Kupefläkts-strul XM -93

Inlägg angående XM el och elektronik.
POGen
Medlem i SCK?: Nej

Kupefläkts-strul XM -93

Inläggav POGen » 07 nov 2006, 17:15

"Tjohoo, ny här, har sökt och läst osv men inte funnit riktigt konkret svar på mitt problem Har en XM 2.1TD Break, med snart 60Kmil på nacken, där kupefläkten vägrar att fungera. Tidigare har det gått att ""lura igång den"" genom att ruska lite i kabelstammarna till och från fläkten samt styrning osv.... sen har fläkten gått ett tag, kunde stoppa o starta fläkten, motor osv... utan att den upphörde att fungera, ibland fick man ruska mer i härvan för att den skulle starta (stannade lite slumpmässigt), men nu är den HELT död, inte ens den fungerande ersättningsfläkten från skroten fungerade (fick provköra den innan köp, gick utan problem) Kan detta bero på ett reläfel eller något sådant (inte så insatt i XM:s elektriska) har varit o grävt en del i säkringsboxen vid batteriet oxo med kontaktspray osv men inget av resultat any inputs? tips emottages tacksamt"
Senast redigerad av 2 POGen, redigerad totalt 22 gång.
XM 2.1 TD -93

PerN
40 bar
40 bar

Inläggav PerN » 08 nov 2006, 13:54

"Jag håller kabelfel för relativt osannolikt.. även om det inte är omöjligt.. Om det är så att du har de härna vridreglagen för kupeluften kan det vara kortet bakom vridreglagen som strular.. sannolikhet... lite sådär.. eller om det är så att kupefläkten bara gick att köra i max innan totaldöden.. då är det med största sannolikhet styrkortet på fläcktmotorn som gett upp helt.. När reglaget för fläktfart ställs i max tar ett litet relä över funktionen och by-passar allt vad hastighetsstyrning heter... därför kan kupefläkten leva ett tag till när kortets effekttransistorer gett upp... men om den, som nu dött helt... tja.. prova och se om kortet bakom vreden sitter som det skall och att alla kontakter är ok etc. eller prova med ännu en fläkt... "

POGen

Inläggav POGen » 08 nov 2006, 23:45

Fläkten gick att köra i samtliga hastigheter u.a för att helt sonika stanna av vid slumpmässigt tillfälle (gick inte ens på högsta läget vid stannandet, inte nu heller för den delen) o sedan komma igång igen efter lite bök med kablarna, och ja jag har vred för fläkthastighet, värme mm... samt tryckknappen för att stoppa AC-n Ska slå en närmare kik på kortet, är det bökigt att komma åt och lossa??
XM 2.1 TD -93

PerN
40 bar
40 bar

Inläggav PerN » 09 nov 2006, 02:14

hmm.. dra rattarna rakt ut för att få loss dem...gör detta med en smula respekt dock... då de har en tendens att spricka lite på baksidan.. sedan.. undrar om du inte då har ett par skruvar gömda bakom.. kommer inte ihåg på rak arm... har dock ett svag minne av att man bör ta bort de två munstyckena ovanför vreden.. in med en mejsel och bänd/vik ur dem.. ytterpanlen bort.. sedan är det visst ett par skruv som håller kortet.. utdragslängden på kablarna var inte den bästa.. men det går med en smula tålamod.. passa på att byta lampor medan du är där och brötar.. Per

POGen

Inläggav POGen » 12 nov 2006, 01:43

"okej, tack för hjälpen så länge, ska ta mig an det där någon fin dag... ""paddan"" är lix avställd så lite annat småpill som måste fixas på den också"
XM 2.1 TD -93

POGen

Re: Kupefläkts-strul XM -93

Inläggav POGen » 21 sep 2009, 17:06

Lyfter upp detta ämne igen.

Äntligen har jag tagit tummen ur det bruna för att fixa upp vagnen. Sitter med kortet bevid mig.

Passade även på att resistansmäta de 3 tunna styrkablarna som går till fläkten mellan sina ändar, dessa är intakta, +12V och jord finnes på kontaktstycket, men inte ett skit händer på multimetern då jag mäter Rosa-jord eller Vit-jord dvs styrningen från "fläktkortet"

Vilka komponenter på fläktkortet är det som brukar kunna ge upp? Transistorerna? Kolbanorna? Dioder?
Bifogar en bild på "eländet"

Bild Klicka på bilden så blir den större ;)
XM 2.1 TD -93

Användarvisningsbild
Lundin B
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Lundin B » 21 sep 2009, 17:35

Troligtvis är det inte fel på det kretskortet utan kretskortet som sitter monterat på fläkten, i minst 95 % av fallen brukar det vara så, men kan ju vara annat också... :roll:

Kolla här för beskrivning hur och var: http://citroenakuten.com/viewtopic.php? ... r&start=15 handlar om Xantia men vääldigt lika på XM, finns säkert om det på XM-avdelningen också om du söker...

Lycka till !! :D

Skulle du behöva den enheten du har på bild så har jag i så fall,,
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

POGen

Inläggav POGen » 21 sep 2009, 19:43

Men fungerar inte fläkten på något läge alls så borde det väl ändå vara styrkortet?
XM 2.1 TD -93

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa

Inläggav hsd » 21 sep 2009, 20:13

Men fungerar inte fläkten på något läge alls så borde det väl ändå vara styrkortet?
Nähäpp; kolla fläktmotorn närmare bestämt kolen som misstänks för Ditt fel, häng på ett mätinstrument och kolla spänningen till motorn :wink:
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Lundin B
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Lundin B » 21 sep 2009, 22:37

Nähäpp; kolla fläktmotorn närmare bestämt kolen som misstänks för Ditt fel, häng på ett mätinstrument och kolla spänningen till motorn :wink:
Har dessutom varit med om att kolen varit hela och fläkten inte gått på högsta läget ens, nya transistorer löste det också,, !!

Vill du inte byta transistorerna själv, vilket är enkelt, så har jag styrkort med nya transistorer också...

Ett till sätt att kolla är att ha kortet som sitter på fläkten löst, håll fläkten stadigt, tryck sedan på reläet på kortet, nu ska den gå på full fart !! Annars är det kolen eller något med strömmatningen...
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

POGen

Inläggav POGen » 21 sep 2009, 23:24

Gått på med multimetern litet på styrkortet. Framförallt på samtliga dioder och transingarna. Dioderna har bara släppt åt ett håll, två av transingarna har inte mätt något avbrott. Däremot har jag uppmätt ett avbrott mellan ben 1 och 2 samt 1 och 3 på transistorn som heter "BUZ11" (den vid vita kontaktanslutningen om ni kollar tidigare bild) mellan ben 2 och 3 har jag fått ett mätvärde på 4.5 Mohm

BUZ11-transistorn är en effekttransistor på 50V samt 30A Datablad
XM 2.1 TD -93

POGen

Re: Kupefläkts-strul XM -93 (Eftersöker elschema på fläkten)

Inläggav POGen » 22 sep 2009, 10:41

Någon som har ett elschema för fläktarrangemanget?

Serie 1, Manuella panelen med 3 vred samt AC
XM 2.1 TD -93

POGen

Re: Kupefläkts-strul XM -93 (Eftersöker elschema på fläkten)

Inläggav POGen » 22 sep 2009, 14:07

Hittade scheman.
XM 2.1 TD -93

perantoniohansson

Inläggav perantoniohansson » 06 okt 2009, 22:40

Mät om du har spänning på de grova röd/svarta kablarna till fläkthuset /4 stiftkontakt när fläkten borde gå?? Om du har stret där bygla med kablar från dessa grova kablar direkt till de andra grova röd/svarta som går in till fläktmotorn för att tvångsköra motorn. Går motorn då så har transistorerna pajat till 95% eller glapp i termomotståndet (byxknappen). Jag har en fullfrisk/genomgången fläkt med nya extra kraftiga transistorer att sälja.tel 0640-20333
P1010232.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

POGen

Inläggav POGen » 18 okt 2009, 23:50

Så är fläkteländet fixat.

Inhandlade 2 st transingar från ebay england, MJ11015, som tåler 30A. Lödde lös de gamla transingarna, fick borra bort nitningarna först., lödde dit de nya och nitade fast dom med extra lång popnit. Skruvade ihop och kopplade alla kablar. Se på fan den började snurra direkt. En sidoeffekt av transingsbytet är att fläkten går konstant på lågfart när ratten är i läge 0, eller skall det vara så? Kanske bra ändå o ha litet blås hela tiden?

Hade ju även loss reglerkortet. Med detta blev effekten att wiren för regleringen till spjällen började gå trögt och hoppa litet, tror att något kommit i kläm. Får rota bättre i det någon dag framöver då det är ljust ute.
XM 2.1 TD -93

Återgå till "XM - El"