Kupéfläksmystik...

Inlägg angående XM el och elektronik.
Thocart
Medlem i SCK?: Nej
Kontakt:

Kupéfläksmystik...

Inläggav Thocart » 04 aug 2006, 00:51

Hej! Är ny här. Som medlem. Är nybliven ägare av en XM. Strax efter köp (på hemvägen, efter färjestopp) gick inte kupefläkten längre. Dock AC,n till min glädje. Inga säkringar hade gått. När jag manipulerar med säkringen till luftkonditioneringsfunktioner i den främre säkringsdosan i motorrummet framför batteriet, händer det något vid nästa start. Ibland. Ingen funktion på något av de fasta lägena men dock på automatikläget. Nyckfullt. Och oftast bara vid start. Har försökt kolla anslutningar till fläkten, men kommer inte åt riktigt bakom den stora plastluckan, då jag inte riktigt lyckas få bort den helt. Någon som vet? Har serie 2 XM, ser väl annorlunda ut, om jag nu rätt förstått det (enligt beskrivningar här på forumet, och från annat håll skulle det räcka med att ta bort något mattiknande, vilket inte är hur det ser ut i min XM. Såsom jag ser det, kanske bör tilläggas.) Någon som har någon idé om orsak till min kupéfläkts egenheter? Tacksam för tips.
"""Livet är ett kreativt misstag På väg mot bättre lösningar."""

skogn
20 bar
20 bar

Inläggav skogn » 04 aug 2006, 06:14

Du har ett feste som sitter lengst inne på venstre siden av dette plastdekslet som må løsnes for å få det av. Er du sikker på att det ikke er bare en dårlig kontakt på sikringen som sitter i den fremre sikringsboksen, den ved batteriet? Det er ev veldig vanlig feil. Sikringen er hel og alt ser greit ut til du tar den ut. Se om den sikringen ser brend ut.

Thocart
Kontakt:

Inläggav Thocart » 06 aug 2006, 22:07

Helt korrekt! De ser litet brända ut, men hela. Dvs outlösta. Faktum är att jag kan byta mot redan använd (och då ickefungerande) och i bästa fall få det att fungera igen. Ett tag. Men endast på automatik valet. Jag utgår nu ifrån att det är någon glappkontakt till matarsäkringen i motorrummet. Vad gör jag bäst? Byter hela boxen?... Hur som helst: Tack för din synpunkt. Upppskattas. Mvh Thomas C

njml66

Inläggav njml66 » 07 aug 2006, 08:25

Hej! Jag är också en nybliven xm/forummedlem med exakt samma problem. Jag har surfat runt lite på forumet angående problemet och det verkar som kolen kan vara dåliga? Återkom när du har löst det!

Användarvisningsbild
eslund
Kontakt:

Inläggav eslund » 07 aug 2006, 09:47

"Har haft samma problem med min fläkt i min 2.0 -95. Plasten runt säkringen smälter men säkringen löser inte ut. Läste här att det beror oftast på dålig kontakt i säkringsboxen, så jag tog isär den, polerade upp kontaktytorna, och sprutade på anti-oxid spray. Böjde blecken lite försiktigt också för bättre ""grepp"" mot säkringen. Därefter funkar fläkten helt normalt igen..."
"Citroen C5 -02 - BMW 745Li -02"

skogn
20 bar
20 bar

Inläggav skogn » 07 aug 2006, 10:08

Dårlige børster/kol kan også være ett problem om bilen har gått langt, bruker ofte å holde 250000-300000km har jeg inntrykk av. Den enkleste og kanskje den mest holdbare løsningen på sikringen som sitter framme i motorrommet er å klippe av den ledningen som går ut fra sikringsboksen og sette på en egen sikringsholder på ledningen og ta ut strøm rett fra batteriet. Det bruker også å være en ledig sikringsplass i boksen som du kan flytte ledning og sikring over til.

njml66

Inläggav njml66 » 07 aug 2006, 10:51

Tack för svaren! Bilen har gått 16 000 mil, en -97:a. Plasten kring säkringarna är intakt och de är inte brända. Fläkten funkade till och från ett tag för att nu vara helt död.

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Inläggav Lars I » 07 aug 2006, 13:55

"
Jag utgår nu ifrån att det är någon glappkontakt till matarsäkringen i motorrummet. Vad gör jag bäst? Byter hela boxen?...
Börja med att lossa boxen, vända den upp och ner, lossa anslutningarna på den sidan, göra rent från oxid etc samt återmontera. Brukar kunna lösa problemet. Har plasten på undersidan av boxen eller själva kontaktstyckena smält kan du behöva byta boxen. Återkom efter du kollat detta kan du få fler tips. mvh"
/lassenisse

Thocart
Kontakt:

Inläggav Thocart » 07 aug 2006, 22:42

Då jag inte förstod hur jag skulle kunna ta isär boxen, utan att våldföra mig, var detta vad jag gjorde. Gjorde rent på kontaktytorna och (i brist på annat) sprutade litet 5-56, monterade ihop det hela, in med ny (dock 30A) säkring. Fungerar. Och inte bara på automatikläget. Än så länge (i alla fall). Stort tack! Nu fungerar allt!

Användarvisningsbild
eslund
Kontakt:

Inläggav eslund » 08 aug 2006, 10:28

"30 A är nog vad vi alla har i till kupéfläkten.. "

Thocart
Kontakt:

Inläggav Thocart » 08 aug 2006, 15:14

Jag är okunnig nog att beakta den fina instruktionsboken som medföljde mitt lyckliga förvärv ( så fint förpackad i därtill avsedda lilla fack). Där står det 10A. För såväl matarsäkring fram som för säkring inne i kupén. Så det så. Jag är dock glad att jag har många med mig vid att använda 30A. Det känns tryggt. Tack igen!

Användarvisningsbild
eslund
Kontakt:

Inläggav eslund » 08 aug 2006, 15:21

"Helt sant är att det står 10A i boken.. Kollar man i Haynes bok till XM så står där 30A.. Antagligen nån som har upptäkt att 10A är kanske lite för lite "

njml66

Inläggav njml66 » 09 aug 2006, 08:22

Skruvade lite igår.... Säkringsboxen var lätt att skruva loss. Sen körde jag fast. Ska man dela på boxen eller lossa kontakterna på undersidan för att komma åt? En annan fråga. Ska fläkten starta när man vrider på tändningsnyckeln? Eller startar den bara när motorn är igång?

Användarvisningsbild
eslund
Kontakt:

Inläggav eslund » 09 aug 2006, 09:00

Man delar den på mitten. Kan vara lite jobbig att dela dock.. Fläkten ska gå när tändningen är på..

njml66

Inläggav njml66 » 09 aug 2006, 09:14

När fläkten fungerade startade den aldrig när jag slog på tändningen. Den hoppade igång efter att jag kört ett tag. Bra, då vet jag att den ska delas! Tack!

Återgå till "XM - El"