Klimatproblem vid regn!

Inlägg angående XM el och elektronik.
johwi97
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej

Klimatproblem vid regn!

Inläggav johwi97 » 31 maj 2005, 12:59

Jag har en -92 122hkr med den enkla klimatanläggningen, nu är det så att fläkt och AC lägger av när det regnar ute! Någon som vet var jag kan börja felsöka eller någon som vet vad det är för fel?
Fast nu är det frugan som kör Citroën.

Tore T
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Tore T » 01 jun 2005, 15:52

"Vid fuktig väderlek kan ju en myriad med märkliga saker hända om bilens elsystem är i mindre gott skick, men det finns också en annan ""regn-relaterad"" sak att kolla på XM: I ""lådan"" direkt framför vindrutan under motorhuven kan ofantliga mängder löv och boss samlas under årens lopp. Man ser egentligen inte hur mycket det är som ligger där - och det är svårt att rensa ur - utan att ta bort sargen i vindrutans nederkant. Lövmassan binder mycket vatten och täpper dessutom igen de dräningsrör som finns i ""lådans"" hörn. Kommer det sedan mer regnvatten i ""lådan"" har detta bara en väg att ta, och det är ner i friskluftsintaget direkt ovanför fläktmotorn... Tore T."

johwi97
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav johwi97 » 07 jun 2005, 06:30

Jag har hittat felet. Det sitter ett relä precis ovanför kupefläkten, om man drar lite i kabelhärvan kommer det fram . Det reläet var sönderbränt, när jag bytt det fungerar fläkten normalt!
Fast nu är det frugan som kör Citroën.

Återgå till "XM - El"