fläktproblem i kvadrat

Inlägg angående XM el och elektronik.
Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

fläktproblem i kvadrat

Inläggav Bo-Anders » 25 jun 2011, 20:27

Hej och glad midsommar!

Besiktade min Xm-98 V6 i torsdags utan problem men på hemvägen gick det "hett till".
Min fru har klagat på att motorn går varm och mycket riktigt gick den ordentligt het.
Försökte vrida på värmen i kupén för att svalka av motorn men då dog fläkten
och lamporna i förening därtill.

Fläktarna som skall kyla kylaren var alltså också döda.

Försökte hitta brända säkringar och hittade två större 30a bredvid säkringsboxen framför luftfiltret.
Bytte dessa och då kom fläktarna vid kylaren igång igen men inte inne i kupén.
Har försökt leta igenom alla säkringar men inte hittat flera brunna, så nu undrar jag om kupéfläkten kan ha brunnit.
Vad tror ni?

2 saker som jag noterat: Info-displayn bytte språk till tyska och lamporna vid klimatanläggningsdisplayn är slocknade.

mvh Bona
C6 2,7 HDi -06, Xm V6 -98, Xm 2,5 TD break -95, Cx T2 -87, Cx Pallas -77 + några left over
"Le Domaine des Citroën"

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5555
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav alfp » 25 jun 2011, 20:49

Säkringshållaren brukar ibland ha dålig kontakt kolla säkring 30 Amp för AC under säkringen så inte plasten smält eller säkringens kontaktstift är bränt.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Bo-Anders » 25 jun 2011, 21:03

Ok, låter troligt.
Skall kolla närmare imorgon.

Den andra 30 amperen styr väl kylarfläkterna, som alltså började fungera?
C6 2,7 HDi -06, Xm V6 -98, Xm 2,5 TD break -95, Cx T2 -87, Cx Pallas -77 + några left over
"Le Domaine des Citroën"

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2459
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Lars I » 25 jun 2011, 21:28

Båda de stora säkringarna matar kylfläktarna. Kupéfläkten matas via en av de små säkringarna i boxen och det är vanligt med dålig kontakt i den säkringshållaren.
/lassenisse

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4803
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Mikoo » 25 jun 2011, 23:08

En sak att ha i åtanke är om 30A säkringar går måste fläktarna har gett ett för stort motstånd. Givetvis med motorn avstängd, känn om fläktarna snurrar lätt.
/Vid min Sittra vill jag kvittra
Citroën XM TCT VSX -95


Tidigare bilar:
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Bo-Anders » 26 jun 2011, 13:00

Nu fungerar allt igen!

F2 säkringen hade nog gått het och någon hade satt dit en 40A istället för 30A.
Tråden hade inte brunnit av.

Kollade kylarfläktarna och de snurrade utan motstånd.
Eftersom problemet funnits en lång tid så misstänker jag snö eller något annat som hindrat fläktarnas rörelse.

Tack för tipsen!
C6 2,7 HDi -06, Xm V6 -98, Xm 2,5 TD break -95, Cx T2 -87, Cx Pallas -77 + några left over
"Le Domaine des Citroën"

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa
Inlägg: 4266
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västervik

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav LeifHj » 26 jun 2011, 13:27

saker som jag noterat: Info-displayn bytte språk till tyska
Språket bestäms av positionen på några säkringar, minns inte just nu vilka.
MVH Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Bo-Anders
20 bar
20 bar
Inlägg: 207
Blev medlem: 13 feb 2009, 18:17
Medlem i SCK?: Nej

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Bo-Anders » 26 jun 2011, 15:09

jag har ju kollat säkringarna här och där men inte kan jag ha bytt ställe.

Det finns en säkring för språkval bredvid ratten och den kollade jag och kanske bytte Ampère från 5 till 10.
Kan det ha betydelse?

Annars inget stort problem, lite charmigt auf Deutsch som omväxling
C6 2,7 HDi -06, Xm V6 -98, Xm 2,5 TD break -95, Cx T2 -87, Cx Pallas -77 + några left over
"Le Domaine des Citroën"

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa
Inlägg: 4266
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västervik

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav LeifHj » 26 jun 2011, 15:12

Det sägs, att väljer man franska som språk, så ökar även effekten med 10 hk. :D :D
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

tobbelov

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav tobbelov » 03 jul 2011, 21:35

Det sägs, att väljer man franska som språk, så ökar även effekten med 10 hk. :D :D
//Leif
:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
40 bar
40 bar
Inlägg: 750
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Pontus_Sthlm » 27 jul 2011, 19:40

Jag har samma problem med de två stora säkringarna till vänster om säkringsboxen(framifrån sett). De går med jämna mellanrum och jag vet inte varför. När det gäller klimatanläggningens display så har den säkringen gått en gång och då var det en 10A säkring i säkringsboxen under motorhuven som gått (trean längst till vänster framifrån sett). Sedan dess har jag inte problem med det.

Mitt stora problem är just att dessa stora 30A säkringar (som jag bytt till 40A med samma resultat) fungerar ett par veckor och sedan brinner. Jag har noterat att de bara går när det är riktigt varmt ute (runt 30 grader). På vinter, höst och vår går de aldrig. Jag vet inte vad som är felet...någon som har upplevt detta och kommit på felet???

Pontus G.
Elsa - Silvermetallic XM TCT VSX Break -00, 24000 mil. e-post: pontusgillnas@gmail.com

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4803
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav Mikoo » 27 jul 2011, 19:49

Går säkringarna är det någonstans det är för stort motstånd. Kan det vara fläktmotorerna som strejkar? Med ACC inkopplad ska bägge fläktarna gå på halvfart. Utan ACC inkopplad ska bägge eller ena gå igång på halvfart när termostaten öppnar. Blir bilen varmare än så ska en eller bägge gå på fullfart. Om jag tillåts spåna lite fritt så tror jag det är något med fläktmotorerna. När motorerna ska "växla upp" till fullfart blir motståndet för stort och säkringarna brinner av.
/Vid min Sittra vill jag kvittra
Citroën XM TCT VSX -95


Tidigare bilar:
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5555
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav alfp » 27 jul 2011, 20:01

Motståndet blir förlitet ju mindre motstånd ju högre ström
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Lars H
Activa
Activa
Inlägg: 5449
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: UMEÅ

fläktproblem i kvadrat

Inläggav Lars H » 27 jul 2011, 20:10

Mikko menar att momentet som elmotorn ska övervinna blir för stort och strömmen för hög. Vad man ska kolla är att fläkten går lätt att snurra för hand


Sent from my iPhone using Tapatalk
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -09, C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3924
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: fläktproblem i kvadrat

Inläggav soso » 27 jul 2011, 21:14

De där stora säkringarna brukar gå på vintern om fläktarna isat fast. Men eftersom det är sommar så måste du fått in något skit i dem eller att de kärvat ihop? Stoppa in handen under nummerplåten och känn efter om du kan snurra på dem med lätthet. Fläktarna går normalt igång när kylvattentemperaturen är i närheten av 90 grader eller om du kör igång AC:n. Så om nu fläktarna snurrar tungt/kärvar så faller det sig naturligt att också säkringarna går mer sällan under vinterns kalla månader.


Återgå till "XM - El"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst