Kupéfläkt - nu med ny variant av problem

Inlägg angående XM el och elektronik.
Användarvisningsbild
armada
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Nej

Kupéfläkt - nu med ny variant av problem

Inläggav armada » 09 nov 2009, 12:00

Kupéfläkten har lagt av.

Efter att jag fixat en del strul med säkringen i motorrummet (de smälte) så fungrade det fint ett tag. Sedan slutade fläkten snurra i manuella läget men fungerade i auto. Nu har den slutat även med det.

Har kollat igenom de fel som beskrivs, men de har en annan felbild. Men problemen verkar vara rellaterade till styrkortet på fläktmotorn eller kolen. Är det där jag ska börja felsöka? Eller kan det vara fläkten i taket eller kontrollenheten vid reglagen?

Tillägg - nu ringde frugan och berättade att fläkten hade startat helt normalt i autoläget (när motorn är uppe i temperatur), men inte i det manuella, när hon åkte hem från jobbet - när hon åkte till var dn död. Alltså kan man konstatera att felet vid det manuella kvarstår och den fungerar ibland i auto.
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

sm0nzy
5 bar
5 bar

Re: Kupéfläkt - nu med ny variant av problem

Inläggav sm0nzy » 13 nov 2009, 00:19

Jag hade nog precis samma fel i min TCT-95'a. 30A säkringen till kupefläkten, vilken sitter i motorrummet smälte. Bytte den några ggr, men tröttnade sedan på det. Fick även göra viss reparation av säkringshållaren då jag fick lite smältskador på den också. Så dax att felsöka. I mitt fall så gick fläkten för det mesta. På rätt inställd hastighet, eller med automatiken med varvtalsreglering. Men den ville ibland ej starta, vilket då drog säkringen. Jag misstänkte då att elektroniken var hel, men att motorn var kärv. Tog loss fläkten under handskfacket, vilket är enkelt. Tar max 10 min. Fläkten gick faktiskt lite trögt när jag snurrade på den för hand. Inte anmärkningsvärt trögt, men lite. Jag hade ju inget att jämföra med. Resistansmätnng visade inga fel. (Men en motor som ej snurrar är ganska lågohmig). Körde även mototorn på bänk med 12VDC och upptäckte då samma sak som i bilen. Ibland ville den inte dra igång, med hög ström som följd. Jag fick tag på en på en bilskrot på nätet för 700:- Med elektronikmodulen. (Det fanns gott om dem) Sedan har det fungerat fint. Provade även att snurra på den "nya" motorn för hand, och jömfra med den gamla. Den nya snurrade med mindre friktion.
Så jag vill rekomendera dig att ta loss fläkten och kör den på bänk (utan elektronikmodulen). Jag gissar på att du har samma fel som jag hade. Lycka till. /Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo...
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie II -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.

Användarvisningsbild
armada
70 bar
70 bar

Inläggav armada » 15 nov 2009, 07:30

Tack för tipset - ska genast skurva ur fläkten och kolla.
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Användarvisningsbild
armada
70 bar
70 bar

Inläggav armada » 16 nov 2009, 20:17

Fixat - tog ur fläkten, och provkörde. Den fungerade om den fick starthjälp.
Plockade isär, blåste rent kolhållarna och allt annat. Det var god slitmån kvar på kolen.Provkörde och den fungerade.
Återmonterade i bilen och fläkten fungerade som den ska,

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Gelgamesh » 16 nov 2009, 23:09

Allmänt tips. Säkringshållaren i motorrummet på Serie 2 är av bristande kvalitet. Plasten växer, varpå det blir dålig kontakt mellan säkring och hållare. -Ger många intressanta fel på 95-00:orna.

-Alla fel som innefattar kretsar som är avsäkrade i motorrummet skall man alltid börja med att felsöka med hemmagjord säkringshållare som ersättare till bef. säkring. Flatstiftshannar når längre ner och kringgår alltså felet men växande plast och klena säkringshållar-terminaler.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

sm0nzy
5 bar
5 bar

Inläggav sm0nzy » 17 nov 2009, 06:32

Säkringshållaren i motorrummet,
Att designen av denna inte är helt lyckad upptäckte även jag när jag höll på med felsökningen av kupéfläkten. När 30A säkringen smälte upprepade ggr så skadades även hållaren. Jag trodde därför först att mitt fläktproblem var orsakat av ett glapp i denna säkringshållare. Men det var inte det. Det var faktiskt ganska lätt att ta bort hela denna säkringshållare. Förvånansvärt enkelt. Med den lös så gick det att öppna den och då justera de "säkringsklämmor" som blivit deformerade. Fila lite plast med dremmel-borr, osv. Slipa bort lite bränd plast och oxid på metallen. Sedan var den som ny.
Det jag kom fram till är att hållaren blir deformerad om den upprepade ggr utsättas för väldigt höga strömmar som smälter 30A säkringar. Men detta är ett symptom, ej en orsak. Orsaken var i mitt fall problemet med fläkten. Med det löst så trivs säkringshållaren :D

/Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo...
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie II -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa

Inläggav hsd » 17 nov 2009, 17:41

Allmänt tips. Säkringshållaren i motorrummet på Serie 2 är av bristande kvalitet. Plasten växer, varpå det blir dålig kontakt mellan säkring och hållare. -Ger många intressanta fel på 95-00:orna.

-Alla fel som innefattar kretsar som är avsäkrade i motorrummet skall man alltid börja med att felsöka med hemmagjord säkringshållare som ersättare till bef. säkring. Flatstiftshannar når längre ner och kringgår alltså felet men växande plast och klena säkringshållar-terminaler.
Att plasten växer är bara symtomet på sjukdomen
Felet beror på materialvalet i kontakthylsan, denna ger dålig kontakt efersom det inte är rätt "spänst" för att bibehålla kontakten, och dålig kontakt ger värmeutveckling vilket i sin tur mjukar upp plasten
Detsamma drabbar relähållare t.ex.. för halvljuset mm.
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

odenberg

Inläggav odenberg » 26 nov 2009, 22:08

På XM sitter det 2 st 40A huvudsäkringar (Modell större). När den ena går så kommer 30 A säkringen till fläkten att fungera som en genomströmmning av ett alldeles för högt Ampère tal för att mata resten av elsystemet. Kolla så att båda huvudsäkringarna är hela. Jag mätte upp min bil och konstaterade att det vid avbrott på den ena huvudsäkringen gav att det var en kontinuerlig ström på 29A genom 30A säkringen. Är kontaktytorna då lite oxiderade så blir det VÄLDIGT varmt.
SM -72 Xm TCT break-95 Berlingo 1,9D skåp -00

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar

Inläggav tronde » 26 nov 2009, 22:58

På XM sitter det 2 st 40A huvudsäkringar (Modell större). När den ena går så kommer 30 A säkringen till fläkten att fungera som en genomströmmning av ett alldeles för högt Ampère tal för att mata resten av elsystemet. Kolla så att båda huvudsäkringarna är hela. Jag mätte upp min bil och konstaterade att det vid avbrott på den ena huvudsäkringen gav att det var en kontinuerlig ström på 29A genom 30A säkringen. Är kontaktytorna då lite oxiderade så blir det VÄLDIGT varmt.
De to ekstra store 40A sikringene er til kjøleviftene foran radiatoren. Hvis du har fått strømmen til å gå slik som du beskriver må det være noe galt i kabelføringen.

Bild
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

odenberg

Inläggav odenberg » 27 nov 2009, 15:28

Det må så vara, men det är en bil som är känd för sina elfel...
SM -72 Xm TCT break-95 Berlingo 1,9D skåp -00

Återgå till "XM - El"