat samma resultat - risk för oljetorka ... Med vanlig 95-oktanigt bränsle drog motorn ""Ingen"" olja. Hur kan detta förhållande förklatras?"
/CC
Resan dit, inte målet, är det viktigaste.
2CV6Special, Röd -88, LNA 11E, "LGUL" -84, Peugeot 307 1,6 Break, Bioflex, Svart -08.

hallstensson
5 bar
5 bar
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jul 2006, 18:27
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av hallstensson »

Att förbrukningen ökar vid etanoldrift har jag personligen inte hört talas om eller märkt i praktiken (brukar köra med en runt 25%-ig grogg i tanken), däremot bryts oljan ned snabbare vid etanoldrift. Bränslefilter är också något man ska passa på. Min fars Ford Flexifuel har tätare serviceintervall än den bensindrivna varianten. I och för sig är de ändå glesare än vad jag skulle köra med i någon bil förstås...

cc
20 bar
20 bar
Inlägg: 358
Blev medlem: 15 nov 2002, 13:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stockholm - Huddinge

Oljeförbrukning och E85

Inlägg av cc »

"Att passa på bränslefiltret tror jag sammanhänger med att E85 kan lösa upp rester i tanken etc. Själv har jag köpt ett bränslefilter men t v avstått att sätta dit det, trots numera flerårig iblandning av E85, upp till 90% - inga problem ... Att oljan snabbare ""bryts ned"" vid bruk av E85 har jag f ö inte hört talas om tidigare. Och på vilket sätt skulle i så fall oljeförbrukningen öka?"
/CC
Resan dit, inte målet, är det viktigaste.
2CV6Special, Röd -88, LNA 11E, "LGUL" -84, Peugeot 307 1,6 Break, Bioflex, Svart -08.

snillet
40 bar
40 bar
Inlägg: 672
Blev medlem: 26 aug 2004, 20:10
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av snillet »

"Låter ""mysko"" ...tycker jag. Kör 100% E85 på våra bilar och gräsklippare och har gjort så på några ""hinkar"" tidigare också, men även den som drog MYCKET olja (audi 100 1.8 1986) drog precis lika mycket när den kördes på E85."

Chopper
20 bar
20 bar
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 dec 2002, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torsby

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av Chopper »

Jag har kört E85-inblandning på alla mina bilar i snart 10 år och har aldrig märkt någon extra förbrukning. Däremot bildas mer vattenånga tror jag. Och jag byter oljan tätare än vad det står i rekommendationerna, men det handlar kanske mer om att jag kör mest kortkörningar.
Få se... under den här tiden har jag haft 2st BX 16valve, 1st BX 16, 1st Xantia 1,8(8v), Saab 9000, Volvo 343 och Chevrolet Alero 3,6l V6.
Sånt på hjul: C4 Grand Picasso, Peugeot 406 3,0 , Skoda Oktavia 140, Cagiva 900 Elefant, Ducati 900 SS FE, Cannondale Carbon Rush, Gary Fisher Tassaraja, Nishiki Carbon Race, Crescent nånting och Husqvarna Automower.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av AcuraJan »

Grannen menade nog att oljan ska bytas med tätare intervall vid körning på E85.
Är väl lätt att missförstå vad han menade när han sa "tar slut", jag tror han menar slits ut.

Sen om det är så här i praktiken kan man diskutera, säkert är iaf att motorn går kallare och därför tar längre tid att värmas upp. Därför blir oljan inte ordentligt varm om man kör mestadels korta körningar.

Kör man däremot längre körningar anser jag att oljan inte riskerar att bli dålig i förtid.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av Göran W »

Kan möjligen vara ett problem första tanken men sedan har motorn blivit så "ren" att det inte längre märks någon skillnad.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av millgard »

Självklart innebär etanoldrift att oljan uppblandas med sprit istället för med bensin. Och då försvinner egenskaperna fortare ur oljan som måste bytas med tätare intervaller.
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av Lars H »

Etanolen löser också upp en hel del förbränningsrester när den gått ut i oljan. Därför är det helt normalt att oljan blir kolsvart bara på ett par hundra mil på en verkstadintervallservad motor med 15'mil eller mer. Spriten löser andra saker än bensinen.
En klubbmedlem som kör XM-v6 91 på 100% etanol har nu kört många tusen mil på etanol. Han anser att ett lämpligt bytesintervall är 500mil med etanoldrift och då är oljan i skick som efter 1500mil med bensin.
När han körde på bensin så bytte han på ca 1000mil.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av AcuraJan »

Intressant att oljan skulle vara i skick som 1500 mil på bensin redan vid 500 mil på E85.
Har han gjort någon avancerad analys för att komma fram till det?
Skickat in oljan eller med egen utrustning?

Körde själv med E85 i stor skala (100% i några tusen mil) i Xsaran redan från 8000 mils mätarställning.
Servade någon gång extra i början redan efter 1000 mil, men sedan körde jag ca 1500 eller 2000 mil.
Sålde bilen till brorsan vid 18000 mil och den har nu rullat över 19000 mil och motorn har inte skurit än och drar minimalt med olja.

På bensin blir oljan svart, på E85 blir den brun eller rödbrun (nästan som ny på färgen).
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Chopper
20 bar
20 bar
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 dec 2002, 22:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torsby

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av Chopper »

Det är sant att när man börjar köra med etanol i tanken blir oljan och filtren skitigare, men det är i början då vissa gamla avlagringar löses upp. Sedan har jag inte sett så mycket som ser annorlunda ut. Jag kör iofs bara på inblandning ca 20-40% då jag upplever att bilens totalförbrukning blir mindre då. Detta lär komma sig av att oktantalet boostas upp till en nivå där förtändningen kan ökas(gäller bilar med knacksensor, dvs de flesta moderna) och motorn får en renare/effektivare förbränning.
Fast detta var väl en utvikning från ämnet som säkert är dikuterad tidigare.
Sånt på hjul: C4 Grand Picasso, Peugeot 406 3,0 , Skoda Oktavia 140, Cagiva 900 Elefant, Ducati 900 SS FE, Cannondale Carbon Rush, Gary Fisher Tassaraja, Nishiki Carbon Race, Crescent nånting och Husqvarna Automower.

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av millgard »

Det är ganska mycket forskning nedlagt på detta från biltillverkarnas sida och vi kan vara helt säkra på att de hade rekommenderat "long-life" oljebytesintervaller även på etanolmodellerna om det hade funnits möjlighet. De riktigt stora undersökningarna är gjorda av andra och vi kan inte av färgen avgöra om oljan har bibehållna egenskaper eller inte, det är till och med dumt att tro att man kan det.
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av AcuraJan »

Precis! Det var därför jag ställde frågan om han hade kontrollerat oljan på nåt vetenskapligt sätt.

Själv är jag skeptisk till Longlife-intervaller - 3000 mil -. 2,0- bensinaren har också numera 2000 milaintervall.
Men att byta olja vid 500 mil? Låter bara dumt enligt mig oavsett drivmedel... om det inte är så att han inte kör mer på ett år.
Att Longlife inte funkar på etanolmodellerna beror nog mest på att oljan är utvecklad att hålla med bensin eller diesel. Men det gäller som sagt vid redan överdrivna intervaller.


Finns väl en tråd här på akuten med diskussioner angående oljor och olika fabrikat. Där finns en del intressant att läsa.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Etanol
5 bar
5 bar
Inlägg: 59
Blev medlem: 07 dec 2003, 10:48
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Oljeförbrukning och E85

Inlägg av Etanol »

Kan med bara också den erfarenhets mässigt för egen del med ungefär 10 år och en sådär 20000 mil med varierande fordon dels inte någon gång kunnat påvisa större oljeförbrukning osv vid ren E85 drift än med motsvarande ren bensidrift eller såväl som behov av tätare oljebyten och har väl heller inga vetenskapliga belägg för detta mer än dom mer än 25 år på en mängd olika verkstadsgolv och otalet oljebyten så har man fått viss känn på det hela så att säga.

Är och har alltid med varit lite skeptisk till dessa långlife intervaller sedan det blev allt vanligare och med alla dess påstådda "biverkningar" och för egna fordon och även alla dom man fått inrapporterat genom åren, om har det fungerat ypperligt med ordinarie oljeservicar på ordinarie diton om det varit runt mera normala 1500mil så även vid etanoldrift, det är iaf mina många erfarenheter på området och att byta så tätt som var 500:e mil har jag aldrig ens hört talas om och ser ingen som helst anledning till detta ens vid etanoldrift.

Men visst helt beroende på körförhållandena så skall naturligtvis olja bytas, som tex vid extremt många kallstarter där motorer sällan hinner nå normala driftstemperaturer så skall dessa intervallet kortas och detta gäller förstås oavsett bränsleslag och då som lägst 1000 mil anger dom flesta biltillverkare är som gäller.

Skriv svar

Återgå till "E85"