Kupefläkt igen - byxknappen

Inlägg angående XM el och elektronik.
stig.t
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkt igen - byxknappen

Inläggav stig.t » 16 mar 2005, 12:26

"Hej! Min kupefläkt går bara på högsta hastighetn. I forumet har jag hittat inlägg som beskriver reparatione. Jag har därför bytat transistorerna i styrmodulen(MJ2501/ST). Detta har inte hjälpt. Kan det vara någon annan detalj som felar eller kan jag ha gjornågot fel vid lödningen och monteringen av transistorern. Jag har satt fast dem med skruv istället för nitar. "

Användarvisningsbild
adde
20 bar
20 bar
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 nov 2002, 20:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Uppsala

Inläggav adde » 16 mar 2005, 13:46

har du klimatanläggning med knappstyrning eller vred? Det händer ibland att vreden går sönder i ingreppet med axeln på baksidan vilket medför att axeln inte vrids när man ändrar vredets läge. Du har inte möjlighet att låna en fungerande fläkt för provkörning i din bil?
/Andreas
Opel Vectra OPC -08 | Opel Astra Turbo -11 | Mitsubishi Pajero Sport -02 | Fiberform Santa Catalina -78

stig.t
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkt igen

Inläggav stig.t » 16 mar 2005, 14:17

"
har du klimatanläggning med knappstyrning eller vred? Det händer ibland att vreden går sönder i ingreppet med axeln på baksidan vilket medför att axeln inte vrids när man ändrar vredets läge. Du har inte möjlighet att låna en fungerande fläkt för provkörning i din bil?
Jag har kollat vredet. Det drar runt kontakten mot plattorna för att ändra varvtalet. Jag har ochså kollat att ansluta en av styrkablarna vid motorn till jorm genomett justerbart motstånd och kan reglera hastigheten."

malare
20 bar
20 bar
Inlägg: 256
Blev medlem: 28 sep 2003, 10:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gagnef
Kontakt:

Inläggav malare » 16 mar 2005, 16:16

Har du kollat att alla säkringar är hela?
Mvh. Per Målare

stig.t
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkt igen

Inläggav stig.t » 17 mar 2005, 15:01

Kupefläkten är lagad. Felet låg i ett litet konstigt motstånd i styrenheten. Det såg ut som en liten byxknapp. Tack för de råd jag fått.

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1677
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Inläggav Hank » 17 mar 2005, 17:38

Byxknapp? Det låter intressant. Skulle du vilja berätta lite mer detaljerat om problemet och vad du gjorde åt det? Exempelvis ohm-värde etcetera. Det här har jag inte läst om tidigare. Kan vara värdefull information för fler XM-ägare att söka efter i framtiden. Passa på att dela med dig av informationen när du nu har den i färskt minne. Jag vet själv hur fort man glömmer. Tack på förhand.

stig.t
5 bar
5 bar
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkt igen

Inläggav stig.t » 20 mar 2005, 16:11

Det jag kallar byxknapp är en lite bricka som ligger mellan kylelementet och en fjäder på kretskortet i styrenheten. På kopplingschemat är den ritad som ett reglerbart motstånd, men jag vet inte ohmtalet.

Luga
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 aug 2004, 20:56
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Luga » 12 jul 2005, 20:14

Hej! Byxknappen eller PTC motstånd. Det är ett värmekänsligt motstånd, där resistansen ska öka med värmen. PTC står för Positiv Temperatur Koefficient. Detta motstånd påverkar varvtalet på fläkten. När kylflänsen den sitter på blir varm ökar resistansen och därmed basspäningen på transistorn direkt ansluten till kupefläkten. Då ökar strömmen genom transistorn och fläktens varvtal ökar och kyler ner kylflänsen och därmed PTC resistorn och strömmen genom transistorn minskar och därmed minskar fläktens varvtal. Om det är kortslutning i resistorn kommer fläkten inte att starta, om resistorn är högohmig kommer fläkten att gå på högsta varv. MVH, Luga

mawes
5 bar
5 bar
Inlägg: 61
Blev medlem: 14 nov 2002, 15:50
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Luleå

Inläggav mawes » 24 jul 2005, 23:11

"Man tackar för en sådan utredning! Det är sånt som sparar tusenlappar för oss som föredrar att lösa problemen själva i stället för att lämpa in tusenlappar till märkesverkstäderna (1000:- + timmen....) Jag har själv bytt effekttransistorerna med hjälp från detta forum. Där sparade jag förmodligen ett par tusingar "
mvh /Mats
C5 I 2.0 -04
Xantia 2.0 16V -94
XM V6 Exclusive -98
CX GTI -88
GS -73

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1677
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Inläggav Hank » 08 aug 2005, 14:38

En av de sista reparationerna jag gjorde på min XM V6 1992 - innan jag bytte bort den - rörde just byxknappen. Så här var det: Fläkten hade (återigen - bytte transistorer för ett par år sedan) börjat tramsa sig. Den ville inte gå igång omedelbart, utan avvaktade i en eller flera minuter innan den gick igång. Till sist gick den bara att använda på högsta läget - dock med samma fördröjning. Jag beställde nya transistorer på Elfa, men blev misstänksam när det visade sig att de gamla och de nya transistorerna gav exakt samma värden när jag mätte dem med multimeter. Det verkade således inte vara trissorna som var boven. Jag vände i stället uppmärksamheten mot byxknappen. Den var väldigt grå-oxiderad. Jag skrapade av oxiden på knappens plana ytor med en skruvmejsel, lödde tillbaka de gamla transistorerna och monterade ihop det hela. Fläkten fungerade nu perfekt. Så nu har jag ett par utbytestransistorer liggande i en låda. De kan säkert komma till pass en annan gång.

Användarvisningsbild
FEL
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 15 nov 2002, 13:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Uppsala

Inläggav FEL » 08 aug 2005, 15:40

Hej, Någon som vet om byxknappen påverkar fläktens autofunktion? Min fläkt fungerar utmärkt manuellt men i autoläge är den stendöd. Jag har den halvautomatiska med tre vred... Hälsningar /Fredrik
Fredrik E. Larsson
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.0 HDi -05, Citroën C6 V6 3.0 HDi -10

gunnarb
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 aug 2005, 19:57
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav gunnarb » 03 sep 2005, 18:12

Det skulle jag oxo vilja veta. Vintern närmar sig.

Hunter 605
10 bar
10 bar
Inlägg: 194
Blev medlem: 30 aug 2005, 14:21
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Hunter 605 » 29 sep 2005, 13:41

Var sitter den byx knappen? min fläkt går bara på högsta hastighet o glappar även på den. fel sökning var?
""Citroen xm break 94" "Peugeot 605 92" "Kalix" "Norrbotten" "En Finne som bor i sverige o k?r Franskt""

rojbe
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 sep 2003, 12:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm, Sverige

Placering byxknapp

Inläggav rojbe » 05 okt 2005, 09:27

Jag antar att med styrenhet menas kretskortet bakom klimatreglagen, som man enkelt når genom att ta bort vreden och panelen. På kortet kan jag hitta ett par kylflänsar men ingen fjäder. Skulle någon kunna ha möjlighet att närmare förklara var byxknappen sitter? Mvh Rojbe, XM v6 break -92, för närvarande utan blås (väldigt immigt imorse)


Återgå till "XM - El"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst