Död fläkt

Inlägg angående XM el och elektronik.
MagnusH
5 bar
5 bar
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2002, 12:36
Medlem i SCK?: Nej

Död fläkt

Inläggav MagnusH » 13 apr 2005, 11:39

Fläkten på min XM -95 är död, enda livstecknet är ett svagt klickljud nere under handsfacket när man vrider reglaget till högsta läget, ström finns det tydligen alltså, jag har också kollat säkringen.

ChristerN
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 feb 2004, 09:17
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Härnösand

Inläggav ChristerN » 16 apr 2005, 18:59

Kolla kolen i fläktmotorn. Hade nyligen snarlikt fel på min -95a. Det var kolen. mycket lätt att byta. Christer

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Inläggav millgard » 16 apr 2005, 19:57

"Gissar på kolen jag med. Ibland kan fläkten till synes ""laga sig själv"" och plötsligen fungera ett litet tag och då är det ofta kolen. Då fläkten sitter så lätt till som på XM kan man gott prova detta först."
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

MagnusH
5 bar
5 bar
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2002, 12:36
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav MagnusH » 16 apr 2005, 21:12

Jag rev ut fläkten, den fungera bra då jag kopplar ström till den direkt, jag provade t.o.m. med en anna fäkt, OK när jag kopplar ström direkt, död i bilen. Jag mätte på alla stiften i anslutningsdonet, ingen ström oavsett läge på reglageratten. säkringen är hel. Jag försökte demontera reglagepanelen men lyckades inte, hur gör man utan att förstöra någonting? Kanske felet är i reglaget.

rogerwallgren
70 bar
70 bar
Inlägg: 1404
Blev medlem: 28 dec 2002, 18:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Inläggav rogerwallgren » 16 apr 2005, 22:54

kolla plåtbecket i vredet.....ett klassiskt fel..... man tror att man vrider axeln men det är bara vredet som rör sig......
rw..kronisk citropat XM v6 och huyndai Atos Prime segelbåt arabesque 30 och nu även
corvette C4-90 nu med C5 v6 exlusive

MagnusH
5 bar
5 bar
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2002, 12:36
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav MagnusH » 18 apr 2005, 08:18

Idag startade fläkten plötsligt, fungerade på alla hastigheter en kort stund men dog sedan igen och den är nu lika död som innan. Alltså fungerar mekaniken i vredet och sladdarna till fläkten är hela. Sitter det något relä någonstans? Vad är det för elprylar som sitter fast i luckan under fläkten? Kan dom ha med det hela att göra?

Robban
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2126
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:09
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mellbystrand 070-7574331

Inläggav Robban » 18 apr 2005, 23:37

Troligen glapp i säkringens fäste som sitter i säkringshållaren vid batteriet.(Svart plastdosa)Rengör och kläm ihop så det blir ordentlig kontakt.
C5 sx -05.
GS Pallas -76.
GS Club Break -75.
GS 1220 Gx -75.
Dsuper-73.
Ami 8 -71.

Xantia Activa 2,0 -96.

datmbn
20 bar
20 bar
Inlägg: 382
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Inläggav datmbn » 19 apr 2005, 06:46

På min bil trodde jag att det var glapp i den säkringen som orsakat att någon före mig snott ström från annat håll och dratt en ny sladd fram till fläkten, så det kan tydligen vara avbrott någon anann stans på den ledningen också (skall försöka fixa detta snart för det är ju bättre att strömmen kommer rätt väg, jag misstänker kontakten under hydralbehållaren) Under fläkten kommer det fram en tjock röd och en tjock svart ledning det är denna som kommer från säkring F2 i motorrummet om du om du kopplar fram ström hit och fläkten då fungerar ja då vet du var felet är.

MagnusH
5 bar
5 bar
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2002, 12:36
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav MagnusH » 22 apr 2005, 11:36

Jag kollade röda och svrta sladdarna, ström ibland bara! Vid några få gånger har fläkten startat och gått en kort stund, sadan brann säkringen vid batteriet. Ibland har det bara klickat till i fläkten då jag vridit reglaget till max. Kan det vara kortslutning någonstans på vägen mellan säkringsdosan och fläkten? Var går sladden, kan man byta den eller skall man dra en ny någonstans?

datmbn
20 bar
20 bar
Inlägg: 382
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Inläggav datmbn » 23 apr 2005, 13:31

Enligt koplingsschemat går sladden från säkring till ett relä via kabelpiskan vid säkringshållaren inne i bilen reläet är påverkat av tändningslåser rerläet sitter antingen strax till vänster om vermepaketet eller i anslutning till säkringsdosan (troliigen rosafärgat ) jag tror också att sladden går via den stora kontakten som sitter under hydraloljebehållaren.

packy
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 mar 2005, 22:24
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav packy » 23 apr 2005, 20:02

"kolla kretskortet under fläkten min hade ärgat mycket där rengorde och smorde det gjorde susen efter det funkade den som vanligt även kablarna till fläktmotorn var "" brända "" skrapade rent med en liten vass mejsel samt bytte kabelskor dom går varma har en xm 2.1 td -92"

MagnusH
5 bar
5 bar
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2002, 12:36
Medlem i SCK?: Nej

Nu går fläkten!

Inläggav MagnusH » 04 maj 2005, 10:27

Jag satte en 30A på F1 i motorrummet, instruktionsboken specifierade 10A, HAYNES 30A, och nu går fläkten! Och ännu luktar det inte bränt. Hade jag haft tillgång till HAYNES från början hade jag sparat flera timmars felsökning. Men jag passade i alla fall på att rengöra fläkten. Kommutatorn var kraftigt sliten och svart, jag putsade den med fin smärgelduk, får se hur länge den hänger med kolen var ganska korta.


Återgå till "XM - El"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst