Renovera kupéfläkten XM

Inlägg angående XM el och elektronik.
Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1460
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Påberg » 30 nov 2009, 11:04

Har läst på akuten och tagit del av rön att man bör rengöra och fräscha upp innandömet i kupéfläkten för att få den att gå bra och inte fastna och brinna upp. Min fläkt behöver någon gång en liten dunkning underifrån för att dra igång. Renoveringsdags alltså. Börjar med att försöka plocka isär den reservfläkt som följde med i reservdelslådorna till min XM V6 -93 break för att renovera den på arbetsbänken.
Citerar LarsI: "Du behöver inte lossa fläkthjulet från axeln, hela motorn sitter i tre gummiblock som du petar in från utsidan och plockar ut alltihop som en enhet. Försöker du med avdragare går det troligen sönder."
Men, jag lyckas inte peta in gummiblocken. Tar jag i för försiktigt kanske? Eller gör jag något annat fel? Provade med en ganska bred skruvmejsel, men det känns som risk att jag skär sönder de små gummiblocken om jag tar i hårdare. Vilket verktyg är lämpligt?
- Råd?
Bilder:
Bild
Större bild: http://2.bp.blogspot.com/_Y8rxhdu1sAU/S ... lakt01.jpg
Bild</a>
Större bild: http://4.bp.blogspot.com/_Y8rxhdu1sAU/S ... lakt02.jpg
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 4230
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Anders H » 30 nov 2009, 12:50

Mera våld är det som gäller, bänd direkt ovanför varje block till de börjar ge sig.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1460
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Påberg » 30 nov 2009, 13:18

Bänder man från urtagen runtomkring (övre bilden), eller inifrån insidan fläkthjulet (nedre bilden)?
Tillägg: "Petar in från utsidan" skriver ju Lars.... Jag får försöka igen och ta i lite mer då! :mrgreen:
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1126
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav tronde » 30 nov 2009, 20:37

Bild
Jeg mener bestemt å huske at du skal trykke inn gummien i hullet markert med pil. Gummien har en slags mothake som må fris ut. Trykk inn, og trekk fra hverandre.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1918
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Triad » 30 nov 2009, 22:12

hade precis nere våran och "förlängde" utslitna kol lite..(hittade inga som passade för tillfället) :oops:

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1460
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Påberg » 01 dec 2009, 00:41

Nu har jag fått isär fläkten. :D Mycket pillande på gummina. Tack Tronde för vägledning! Någon "mothake" såg jag inte, utan det känns mer som gummina är kilformade och skall tryckas ut långsamt ömsevis. Tänk "fastnad byrålåda" så förstår man metoden! :mrgreen: Här ligger nu fläkten delad:
Bild
Större bild: http://2.bp.blogspot.com/_Y8rxhdu1sAU/S ... lakt03.jpg

Nu nästa fråga: Var tar man isär härnäst för att komma åt?
Sign. Malare skrev i ett inägg 2005 "...om det är mycket skräp mellan polerna i kollektorn på fläktmotorns rotor så blir motorn mycket varm. Då kan mycket väl transistorerna gå sönder. Rensa därför försiktigt med en nål eller dylikt mellan polerna så fungerar det bättre sen." Och Armada: "Plockade isär, blåste rent kolhållarna och allt annat." Och Denny: "Så jag rekommenderar dig att prova att rensa spåren i kommutatorn i din fläkt. Men akta själva kommutatorn, den är specialbehandlad av färsk ek (japp! det är säkert!) för att hålla. Den får på inga vilkor putsas."

- Skall man ge sig på brickan som sitter på axelns övre ände och bryta loss den för att lossa motorns axel och dra ut kommutatorn och sedan tvätta den med T-röd eller kemiskt ren bensin eller något? Eller räcker det att lossa kolen och med en liten tops eller något komma åt att rengöra? Motorn snurrar ganska trögt också, skall den smörjas någonstans?
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1126
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav tronde » 01 dec 2009, 02:47

Du må ikke finne på å ta ut rotoren med børstene (kolen) på plass.
Din motor er ikke helt lik min, så jeg er ikke helt sikker på hvordan man demonterer børsteholderen. Det kan se ut som om du må bøye opp de to flikene som hindrer fjæren i å komme ut bak. Vær forsiktig.
Hvis du er uheldig og knekker dem, kan du lodde fast en bit koppertråd som erstatning.

