Död kupéfläkt.

Inlägg angående XM el och elektronik.
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja

Död kupéfläkt.

Inläggav Gelgamesh » 19 mar 2010, 09:36

2.0 16v 97:a med vanliga ACC (tre rattar med ac och autoläge på fläkten)

För det första skall jag säga att jag redan kollat säkringarna och säkringsdosans skick i motorrunmet.

Vad jag noterat är att den stannat ibland men sen startat. Mer ofta har autolägets beslut av fullfart fått den att stanna efter några sekunder. Nu sitter jag dock och huttrar i en igenimmad bil som inte längre är så kul att köra.

Jag skulle föredra att det vore transistorn och att den sitter på den lättåtkomliga fläktmotorn. Vad tror ni om det? Eller är det själva styrningen tro? Och sitter den även på snik-acń i manöverpanelen?

Har alla modeller samma fläkt/transistor* förresten?

*=med transistor menar jag grejen som väl pajar ibland, och som jag (har för mig) sitter med en kylfläns vid fläktmotorn.

Bilen är frisk och kry i övrigt.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Kontakt:

Re: Död kupéfläkt.

Inläggav Mikoo » 19 mar 2010, 09:42

Jag ska kika efter om jag har någon kupéfläkt till XM kvar. Det låter i mina öron som om fläkten har kastat in handduken.
/Vid min Sittra vill jag kvittra
Citroën XM TCT VSX -95

Tidigare bilar:
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
Lundin B
Activa
Activa

Inläggav Lundin B » 19 mar 2010, 11:00

Förmodligen styrenheten, dvs transistorerna, men kan vara kolen i fläkten också....

Mer bök att få loss fläkten på S2 än S1, så du vet, överkomligt men dock,, 8) :mrgreen:
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Hank » 19 mar 2010, 12:09

Huttrar du i en igenimmad bil kan det vara bra att skippa de teoretiska resonemangen. Banka på fläkten så går den nog igång. Det gör jag allt som oftast i min Xantia.
Är väl glappkontakt eller kolen som spökar hos mig. Jag ska ta tag i saken nån dag när det är vackert väder.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Gelgamesh » 19 mar 2010, 15:07

Mittåt! Jag är en sopa.

Trots att jag har gått Fordonsteknisk linje, arbetat som bilmekaniker samt ägt ett hundratal bilar under de senaste 20 åren så är det först nyligen jag lärt mig den svåra konsten att kolla säkringar innan total nedmontering påbörjas.

Dessvärre räckte inte detta. Jag kollade nämligen fel säkring (instruktionsböcker är ju bara för mesar...)

Förlåt för att jag slösat er tid. Säkring F2 var ärgad i den annars till synes fabriksnya säkringsdosan. Säkringen intill (som jag noggrant kontrollerat) mådde dock kanon.

Intressant att nu konstatera att alla XM Serie 2 jag ägt drabbats av dålig anslutning för kupefläkts-säkringen.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav torapp » 19 mar 2010, 15:14

:lol: :lol: :lol:

Shit happens. På den positiva sidan så blev det väl inte så dyrt för dig att laga det.

Jag tillbringade en gång fyra timmar i telefon med HP felsökandes en färgskrivare därför att jag i min enfald utgick ifrån att min kollega redan skulle ha provat det mest grundläggande av allt; Att slå av och på strömmen på skrivaren. Jag fick mig en läxa att "Assumption is the Mother of all fuckups".
MvH Tomas R

2CV -60, 2CV -8?
Acadiane -82
Dyane D6 -68
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo 945 -98
Volvo XC70 -12

tobbelov

Inläggav tobbelov » 20 mar 2010, 20:17

Shit happens. På den positiva sidan så blev det väl inte så dyrt för dig att laga det.

Jag tillbringade en gång fyra timmar i telefon med HP felsökandes en färgskrivare därför att jag i min enfald utgick ifrån att min kollega redan skulle ha provat det mest grundläggande av allt; Att slå av och på strömmen på skrivaren. Jag fick mig en läxa att "Assumption is the Mother of all fuckups".

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 20 mar 2010, 22:34

Bränd säkring var det på min S2 också när ECC:n lade av i December och -20 ute...

Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa

Inläggav Kjell H » 20 mar 2010, 23:05

Bland kablaget finns en separat väldigt tunn enledare(lila),den är viktigare än den ser ut. :wink:
På broderns bil(16V-97),fungerade inte fläkten,provade 3 fläktar som alla fungerade lösa med + - -matning. Lossade man kontakdonet för reglering så gick fläkten på konstant halvfart,tänkte försöka gilla läget,då efter x antal i och urkopplingar,föll kontakten av den tunna ledningen. :oops:

Efter försiktig skalning och dubbelvikning(tunn) till röd skarvhona, FUNGERADE FLÄKTEN PERFEKT. :mrgreen:
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.

tobbelov

Inläggav tobbelov » 21 mar 2010, 22:25

Bland kablaget finns en separat väldigt tunn enledare(lila),den är viktigare än den ser ut. :wink:
På broderns bil(16V-97),fungerade inte fläkten,provade 3 fläktar som alla fungerade lösa med + - -matning. Lossade man kontakdonet för reglering så gick fläkten på konstant halvfart,tänkte försöka gilla läget,då efter x antal i och urkopplingar,föll kontakten av den tunna ledningen. :oops:

Efter försiktig skalning och dubbelvikning(tunn) till röd skarvhona, FUNGERADE FLÄKTEN PERFEKT. :mrgreen:
Den där lilla rackaren är väl styrströmmen till transistorerna, collektorströmmen?

alffallander

Inläggav alffallander » 23 mar 2010, 10:20

Någon som vet hur man kommer åt kupefläkten på ett lätt sätt. Den stannar och går lite som den vill. Behöver därför kolla alla kablage och övrig kondition på fläkten. Modellen är -95 XM.

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa

Inläggav hsd » 23 mar 2010, 10:54

Någon som vet hur man kommer åt kupefläkten på ett lätt sätt. Den stannar och går lite som den vill. Behöver därför kolla alla kablage och övrig kondition på fläkten. Modellen är -95 XM.
Kolla upp säkringsboxen (noga) där framme först,mycket vanligt fel.
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

alffallander

Inläggav alffallander » 23 mar 2010, 15:38

Har satt in ny säkringshållare på utsidan, och dragit ut ledningarna. Inget resultat.

rogerwallgren
70 bar
70 bar

Inläggav rogerwallgren » 23 mar 2010, 19:39

ta bort klädseln under handsfacket......
sen ser du fläkten...sitter i 3 skruvar !
busenkelt !
det som brukar vara svårast är att återmontera fläkten.......men det är inte heller svårt !
rw..kronisk citropat XM v6 och huyndai Atos Prime segelbåt arabesque 30 och nu även
corvette C4-90 nu med C5 v6 exlusive

Johny

Inläggav Johny » 04 apr 2010, 14:37

Samma problem för mig helt plötsligt död fläkt har kollat F 2 säkringen inga problem tog loss klädseln under på pass sidan men ingen ström i dom grova kablarna som går till fläkten var sitter reläet som matar ström till motorn ?
Fick dock iordning tidigare elproblem med lysena efter genomgång av alla reläer där fram
rengöring och vaselin plus utbyte två sönderbrända pga glappkontakt

Mvh Johny

Återgå till "XM - El"