Du skal ikke slipe eller på noen måte smøre selve kommutatoren. Hvis du prøver å skrape rent i sporene må du ikke få grader eller skarpe kanter i kopperet. Da slites børstene ned før du aner. Kommutatoren skal skal ha en slags brun-anløpt overflate dersom alt er OK.

Jeg ville i første omgang tatt ut børstene og blåst godt rent med trykkluft.

En dråpe tynn olje i hvert lager skader ikke.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1918
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Triad » 01 dec 2009, 19:00

kol hållaren går att ta bort. Den är "bara" stansad dit på två ställen i statorhuset.

Titta noga, och där kol-hållaren möter statorhuset ser du att s-huset är lite stukad precis vid kol-hållaren. Anting finlirar du upp hållaren eller brukar du smått våld mellan kol-hållaren och statorhuset.
Glöm ej stansa dit kolhållaren igen bara.

När den släpper är det bara att dra rakt upp. Kolen kan du frilägga innan du tar bort hållaren. Lossa bara bläcken som sitter i slutet på de två kolen. Bakom sitter en fjäder som åker ut. Ta bort den. Sedan kan du dra ut kolen med sladden.

Jag själv gjorde en fuling nyss. Klippte väck "stoppen" för kolen och förlängde fjädrarna en bit. Så fläkten lever lite till.. 8)

lasse_ahv
40 bar
40 bar
Inlägg: 771
Blev medlem: 07 apr 2004, 09:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bollebygd

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav lasse_ahv » 01 dec 2009, 21:17

Jag har en fungerande fläkt över om du inte får det att funka .
Xantia Activa TCT -den röde djävulen
Xantia 2.0 8v
Xantia 2.0i 16v
C5 - 2003

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1918
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Triad » 01 dec 2009, 21:29

fast nu när jag tittat så ser din fläkt lite annorlunda ut gentemot min... :cry:

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1460
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Påberg » 26 maj 2011, 23:06

Har nu långt om länge kunnat lossa kolen, gjort rent ordentligt med rengöringsspray och tops, återmonterat och sprayat lite vapenolja i fläktlagren och sedan återmonterat. Rengjort kontaktstiften också förstås.
Fläkten snurrar nu mycket lätt och fint när man snurrar manuellt på den, och jag skall vilken månad som helst :mrgreen: montera in den i bilen för att se om den funkar som den skall också där eller om transistorerna möjligen är kass. Vore fint att få en välfungerande fläkt före sommaren!
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2892
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Jarre » 28 maj 2011, 12:01

Tyvärr har jag glömt bort och tappat bort informationen om vilka transistorer det ska vara till fläkten.
För många år sedan så köpte jag nya transistorer till fläkten men med högre amperetålighet.

Någon som sitter på informationen? :P
XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
XM V6 Break (fd Exclusive) -92. Reservdelsbil.
CX GTi -88
Bild8580

http://picasaweb.google.com/jerker.lindborg

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2892
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Jarre » 28 maj 2011, 21:08

Ok... Kollat lite på "Mekartips XM" och sett att någon köpte 2st Darlingtontransistorer från elfa.
Värdena på denna är:
Kollektorström -10 A
Kapseltyp TO-3
Förlusteffekt 150 W
Polaritet PNP
Spänning kollektor-emitter -80 V


Dock undrar jag om jag kan välja en (2st) med högre Ampère och då med värdena:
Kollektorström -16 A
Kapseltyp TO-3
Förlusteffekt 150 W
Polaritet PNP
Spänning kollektor-emitter -100 V


Vad tror ni som är belevade i transistorernas värld? :)
XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
XM V6 Break (fd Exclusive) -92. Reservdelsbil.
CX GTi -88
Bild8580

http://picasaweb.google.com/jerker.lindborg

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1126
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav tronde » 28 maj 2011, 22:11

MJ11015. Husk kjølepasta mellom transistor og kjølefinne. Ingen isoleringsskive.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2892
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Renovera kupéfläkten XM

Inläggav Jarre » 28 maj 2011, 22:23

MJ11015. Husk kjølepasta mellom transistor og kjølefinne. Ingen isoleringsskive.
Tackar för snabbt svar!
XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
XM V6 Break (fd Exclusive) -92. Reservdelsbil.
CX GTi -88
Bild8580

http://picasaweb.google.com/jerker.lindborg


Återgå till "XM - El"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst